Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur raderar man en order?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur raderar man en order?

    Jag har en ordermodell som ska loopas. Jag ser för mig denna sekvens för min ordermodell:

    1. Triggerscripten säger om jag ska lägga inn en order eller inte
    2. När jag har skickad ut en order, måste modellen vurdera om ordern ska raderas eller stanna kvar i orderboken.
    3. Förhoppningsvis vill jag köpa aktien
    4. Och till slut sälja aktien. Återvända till början af ordermodellen.

    Frågan är om 2. sekvens: Hur lagar man ett script som raderar ordern efter att den är skickad ut? Exempelvis laga ett raderingsscript om aktien faller 2 % i enn period, efter att jag skickade ordern.

    Tack
    Last edited by norrbaggen; 2015-11-05, 14:14.

  • #2
    Skicka en ny order med makulera aktiv och pris 0.

    Comment


    • #3
      Tack, ska man laga en ny sekvens? I såfall, vad har det att säga "Stega när utförd"? Betyder "utförd" när man fått köpt aktierna, eller när ordren är i marknaden?
      Last edited by norrbaggen; 2015-11-05, 15:16.

      Comment


      • #4
        Om jag har förstått det rätt vill du lägga en limitorder och vänta in bättre priser. I så fall skulle jag köra utan sekvenser och använda två eller tre oberoende modeller som loopar till sig själva.(jag kör alltid utan sekvenser, tycker det blir onödigt krångligt).
        I detta fall skulle jag använda portfolio(v) och lasttrade(b,p) som villkor för att testa om modellen kan trigga utöver själva triggervillkoret. Då behövs inga sekvenser. Det finns information om hur man bygger modeller i manualen och i videoclip.
        Tänk på att en order automatiskt blir makulerad när börsen stänger.

        Ordermodeller
        =========
        Om trigger säger ja läggs en limitorder.
        Om förutsättningar har ändrats läggs en order med pris 0 för att makulera köpordern
        Om position finns och säljtriggern säger ja läggs en säljorder till marknadspris

        Comment


        • #5
          Tack, men jag undrar fortfarande på: vad har det att säga "Stega när utförd"? Betyder "utförd" när man fått köpt aktierna, eller när ordren är i markaden?
          Last edited by norrbaggen; 2015-11-05, 15:15.

          Comment


          • #6
            Oj, hoppade över frågan då jag gick direkt på en annan lösning. Det var så länge sedan jag arbetade med sekvenser. Någon annan får svara, men jag tror det måste vara när ordern skickats. Hur ska modellen veta att målantalet har nåtts. En annan anledning att köra oberoende modeller.

            Comment


            • #7
              Finns det någon annan lösning på att makulera en order enn att välja pris = 0 ? Är det möjligt att välja pris = 0 i Autostock? Det går inte direkt i desktopversionen til Nordnet. Dom har en gräns. Bekräfta att dette stemmer.

              Comment


              • #8
                0 i pris skickas och makuleras. Innan det sker makuleras ev utestående order om du har det alternativet ikryssat. Däremot noll i antal skickas inte. Men du skulle kunna använda -1 som antal och få samma effekt med makulering.

                Comment


                • #9
                  Hej, hittade denna gamla tråd och undrar om det gäller samma sak än idag. Är det enda/bästa sättet att makulera en order, att lägga en ny? Och går det då bra att skicka -1 i antal utan att bry sig om pris? Om man t.ex. kör utan prisscript.

                  Comment


                  • #10
                    Jag skulle hellre skicka 0.01 i pris och 1 i antal. Det blir makulerat hos Nordnet.

                    Comment


                    • #11
                      Tack för svaret! Men skulle det fungera även enligt den metoden som jag undrade mer specifikt om ovan, att skicka -1 i antal oavsett pris? Kör nämligen helst utan prisscript i denna ordermodell ifall det går.

                      Comment


                      • #12
                        Jag tror det ska fungera, möjligen om minustecken i antal tas bort i Nordnets API. Har inte testat faktiskt. Men varför inget prisscript?

                        Comment


                        • #13
                          Tack, jag tyckte mig inte behöva det eftersom jag ändå alltid bara vill ta bästa bud i denna modellen. Samtidigt som jag vill köra min trigger varje sekund, och den var så lång så att den redan pushade programmet till bristningsgränsen, så jag vill inte använda mer systemresurser än nödvändigt.

                          Men det kanske inte tar några ytterligare resurser från systemet att ha ett prisscript påkopplat också, tänker jag fel där?

                          Comment


                          • #14
                            Det låter som att du behöver ett prisscript, annars får du ju samma pris i varje skickad order. Prisscriptet är bara en enda rad kod så det belastar inte nämnvärt.

                            Comment


                            • #15
                              Tack, då kör jag på prisscript ändå som du föreslår. Men en liten följdfråga, makuleras lagda ordrar automatiskt när börsen stänger? På Nordnet kan man välja detta själv vid manuell handel, osäker på vilket val Autotradern gör.

                              Comment

                              Working...
                              X