Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flera ordermodeller - Samma konto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Flera ordermodeller - Samma konto

    Hejsan!

    Sitter och försöker köra flera olika ordermodeller + lite manuell handel från samma konto hos Nordnet. En del av logiken i ordermodellerna beror på hur många pågående affärer en ordermodell har och hur stora de är.

    cash(a) ger ju totalen för alla positioner på kontot, men det jag skulle vilja ha är en motsvarande funktion som bara gäller för aktuell ordermodell.

    Några idéer?

    Mvh,
    Anders

  • #2
    Beror lite på hur många tillgångar det rör sig om. Är det skarp handel på samma konto men olika ordermodeller? Ett sätt är att köra ordermodellerna på separata fiktiva konton så visar Cash() värdet per konto. Man kan ”relaya” positionerna med ETP Link till skarpt konto. Hyfsat enkelt så länge det är olika tillgångar per ordermodell, dvs innehaven inte kolliderar.

    Annars går det att räkna ihop positionerna på resp testkonto till en nettoposition per tillgång med PC Link som då kan skicka nettot till ETP Link som köper rätt totalantal på skarpa kontot.
    Strategy link fungerar på liknande sätt men använder hårdkodade globala celler oer tillgång men du kan ju alltid se i koden hur det fungerar.

    Last edited by Rikard Autostock; 2019-09-04, 22:25.

    Comment


    • #3
      Jag rekommenderar skarpt ett ISK-konto per automatstrategi och ett konto för manuell handel om så önskas. Då får man automatisk uppföljning och kan koppla till Shareville.
      Jag kör ju extremt många ordermodeller (daytradingen har tex 122 ordermodeller som trivs tillsammans). Vad gäller swingstrategierna så trivs vissa ordermodeller dock inte tillsammans. Jag skrev något inlägg om det men hittar det inte just nu.
      Man skall alltid försöka att göra allt så enkelt och renodlat som möjligt.

      mvh
      Bertil

      Comment


      • #4
        Ja, ett konto per strategi är ju en möjlighet. Har inte kollat om det finns några avgifter eller andra potentiella problem med att föra över pengar mellan konton på Nordnet. Men om det är enkelt och gratis är ju ett konto per ordermodell en enkel och bra idé.

        Mvh,
        Anders

        Comment


        • #5
          Angående ETP Link: Fungerar det för alla tillgångsslag, t.ex. aktier? Fick för mig att jag läst om någon begränsning någonstans...

          Mvh,
          Anders

          Comment


          • #6
            ETP Link fungerar för allt. Vilka tillgångar planerar du att handla?

            Ett konto per strategi blir snabbt kluddigt om det är många strategier. Speciellt om man kör samma tillgång missar man ju vinsterna med nettopositionering (räntekostnad etc för minis).

            Möjligheten att följa upp resp strategi finns ju ändå eftersom man alltid kan göra det via testkontot. Jag föredrar själv att köra så mycket som möjligt på ett och samma skarpa konto. Det blir enklare rent administrativt också, en uppsättning minis osv. Vet inte hur Bertil löst det med 122 ordermodeller, men de går ju såklart inte att köra på 122 ISK-konton.....

            Comment


            • #7
              Just nu handlar jag med aktier. Låter intressant med test konton och ETP link om det fungerar. Får titta närmare på det!
              Mvh,
              Anders

              Comment


              • #8
                En fråga om ETP Link. Ovan nämner du att det finns potentiella problem om flera ordermodeller handlar med samma tillgång. Vilka problem kan dyka upp i det sammanhanget?

                Mvh,
                Anders

                Comment


                • #9
                  Rikard menar att om du kör flera modeller i samma tillgång och kopplar det till olika minis på ditt skarpa konto så kan det hända att du ligger både lång och kort, vilket resulterar i en onödig kostnad i form av spread tex. Då är det bättre av sammanväga modellernas nettoposition och replikera nettopositionen mot skarpa kontot med ETP-link. Fasen hoppas att jag inte snurrar till det, kan ju lätt bli krångligt att få ned sånt här i text utan missförstånd :-)

                  Comment


                  • #10
                    Verkar klart! Det borde innebära att så länge man bara handlar aktier och inte blankar något blir det inga problem.
                    / Anders

                    Comment


                    • #11
                      Om tex två ordermodeller handlar ABB-aktier så behöver de köras på separata testkonton för att kunna hålla reda på sina positioner. Då kan man väga samman de båda positionerna till en nettoposition med PC Link. Den är mest lämpad i det här fallet när det rör sig om större antal tillgångar. PC Link kan hålla reda på upp till 10 olika testkonton samtidigt med 90 olika tillgångar, så sammanlagt 900 positioner.

                      Comment


                      • #12
                        OK, ser ut som om PC Link också kan vara något att titta närmare på.
                        Mvh,
                        Anders

                        Comment


                        • #13
                          Hej,

                          Kan man dublicera pc link?
                          Isf vad ska man tänka på?

                          Mvh
                          Daniel

                          Comment


                          • #14
                            Njae, inte på nåt enkelt sätt. 10 strategier med vardera 90 tillgångar är max just nu, och vår rekommendation är att om nan behöver mer än så bör man ändå köra ytterligare en Autotrader-installation av prestandaskäl.

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
                              Njae, inte på nåt enkelt sätt.
                              Så det är ingen idé att kopiera ordermodellen och scriptet och ändra id för testkontona och byta dataserie till 6000?

                              Comment

                              Working...
                              X