Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Torstens flytande stop-loss

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Som du brukar säga Torsten, varför vänta till i övermorgon med nåt man kunde gjort igår....plockade bort lite onödigt tjafs med bollingerband och annat. Det här borde funka va? Jag har inte backtestat så jag ser bara stängnings-säljen.

    flytnivå:=0.99
    {dvs 1 % ner från högsta medelv punkt}
    bakåt1:=300
    kortMA:=MOV(C,2,s)
    {elastisk stoppnivå 2 perioder}
    start:=if(ge(d,LastTrade(b,d)),kortMA,0)
    max:=hhv(start,bakåt1)
    gräns:=mult(max,flytnivå)
    medv:=mov(C,2,s)
    {elastisk stopp 2 perioder}
    steg1:=LE(medv,gräns)
    {signaler bara vid innehav}
    innehav:=GT(portfolio(V),0)
    säljsignal:=Mult(innehav,steg1)
    mt1:=mult(sub(market(c),frac(d)),1440)
    mt2:=le(mt1,23)
    {tid från stängning i minuter}
    långtMAnu:=MOV(C,150,s)
    långtMAdå:=MOV(ref(C,1),150,s)
    nedåt:=LT(långtMAnu,långtMAdå)
    slutpådag:=AND(nedåt,mt2)
    sälj:=OR(slutpådag,säljsignal)
    i10(sälj)

    Comment


    • #17
      Ge inte upp Ali!

      Hej

      Verkligen bara att du tar upp den här frågan, dvs att du inte får det att fungera. Säkert är det fler som sitter i samma situation men inte vågar göra sin stämma hörd. Bra Ali!

      Om du hjälper till från din sida så ska jag gärna hjälpa till från min sida. Titta att du har samma inställningar som på bilden jag bifogar. Om du fortfarande bara får en rak linje - hör av dig.

      Skulle det nu råka fungera, tala om vad som var fel tidigare så att andra kan få nytta av det.

      Till Rikard:
      Jag har kollat scriptet och allt tycks vara OK.

      Kör så det ryker ....eller som elektrikern sa

      Friskt kopplat - hälften brunnet.
      Attached Files

      Comment


      • #18
        Håller ut

        Hej Torsten.

        Bilden och ett mail från Lasse gör att jag förstår hur detta fungerar.

        Jag gav Lasse ett förslag att det skulle gå att ladda ner olika Skript som en fil under Kundjänst eller kanske här på Forumet.

        Denna fil skulla lägga sig på rätt ställe och göra alla nödvändiga inställningar i programmet.

        Det vore ju bra för oss som inte kan detta så bra, och samtidigt lärde man sig hur det skulle gå till, eller hur.

        Mvh

        Comment


        • #19
          ...njaa

          Både ja och nej.

          Visst vore det bra om allt sköttes automatiskt men då skulle man ju också tappa lite av flexibiliteten. Att helt enkelt inte kunna dra nytta av alla funktioner som finns i programmet.

          Jag tycker det är viktigt att vi behåller möjligheten att skapa och tänka ut egna lösningar. Att helt enkelt titta på en kurva, se när signalerna slår fel och försöka skapa ett regelverk (script) som gör att den felaktiga signalen inte slår till nästa gång man får samma situation.

          Ett exempel kan ju vara att en aktie öppnar med ett gap direkt på morgonen och dina köpscript skriker KÖP KÖÖP!

          ...men kursen ligger redan långt över det ÖVRE bollingerbandet. Vad händer oftast ?? Jo, kursen faller efter en halvtimme åter ned under övre bollinger bandet och då först låter du köpscriptet gå igenom

          ...alternativt att kursen envisas med att ligga kvar på översidan av det övre bollingerbandet men då låter du inte köpet gå igenom förrän efter 10:15 ex vis. För då har ju du åtminstone gett kursen en chans att sjunka ner.

          En nyfiken fråga Ali - vad var det som gjorde att du inte fick ut signalerna på rätt sätt?
          Attached Files

          Comment


          • #20
            Latin och grekiska

            Torsten!
            Latinet blev grekiska till dess jag läste på i grammatiken(handboken). Att använda agxy gör skrivandet enklare men läsandet svårare.

            Rikard!
            Med parametrar i bb menade jag i ditt fall (25,1.7,x) i stället för det "normala" (20,2.0,x). Någon orsak till det längre medelvärdet?

