Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Test två-sekvens ordermodell

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Test två-sekvens ordermodell

Hej på er !

Jag har byggt en variant på ordermodell som använder två sekvenser och
    testat för att se vad som händer.

De ingående scripten uppför sig (till slut) nu som önskat men jag har hittat
    ett par lite intressanta observationer och har tre frågor.

Förutsättningarna ser ut så här:

----
    Ordermodellen står i Simulera-läge och är kopplad mot ett skarpt konto
    En köpsekvens med "st) stega till sekvens 2"
    En säljsekvens med "st) stega till sekvens 1"
    sy)-script aktiverat på båda sekvenserna.

sy)-scriptet som används ser ut så här

{ If I have a position, then go to the sell side, else go to the buy side. Needs testing. }
    if(gt(portfolio(v),0),2,1)

Tillägg: Jag har klickat i tickboxen under
    Egenskaper för hela programmet --> Handel --> "Kör synka-script varje kursinsamling som ej order"
    -----

Jag fick en köptrigger på ett av instrumenten som jag kopplade ordermodellen till.
    När jag tittar under Bevakade script och ordermodeller så står ordermodellen
    för det aktuella instrumentet dock kvar på sekvens 01.

Mina frågor är

1. Kan anledningen till att ordermodellen står kvar på sekvens 01 vara att jag
    kör i Simulera-läge och att det därför inte finns något verkligt antal på mitt konto,
    dvs. portfolio(v)-kollen i sy)-scriptet tycker att uttrycket är falskt men att detta
    kommer att fungera i skarpt läge och då hamnar ordermodellen i sekvens 02 ?

2. Även om sy)-scriptet pekar på sekvens 01 så borde ju st)-scriptet tycka
    att jag nu ska vara i sekvens 02. Vilken av st) och sy) har högst prioritet ?
    Alltså, "vinner" st) över sy) eller är det tvärtom ?

3. Är det rätt att man ska använda sy)-script i båda sekvenserna eller ska
    man bara använda det i en av sekvenserna ?

/Robban
    Last edited by shadowtwister; 2014-04-25, 11:10. Anledning: Tillägg under förutsättningar
    Handelsstrategi

Typ: Swing trading
    Marknad: Trendföljande
    Tidshorisont: 2 dagar och uppåt
    Entry: Baserad på candlestickformationer och bekräftad rörelse i ”min” riktning hos OMXSPI + instrumentet
    Indikatorer: Stochastics
    Profit targets: MA20/50/200, konsolideringsområden, trendlinjer, gap och Fibonaccinivåer
    Monitorering: Automatisk med larm när köp, profit target och sälj skett
    Exit: Baserat på candlestickformationer, initial stop, tidsstopp eller trailing stop baserat på 2*ATR(21)

Hej! sy)-script används bara när man ansluter modellen, dvs scriptet avgör vilken sekvens modellen ska ställa sig på vid anslutning. Därefter är det st)-script som styr sekvensföljden. Du bör kunna simulera det i Analyzern med st)-script och logik vilken följd det ska ha.
    Simulera-läge mot skarpa konton blir ju lite som ett slag i luften eftersom inga skarpa positioner skapas. Vi tittar på att bygga vidare så att man kan ansluta skarpa modeller till simulerakonton istället, och därmed låta det handla live men med fiktiva pengar.

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
      ... Vi tittar på att bygga vidare så att man kan ansluta skarpa modeller till simulerakonton istället, och därmed låta det handla live men med fiktiva pengar.

Vad bra! Hoppas att steg två blir att kunna koppla simulerakontona till ett skarpt konto så att man kan köra flera strategier parallellt oberoende av varandra men med fördelen att avsluten bakas ihop billigt på det skarpa kontot (om man gör flera avslut i samma riktning under en dag).
      mvh
      Bertil

Alla som säljer strategier vill nog gärna åstadkomma ovanstående.

Comment

Tack Rikard !

Ja, det blir ju inte perfekt att testa med Simulera, men det är det sätt jag
        vet hur jag kan testa någorlunda nära verkligheten.

Så det spelar ingen roll om jag har sy)-script i en eller två sekvenser så länge
        det finns med någonstans bara ?

Det är ju lite märkligt då att st)-scriptet inte ställer ordermodellen i sekvens 02
        då sekvens 01 kört klart.

I skrivande stund så triggade nu säljsekvensen (sekvens 02) bara för det,
        så det verkar som att ordermodellen verkligen låg i sekvens 02 fast det
        visades "01" under Bevakade script och ordermodeller. Lite lurigt.

Jag får ta och prova analyzern och se vad den ger för resultat också.
        Handelsstrategi

Entry: Baserad på candlestickformationer och bekräftad rörelse i ”min” riktning hos OMXSPI + instrumentet
        Profit targets: MA20/50/200, konsolideringsområden, trendlinjer, gap och Fibonaccinivåer
        Exit: Baserat på candlestickformationer, initial stop, tidsstopp eller trailing stop baserat på 2*ATR(21)

Comment

st)-script bestämmer vilken nästa sekvens blir som ska exekveras. Men varför behöver du styra det egentligen? Är det inte bara att köra sekvens 1 följt av sekvens2 och sen börja om igen?

Comment

Jo, det är så jag har gjort, se bifogat skärmklipp.
            Tyckte det var märkligt bara att den står kvar på 01 när den borde varit på 02.
            Kommer det ställa till problem live att det står fel i Bevakade script och ordermodeller ?

sy)-scriptet lade jag in för att ordermodellen ska veta var den ska ställa sig
            när man loggar in eller om något oväntat händer med AT eller datorn.
            Det är väl så de ska användas ?
            Attached Files
            Handelsstrategi

Comment

Gjorde skarpt test med litet antal och modellen ställde sig till sekvens 02
              så det ser ut att fungera fint, och scripten uppför sig också som de ska.
              Bra början på dagen !

Ska jag vara efterklok så skulle jag nog kört med två-sekvens på en gång.
              Scriptens logik blir mycket enklare och.. ja, allt blir egentligen enklare.

Kul, nu kan jag gå live på riktigt (igen)

Tillägg: Testade även med att stänga ner AT och sedan starta igen och modellen
              står snällt kvar på sekvens 02 efter omstart.
              Last edited by shadowtwister; 2014-04-28, 09:25. Anledning: Ändrade felstavning och tillägg
              Handelsstrategi

Comment

Jo, modellen står kvar där den var senaste även efter omstart. Enda uppgiften för sy)-script är att veta vilken sekvens modellen ska ställa sig på när man ansluter den.

Comment

Working...
                X