Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fördröjning i uppdateroing

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• fördröjning i uppdateroing

Hej
    kl 14.30 (ca) idag försökte jag sälja terminer till pris 448.50
    senast betalt genom FB. (manuellt)
    Allt såg OK ut tills jag gick in i Nn- depån för att kolla läget
    Där låg mina terminer kvar "på vänt" på 448.50.
    Terminen hade gått ner till 447.75 under tiden, och pga den skillnad i realtid och den uppdateringstid vi får ( är det en minutsfördröjning), så kunde jag missat affären .
    FB visade 448.50 medans det reala terminspriset i själlva verket var något lägre, när jag knappade in på FB

Vad jag menar är ,att är terminen volatil (vilket den är nu) får man se upp(både vid köp o sälj) så man inte missar en affär

Är terminen (lugn o fin) så ska det inte vara några problem
    Jag undrar hur det kan bli om man kör " helautomatiskt".
    Vi har vår fördröjning och den lär vi få leva med.
    vore intressant att få synpunkter på detta
    MVH Kurtan
    kurtan

Din iaktagelse är ju mycket viktig.

För snäv limit på sälj kan göra att man blir sittande med ett innehav.

Samma sak som du nu fick göra i lite stressat läge kan du eliminera genom att:

1. För manuella dialogen anpassa egna alternativ att välja för limit snabbt.

T.ex Köp-5% eller något sådant. Order matchas ju ändå från gällande köpkurs så länge köpare finns, sedan från nästa nivå. Du får inte sämre pris p g a din limit( så vitt vi kunnat utröna via kontakter med mäklarna själva).

Ett enkelt script för detta kan modifieras från de som finns.

T.ex Köpkurs-5%

i1(mult(b,0.95))

OBS att intradayprefix att något slag krävs här för att Köp-kursen 'B' skall få värden. Periodvalet är inte viktigt just här eftersom scriptet inte använder funktion med periodvärde som parameter.

Gör detta i "Anpassa orderdialogens fältkalkyler". Dumt namn f ö som jag kommer att byta i nästa utgåva.

2. För automatiken används samma script som ovanstående princip för att beräkna limit man skall ange.

Om man bestämt sig att sälja är det sällan man vill spärra detta. Det är väl nästan om det är riktigt gap i vissa fall.

Andra får rätta mig om jag har fel

Comment

Hej! Jo, jag använder nåt liknande i min autohandel. Jag kör med 0.5% över eller under när jag ska köpa resp sälja terminer. Det går alltid igenom.
      Är man ute efter att snabbt stänga en position så är det ju värt risken att få en kvarts punkt sämre pris för att slippa bli sittande med Svarte-Petter.

Comment

Jag har förr alltid hållit på och försökt lägga mig mitt i spreaden och tjäna en kvarts punkt här och en kvarts punkt där. Otroligt vad man tror sig tjäna pengar på det.

Men min sura erfarenhet pekar mer och mer på att det är precis tvärtom. På en affär av 7-8 stycken råkar ut för att tricket inte fungerar, och då måste man istället justera priset rejält för att få igenom affären.

Och det är de riktigt fina affärerna som oftast går en förbi när priset springer iväg.

Därför har jag slutat suboptimera - för det anser jag det är - och tar affären direkt istället. Har man bestämt sig för att handla så kan man lika gärna ta vad köparna vill ge eller säljarna vill ha.
        Ingemar Bergdahl

Comment

Jag bekräftar innehållet i Ditt inlägg Ingemar.Jag kan tillägga att jag sålde på 447.75 dvs. tog marknadens bud precis då. Så nu ska det ner (ett tag) i alla fall ??

En indikator som jag också tycker ger intressant info är Bollband
          speciellt när man växlar mellan upplösningstider.Då tycker jag man "upptäcker"konsolideringar på ett effektivare sätt.

Jag har också testat OMX-index på Bollband i min gamla
          Vikingapplikation.Standard i Vikingen är Bollband rätt yvig och tillåter stor volatilitet . Std. avv= 3 och MV= 25.och detta ger ingenting att swingtrada efter.
          Men "snävar " man till det rejält och sätter Std.avv. till 1 och MV till 3 ,så får man en hel del köp och sälj som verkar relevanta (men det var kanske inte så Mr. Bollinger tänkt sig)
          Det fungerar ung. som ett väl anpassat glidande MV.
          Tilläggas bör att jag kör DAGSDATA i Vikingen.
          Jag har "torrhandlat" en tid, med acceptabelt resultat, och har
          nu börjat köra skarpt.
          Det går att "ställa om" Bollband i FB , men hur?? Lasse
          Det skulle i så fall avse endast Dagsdata.
          mvh Kurtan
          kurtan

Comment

Bollband i script är samma som

BolBands(20,2.0,U) för övre bandet.

Men i version 6 av AT är det mycket enkelt att ställa om de fasta metoderna också. Individuellt för varje diagram.

Se bifogad dialog nedan.
            Attached Files

Comment

hej Lasse
              jag hittar inte "Dialogen Diagram egenskaper".
              men jag har inte version 6 av FBAT
              mvh Kurtan
              kurtan

Comment

Jag var otydlig.

Version 6.0 av AT är i antågande före sommaren. Och kommer att börja betatestas inom några veckor.

Så du får den så småningom. De som vill vara med och testa kan kontakta mig per mail.

Maila Lasse här

Det gäller förståss kunder som har AT 5.0 idag och kundserviceavtal(för och vara tydligt).

Comment

När jag "klistrar in "scriptet och jämför med det som jag hämtar från "B" på listen stämmer dom inte alls.?????
                  Jag antar dom har samma värden.
                  kurtan

Comment

Jodå, det blir det.

Du får skala enligt kurser så blir det exakt samma. Du vill ju att bandet skall visas direkt i samband med staplarna.

Comment

Working...
                    X