Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Får inte handel att köpa

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ja, alltså. Jag har satt triggern till att även sälja allt innehav kl 17.30 vilket också går igenom. Både på bull och bear.
    Detta borde betyda att ordermodellen funkar och att kopplingen är rätt.
    Alltså borde felet ligga i triggerscriptet, eller?

Comment

Har du NAT Pro så att du kan simulera eller kör du ett simuleringskonto under börsens öppettid?
      Om man har Pro så är det lättare att felsöka, för då kan man förenkla sina ordermodeller så att allt fungerar och sedan lägga på finess efter finess.

Om du kör simuleringskonto under börsens öppettider så kan du ha flera simuleringskonton och koppla olika varianter av ordermodellen till de olika simuleringskontona.

Om du handlar bull och bear produkter så kan handeln vara gles dvs långt mellan skarpa avslut. Därför får du inte ha c (close) i vl) scriptet.
      Även i triggerscriptet måste du undvika close och i stället ha b eller s om du testar på instrumentet som du skall handla. Tar du in index som cmpref skall du förstås ha c.

mvh
      Bertil

Comment

Nu är jag förvirrad.
        Jag har kopplat OMXS30 till BULL/BEAR. Rikard säger tidigare att jag ska ha "c" då index inte klarar något annat. Men om jag kör mot BULL/BEAR skall jag istället använda s & b?

Vad gäller för min del egentligen? Men å andra sidan verkar ordemodellen fungera då sälj går igenom som den skall kl 17.20 som jag satt den till? (Jag satte vl) till c istället för s)

Jag har inte PRO ännu så jag får testköra på dagarna. Jag är ju på jobbet för det mesta så det går inte fort :-)

Comment

Ok. Då får jag gå igenom ditt script.

i5(
          omxs30=cmpref(c,0,a)
          ma20=Mov(c,20,s)
          korsning_upp=and(lt(o,ma20),gt(c,ma20))
          köp=aref(korsning_upp,1)
          Draw(ma20,1,dgqb)
          Mult(köp,5)
          )

{@A(5,OMX Stock )}
          -----------------------
          Du tar alltså in OMXS30 som cmpref och lägger in i variabeln omxs30. Men sedan använder du inte denna variabel i ditt script. Variabeln ma20=Mov(c,20,s) går på closekursen till det instrument som du skall handla alltså BEARx . Detta instrument har antagligen glest mellan avsluten varför ma20 blir nonsens. Om du vill testa på omxs30 kan du skriva så här:

i5(
          omxs30=cmpref(c,0,a)
          ma20=Mov(omxs30,20,s)
          korsning_upp=and(lt(cmpref(o,0,a),ma20),gt(omxs30,ma20))
          köp=aref(korsning_upp,1)
          Draw(ma20,1,dgqb)
          Mult(köp,5)
          )

{@A(5,OMX Stock )}

Variabeln köp=aref(korsning_upp,1) innebär bara att den köper om villkoret korsning upp var uppfyllt för 5 minuter sedan dvs du får en fördröjning på 5 minuter. Du vill alltså bara testa på fullbordade staplar.

mvh
          Bertil

Edit: Rikard utgår som default att om man använder ett simuleringskonto så kopplar man det mot index och använder sedan ETP-link för att koppla till det konto som handlar instrumentet i ditt fall Bull/Bear. Men så gör ju inte du eftersom du använder cmpref för att få in index och inte kopplar med ETP-link. Därav en viss förvirring.
          Last edited by Bertil; 2019-03-05, 19:13.

Comment

Villkoret blir sant så fort man lämnar en period och hamnar i första sekunden på den nya. Det blir alltså ingen fördröjning utan man väntar bara på att perioden ska bli klar.

Comment

Tack Bertil. Tror faktiskt vi kan ha ett litet genombrott här :-)
              Jag förstår nu att jag inte förstod varför jag skulle använda cmpref och då använde jag det också fel.
              Tack för bra förklaring. Nu ska jag testa lite.
              Jag vill mycket riktigt att den triggar vid fullbordad stapel men förstår att den endast väntar på att stapeln skall bli fullbordad.

Comment

En sista grej. :-)
                Hur är lättast att ange att handel endast får ske efter 9.30 på morgonen? Jag har en del uppslag men tänker att det möjligtvis finns något väldigt enkelt??

Comment

Ursprungligen postat av Cupra Visa inlägg
                  En sista grej. :-)
                  Hur är lättast att ange att handel endast får ske efter 9.30 på morgonen? Jag har en del uppslag men tänker att det möjligtvis finns något väldigt enkelt??
                  tid1=gt(int(mult(frac(date()),1440)),570)

540 motsvarar kl 9.00 och 570 blir då 9.30

sedan får du ha med det i villkoret

köp=And(aref(korsning_upp,1),tid1)

mvh
                  Bertil

Comment

Ett sätt som kanske gör det enklare att se tiden är:

timme:=9.5
                    tid1=gt(frac(date()),div(timme,24))

så kan man enkelt justera "timme" till vad man vill, tex 9.75 som blir 9 och tre kvarts timme, dvs 9:45

Comment

Finurligt med tiden :-)
                      Stort tack!

Men tror jag har fler frågor.
                      Jag satte som Bertil sade
                      omxs30=cmpref(c,0,a)
                      ma20=Mov(omxs30,20,s)

Nu ritar grafen ut endast ett rakt sträck och inget medelvärde när den ritar "ma20". se bild. Eller fungerar detta bara i "realtid" då den är satt att hämta omxs30?
                      Attached Files

Comment

Nu vet jag inte vad du gjort.
                        Jag tog scriptet

i5(
                        omxs30=cmpref(c,0,a)
                        ma20=Mov(omxs30,20,s)
                        korsning_upp=and(lt(cmpref(o,0,a),ma20),gt(omxs30,ma20))
                        köp=aref(korsning_upp,1)
                        Draw(ma20,1,dgqb)
                        Mult(köp,5)
                        )

{@A(5,OMX Stock )}

och fick bifogad graf.

mvh
                        Bertil
                        Attached Files

Comment

Jag kopierade ditt script rakt av och fick samma linje som min förra bild.
                          Spontant tänker jag på att jag enbart har "basic". Jag ser att du även lyckas plotta linjen längre tillbaka en en dag. Detta har jag inte kunnat. Bara samma dag fast programmet har omxs30 data inladdat.
                          Jag får ligga kvar med scriptet och se imorgon under realtid helt enkelt.
                          Kanske läge att börja lite senare på jobbet

Comment

Nope. Funkar inte under realtid heller. Då vet jag inte vad jag gjort. :-(
                            Borde vara någon inställning som jag pillat på? Ordermodellen borde inte ha något att göra med hur den visar i grafen, eller?

Comment

Scriptet ritar i område kursstaplar enligt draw-satsen. Kolla så att det är förkryssat även i scripteditorn. Vilka inställningar ligger där nu? (högerklick i diagrammet > Arbeta med script)

Comment

Ursprungligen postat av Cupra Visa inlägg
                                Nope. Funkar inte under realtid heller. Då vet jag inte vad jag gjort. :-(
                                Borde vara någon inställning som jag pillat på? Ordermodellen borde inte ha något att göra med hur den visar i grafen, eller?
                                Har du inställningar enligt bilaga?

mvh
                                Bertil
                                Attached Files

Comment

Working...
                                X