Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad händer med globala variabler vid terminsbyte?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad händer med globala variabler vid terminsbyte?

Då var mannen med de många grubblerierna igång igen

Ponera att jag startar en modell med ett antal ordermodeller kopplade till en termin med OMXS30 som extraobjekt. Jag använder ca 40 olika globala variabler för olika saker som händer.

Varje månad måste terminen bytas. Jag vet att det går att lägga in så att han själv på något sätt gör detta, men min tanke initialt är att göra detta manuellt. Lite ska man ju jobba för pengarna

Två problem. Ligger jag i marknaden och måste sälja (eller täcka) ett innehav, byta termin och köpa om. Jag kan ju inte sälja manuellt med modellen aktiv då riskerar jag ju att köp görs automatiskt när han upptäcker att jag inte är exponerad som jag borde vara. Då måste jag först stänga av alla kopplingar av ordermodeller sedan sälja - köpa på den nya terminen och sedan koppla på ordermodellerna på denna. Vad händer då med de globala variablerna? Börjar de på noll när de stängs av och startas på nytt instrument?

En annan fråga, vad händer med de globala variablerna om servern startar om eller om autotrader plötsligt startar om på servern?

Mvh

Erik Ohlsson

Du kan pausa automatisk ordeläggning längst ner i programmet genom att klicka på ikonen.

Det globala cellerna sparas på disk och är tillgängliga för alla script. Ändringar ligger i minnet och sparas ner till disk i intervall ungefär som kursdata. Simulatorn använder en egen uppsättning globala celler. Vid en ny körning i simulatorn nollställs alla celler och blir därmed lokala för varje projekt.

Comment

Då löser ju sig mitt problem med byte av terminer.

Däremot kan jag då vända problematiken. Tänk om jag kör en modell på min vps som sätter ett antal variabler men så stänger jag av den modellen och laddar in nya ordermodeller som jag startar igång - riskerar jag då att vissa Gvars är laddade med felaktig data från den förra modellen om jag använder samma nummer på Gvar? Kanske skulle man köra igenom ett script innan man startar en ny modell som helt enkelt nollställer samtliga Gvar. ??

Finns det något enklare sätt att flytta en hel ordermodell från min lokala dator till vpsn än att skapa nya script och ordermodeller och sedan kopiera över koden??

/Erik

Comment

Om du bara vill flytta ordermodeller och script är det följande 4 filer:

SCRIP.DBF
        SCRIP.DBT
        ORDR.DBF
        ORDR.DBT

OBS! Gör detta innan första start, alternativet om du redan startat den nya installationen så får du ta bort alla filer som slutar på .NTX och .CGP och starta om.

Filerna ska alltså in i den dolda katalogen c:/programdata/autotraderbas

Det går även att kopiera och klistra in hela foldern mellan två datorer/vps:er.
        Gör alltid en backup i fall något går fel(dock ej troligt).

Om du använder många celler och inte är säker på vilka som används kan du bygga ett script som nollställer celler live.

Comment

Globala celler ligger kvar tills man ändrar dem, omstarter och liknande påverkar inte dessa. Så om du behöver nollställa alla kan man göra som du säger med ett script man kopplar in tillfälligt. För att flytta även globala celler och deras värden till en annan maskin är det filen fbinet.gv1 som innehåller dessa.

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
            Globala celler ligger kvar tills man ändrar dem, omstarter och liknande påverkar inte dessa. Så om du behöver nollställa alla kan man göra som du säger med ett script man kopplar in tillfälligt. För att flytta även globala celler och deras värden till en annan maskin är det filen fbinet.gv1 som innehåller dessa.

Tack både Henric och Rikard dessa svar kommer hjälpa oerhört, om inte minst för att minska osäkerheten.
            /Erik

Comment

Working...
            X