            I ditt senaste script: Du använder mov(c,2,s) två gånger med olika betecknigar?
            HMS

            Comment


            • #21
              Det stämmer! Den där parametern med bollingerband är för att få ett säkrare tillslag om kursen kommer i närheten av bandet. Använder man 2.0 så missar det oftare. Men den delen av scriptet är bortrationaliserad nu. Fast vill du experimentera med den så är det ju fritt fram.
              När det gäller de där båda glidande medelvärdena så är det två olika parametrar. Man har möjlighet att välja olika värden på dem. Jag och Torsten håller på att resonera lite om hur man ska väga värdena mot varandra för att få en så smart flytande stopp som möjligt.
              Men den versionen som ligger där nu fungerar troligen väldigt bra!

              Comment


              • #22
                Jaa...nu såg jag....25 menade du...ja, det var för att jag använde ett längre glidande medelvärde på annat ställe oxå. Det stämde bättre med 25 i bollingerbandet. Tror att jag optimerade fram det i vinstrapporten!

                Comment


                • #23
                  Tack för svar: Klartrecken från kön.

                  De fåkunniga ser med intresse fram till vad de merkunniga kommer fram till.

                  HMS

                  Comment


                  • #24
                    njaa

                    Hej Torsten.

                    Svaret var att jag inte hade något köpt innehav.

                    Vad jag menade var att om man kunde få prova era skript rätt instalerade i programmet så kanske vi nybörjare också lärde oss och också började ändra och justera lite här och där.

                    Detta är ju ganska svårt när du inte är säker på att Skriptet sitter där det skall eller hur?

                    Det gäller ju att eliminera så många felkällor som möjligt.

                    Mvh

                    Comment


                    • #25
                      Halleluja!!

                      T.o.m jag har nu börjat begripa de har scripten och fått dem att fungera
                      HMS

                      Comment


                      • #26
                        Hej alla! Har precis snackat med Torsten på telefon och resonerat lite om vårt säljscript. Detta är bara ett test, men en annan version av hur stoppnivån beräknas. I denna variant tar man hänsyn till högsta nivån, gör ett kort medelvärde av den för att undvika falsklarm vid mycket kraftiga uppgångar. Man har möjlighet att ändra som man vill när det gäller medelvärdet som bevakningslinjen närmar sig högsta, precis som man kan välja en annan period på Close-kursens medelvärde.

                        Torsten, det skulle vara himla intressant att få se en bild på detta in action på fredags-charten tex. Har satt värdena som jag tror blir lagom.

                        flytnivå:=0.99
                        {dvs 1 % ner från högsta medelv punkt}
                        bakåt1:=300
                        kortMA:=MOV(h,3,s)
                        {elastisk stoppnivå 3 perioder}
                        start:=if(ge(d,LastTrade(b,d)),kortMA,0)
                        max:=hhv(start,bakåt1)
                        gräns:=mult(max,flytnivå)
                        medv:=mov(C,2,s)
                        {elastisk stopp 2 perioder}
                        steg1:=LE(medv,gräns)
                        {signaler bara vid innehav}
                        innehav:=GT(portfolio(V),0)
                        säljsignal:=Mult(innehav,steg1)
                        mt1:=mult(sub(market(c),frac(d)),1440)
                        mt2:=le(mt1,23)
                        {tid från stängning i minuter}
                        långtMAnu:=MOV(C,150,s)
                        långtMAdå:=MOV(ref(C,1),150,s)
                        nedåt:=LT(långtMAnu,långtMAdå)
                        slutpådag:=AND(nedåt,mt2)
                        sälj:=OR(slutpådag,säljsignal)
                        i10(sälj)

                        Comment


                        • #27
                          Hallå igen....

                          Jag har skapat bilden som Rikard efterlyste.
                          Via telefon berättade han dock att han ville ha bevakn linjen 2 % under medelvärdes linjen och inte som hans script angav bara 1 %.

                          Är du nöjd nu Rikard?
                          Attached Files

                          Comment


                          • #28
                            Härligt Torsten! Starkt jobbat! Nu funkar det exakt som jag vill. Har redan driftsatt och väntar med spänning på nästa varv i ordermodellen!

                            Comment


                            • #29
                              ...som ju gick lysande! Köpsignal igen på 8:40, 150-perioders medelvärde ganska brant uppåt så scriptet behåller över natten. Hoppas på fortsatt uppgång imorgon! Nu kör vi så det ryker!

                              Comment


                              • #30
                                Nu kommer ännu en finess att bita i! Snackade med Lasse innan, och han nämnde nåt om stoploss där man "skruvar åt" flytnivån när man börjar få lite vinst.
                                Tex, köpsignal löser, man köper EricB, stoppen är först intälld på 3%, sen stiger kursen ett par %, då "kniper man" åt stoppen till 1,5%. På så vis säkrar man ju en större del av vinsten!

                                Någon som har några förslag? jag ska titta på "flytnivå" och scripta ihop nåt. Men Torsten blir förstås först som vanligt!

                                Comment

                                Working...
                                X