Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ordermodell köper inte som det skall på riktiga pengar, men på testkonto fungerar det

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ordermodell köper inte som det skall på riktiga pengar, men på testkonto fungerar det

Hej,

Har precis produktionssatt två ordermodeller (en köp och en sälj) som på testkonto fungerar bra.
    Tanken är att köp-ordermodellen ska skala in sig, dvs den har flera köpsignaler i samma triggerscript, och på testkontot så köper den irl precis som den skall, men med riktiga pengar så fungerar inte detta.
    I grafen visas köpsignalerna men inga köp görs på kontot.

Jag har inställningar i ordermodellen, LoopStart, Autoorder, Mak.befintlig.
    I ordermodellen har jag ett egenutvecklat triggerscript och antalscript.
    I orderdjupet finns det tillräckligt antal poster för köp

Tack på förhand!
    Susanne

Ok, får du orderförsök i Egna larm? Om dessa misslyckas finns det loggat varför i c:/programdata/autotraderbas/tradelog.txt

Comment

Nej, inga orderförsök i Egna larm och inget loggat i tradelog. Där står bara:

Attempting checking to cancel active orders
      *-->20160208 16:19:01 ---
      No orders to cancel

Comment

Ok, men då måste det ju finnas ett orderförsök också? Kollat båda flikarna i Egna larm?

Comment

Det finns bara sända orders på testkontot i egna larm.
          Jag har kollat både larm och meddelande-fliken.

Skulle det kunna vara så att allt är rätt i uppsättningen av ordermodellen och triggerscriptet, men det blir något konstigt med antalscriptet som gör att det aldrig skickas någon order? Men som funkar i testmiljö och i analysbänken?

Comment

Hm, nja men om triggerscriptet verkligen löser ut bildas ett orderförsök, så jag skulle leta där. Om det är fel i antalscriptet brukar det bli antingen fel antal eller "zero volume".

Comment

ok, jag dubbelkollar där

Jag körde analysbänken på dagen data och köpet 15:35 stämmer för både analysbänken och riktiga kontot. Sedan görs inte köp2. Analysbänken köper ju en gång till och säljer sedan av. Sedan gör den två ytterligare affärer efter detta. Vad är det som kan göra att allt fungerar i analysbänk och på testkonto men inte på riktiga konton - det verkar ju som att triggerscriptet löser ut i de båda andra fallen?

2016-02-08 15:35:00 Köp 679,00 4,87
              2016-02-08 15:38:00 Köp 1 150,00 4,72
              2016-02-08 15:47:00 Sälj -1 829,00 4,93
              2016-02-08 16:01:00 Köp 740,00 4,51
              2016-02-08 16:08:01 Sälj -740,00 4,58
              2016-02-08 16:19:00 Köp 810,00 4,13
              2016-02-08 16:38:01 Sälj -810,00 4,32
              Last edited by SusanneElm; 2016-02-08, 17:37.

Comment

Ok, det är alltså samma triggerscript som köper flera gånger i bänken, men bara köpt 1 gång på skarpt konto? Finns det något villkor som har cash() med?

Comment

Precis!

Cash() finns med i köpscriptet, antalscriptet och säljscriptet. Vi har använt cash() utan parameter - kan det vara det som är problemet? Borde vi använda cash(t)?
                  "va)Maxantal vad kassan tillåter enligt aktuell säljkurs" har bara cash() utan parametrar
                  Last edited by SusanneElm; 2016-02-08, 18:17.

Comment

Det kan vara läge att kolla i Kalkylforskaren vad de olika cash()-parametrarna returnerar för det aktuella kontot, så kan man se om villkoret överhuvudtaget kan bli sant i triggerscriptet.

Gör en kalkyl, lägg till en kolumn med cash(), en annan kolumn med cash(t) osv.

Comment

Hej, gjorde detta för cash(), cash(t) och cash(n). Alla visar samma värde. Cash(a) visar investerat belopp i aktuell position.
                      Kanske behöver jag även göra detta när marknaden är igång eller spelar det kanske ingen roll?
                      Last edited by SusanneElm; 2016-02-08, 20:05.

Comment

Ok, och det fanns inga andra öppna positioner när du skulle fått signal idag?

Viktigt att välja rätt konto i menyn innan man kör kalkylen så att man får värden från rätt konto.

Comment

Vad menar du med öppna positioner?
                          Jag valde rätt konto innan jag körde kalkylen

Comment

Ok fint, jag menar om det fanns något annat innehav på kontot. Hur ser villkoret med cash ut?

Comment

Hej, inga andra innehav på kontot.
                              I triggerscriptet används cash() för att räkna ut hur mycket som ska köpas i första positionen och skickar det sedan via en global variabel till antalscriptet.

När det gäller andra positionen används inte cash() utan triggerscriptet nollar bl a en global variabel. Jag har kollat via kalkylforskaren den globala variabeln som ska nollas har värdet noll just nu, dvs att köpsignalen för den andra positionen borde ha gått igenom triggerscriptet.

När den köper andra gången används cash() i antalscriptet för att räkna ut hur mycket pengar den har att köpa för.

KEEP:=300

i1(
                              maxToBuy=div(sub(cash(),KEEP),s)
                              ...
                              ...
                              )

Kan det vara så att ordermodellen på något sätt "ballat ur"? Att den funkar i test men köper bara en gång och stannar sedan av - trots att den har loopStart...?

Comment

Working...
                              X