Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Får inte handel att köpa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Jag har kryssat i både dags- och intradaykurser.
    Jag har faktiskt alla boxar iklickade. När jag kommer hem ska jag prova att klicka bort dagskurser. Jobbar dessa mot varandra?

    Comment


    • #32
      Dagskurser ikryssat betyder att scriptet kan rita i dagsupplösta diagram.
      Har du även Animera dagskurser ikryssat? Det ska vara okryssat.

      Comment


      • #33
        Ha ha. Ska testa så fort jag kommit hem. Tänk om det kunde vara det lilla.
        Inte lätt att förstå alla kopplingar och vad saker och ting egentligen betyder i programmet. Förhoppningsvis släpper nybörjarnivån snart.
        Men vad hade jag gjort utan detta forum? :-)

        Comment


        • #34
          Wow! Det funkade! Så nära men ändå så långt borta. Men nu ser allt rätt ut.
          Nu får jag testköra fullt imorgon och se om alla kopplingar finns där.

          Stort tack Bertil och Rikard!!

          Comment


          • #35
            Hej, Har liknande problem, programmet lägger inga ordrar. Tanken är att köpa bull/bear cert en viss tidpunkt, sälja på stoploss eller precis innan stängning.
            Försöker köra på ett testkonto:

            ========Ordersekvens för köp (loop Start, Mak befintlig):
            ej_innehav:=eqv(portfolio(v),0)
            tidBuy=and(eqv(xTime(Date(),H),9),and(ge(xTime(Date(),m),2),lt(xTime(Date(),m),3)))

            köp=and(tidBuy,ej_innehav)
            ======
            xk) Delay order
            va) halva innehav
            vl) säljkurs +0.25%




            ========Ordersekvens för sälj (loop Start, Mak befintlig):

            innehav:=gt(portfolio(v),0)

            tidSell=and(eqv(xTime(Date(),H),17),and(ge(xTime(Date(),m),19),lt(xTime(Date(),m),20)))

            SL=Lt(MULT(c,LastTrade(B,P)),0.96)



            sälj=OR(and(tidSell,innehav),and(SL,innehav))
            ======
            xk) Delay order
            va) halva innehav
            vl) köpkurs -0.25%

            Försöker köra detta på "Bull OMX x18 von8", lägger som sagt inga ordra. Några ideer vad som kan vara fel?
            /Petter

            Comment


            • #36
              Du kanske råkat ut för det klassiska problemet där det är väldigt glest mellan avsluten. Då får scripten aldrig innehålla c utan man måste använda b eller s istället.
              mvh
              Bertil

              Comment


              • #37
                Jag tror det är antalscriptet i köpmodellen som ställer till det. Om det är standardscriptet va) Halva innehavet

                så är det avsett för säljordrar. Dvs, det förutsätts att det finns ett innehav att sälja.
                Men i en köpmodell behöver du ett antalscript som räknar ut ett antal att köpa, tex

                va) 10 000 kr enligt aktuell säljkurs

                Så testa att byta script, spara sekvensen och spara ordermodellen. Efter strukturändring i en ordermodell behöver den också återanslutas till instrumentet för att ändringen ska slå igenom.

                Kolla i larmfönstret "Starta > Larm och meddelanden" ifall det ligger några orderförsök där idag?

                Comment


                • #38
                  Kanske det är också, men det går tex inte att ha följande rad i scriptet då man handlar ett derivat direkt UTAN ETP-link.


                  SL=Lt(MULT(c,LastTrade(B,P)),0.96)

                  Senaste close kan ju vara från igår eller ännu tidigare.

                  mvh
                  Bertil
                  Last edited by Bertil; 2019-08-27, 17:10.

                  Comment


                  • #39
                    Jo, close-kursen skulle kunna spöka i fall det finnas ett innehav. Annars spelar det ju ingen roll. Det som händer är att det blir fel nivå på stoppen.

                    Däremot ser själva villkoret inte ok ut. Jag tycker det borde vara:
                    sl=lt(c,mult(lasttrade(b,p),0.96))

                    Sedan byts c ut mot tex div(add(b,s),2)
                    sl=lt(div(add(b,s),2),mult(lasttrade(b,p),0.96))

                    Edit: Innehavskollen behöver också ändras om målet är att endast sälja halv innehavet. Eller att va)-scriptet ändras till tex. "Allt innehav".
                    Last edited by Henric; 2019-08-27, 17:36.

                    Comment


                    • #40
                      PetterD har ju bara varit registrerad i forumet i 6-dagar, så då man börjar att scripta så krångla inte till det med att köpa och sälja delar av innehav (har själv scriptat sedan 2011 och fortfarande inte börjat att handla delar av innehav).
                      Det är enklast att börja testa sina script mot index eller någon likvid aktie. Då man fått allt att fungera med trigg och take profit, kan man gå vidare.
                      Att scripta är 20% kodning och 80% felsökning, därför gäller det att börja så enkelt som möjligt och bygga på efter hand.

                      mvh
                      Bertil

                      Comment


                      • #41
                        Hej!

                        Tack för snabba svar och stort engagemang

                        Jag vill egentligen sälja hela mitt innehav, inser att jag skrev fel igår: Jag använder "va) Allt innehav av aktuell aktie"

                        Jag testade också att ändra köp antal till "va) 10000 enl aktuell sälj".

                        Sedan ändrade jag till "b" i scripten... Men det fungerar inte ändå. Köpordermodell borde ju trigga oavsett om det är fel på sälordermodell?


                        ========Ordersekvens för köp (loop Start, Mak befintlig):
                        ej_innehav:=eqv(portfolio(v),0)
                        tidBuy=and(eqv(xTime(Date(),H),9),and(ge(xTime(Date(),m),2),lt(xTime(Date(),m),3)))

                        köp=and(tidBuy,ej_innehav)
                        ======
                        xk) Delay order
                        va) 10000 enl aktuell sälj
                        vl) säljkurs +0.25%

                        Comment


                        • #42
                          Ok, kanske hittar något fel om vi får se hela triggerscriptet på köpsidan. Men villkoret tidBuy ser korrekt ut i mina ögon vid en halvslarvig snabbkoll.
                          Det borde bli logiskt true under 1 minut.

                          Annat som kan spöka, återanslut ordermodellen bara för att säkerställa att det är den senast redigerade versionen av den som är kopplad till instrumentet.

                          Ok innehavskollen blir ju sann endast när innehavet är noll. Så finns det något innehav i det instrumentet på det kontot kommer det ju faila.


                          En annan gammal klassiker - Pausknappen intryckt?

                          PS. Du jan alltid testa på något USA-instrument fram till 22 på kvällen om du ändrar tiderna i villkoret.
                          Last edited by Rikard Autostock; 2019-08-28, 20:17.

                          Comment


                          • #43
                            Att faktiskt kunna testa scripten (mot USA) hjälpte mycket i felsökningen. Har fått igång det nu! Tyvärr är jag såpass ostrukturerad.. så har inte koll på vad felet faktiskt var.. Tack för support!

                            Comment


                            • #44
                              haha, jaja men man lär sig under tiden. Bra att du fick igång det!

                              Comment

                              Working...
                              X