Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Email notifieringar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Email notifieringar

    God morgon!

    Möjligheten att få email när en ordermodell triggar är trevlig. Bra att få en liten notis när något händer.

    Dock har jag sett ett praktiskt problem om man kombinerar email notifieringarna med ordermodeller som har kontrollskript.

    Det som verkar hända är att man får ett email så fort triggerskriptet triggas oberoende av om något kontrollskript sätter stopp för affären.

    I och för sig är det ganska bra att få reda på om ett kontrollskript stoppar något, men det blir lätt många email. Riktigt många email

    Finns det något sätt att kontrollera det här? Helst att få ETT email om dagen om en trigger är sann men ett kontrollskript stoppar affären. Annars att bara få email om både triggerskript och kontrollskripten ger sant som resultat.

    Mvh,
    Anders

  • #2
    Att inkludera villkoren från kontrollskriptet i triggerskriptet kanske kan vara en idé?

    Comment


    • #3
      Jo, det skulle så klart fungera. Men det är på sitt sätt snyggt att separera logiken från andra aspekter, typ hur mycket pengar som finns på kontot och annat som inte direkt berör strategin. Men visst, att skippa kontrollskript skulle ju utan tvekan lösa problemet med för många email!

      Comment


      • #4
        Yes :-) Jag misstänker att det inte går att filtrera vad som skickas på mailen. Däremot om du kör appen så kan du få skarpa avslut som notis även på mailen samtidigt som du får alla notiser i appen.

        Jag körde bara notiser på mailen tidigare och drog alla mail till en egen mapp i inkorgen. Nu tycker jag att det fungerar bättre med appen och som en extranotis på skarpa avslut till mailen.

        Comment


        • #5
          Appen har jag inte testat. Låter lovande. Också en bra idé att potentiellt lösa mängden email på mailklientsidan. Jag använder gmail, vet inte vilka filtreringsmöjligheter som finns där när det gäller att sortera inkommande email i foldrar.

          Mycket att undersöka

          Mvh,
          Anders

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av AndersE Visa inlägg
            Jo, det skulle så klart fungera. Men det är på sitt sätt snyggt att separera logiken från andra aspekter, typ hur mycket pengar som finns på kontot och annat som inte direkt berör strategin. Men visst, att skippa kontrollskript skulle ju utan tvekan lösa problemet med för många email!
            Generellt tycker jag att det är bäst att lägga så mycket som möjligt i triggerscripten. Har man för mycket i kontrollscripten blir det jobbigt att bara hålla reda på dessa. Jag tror det flesta har flyttat in majoriteten av kontrollfunktioner som standard i triggerscripten. Tex tillgänglig kassa, dealy-order, etc. Sedan kan ju var och en köra på olika sätt och ha olika behov.

            Comment


            • #7
              Ja, att flytta in så mycket som möjligt i triggerskripten kanske är den enklaste lösningen trots allt.

              Comment


              • #8
                Jag brukar resonera så här: Allt som kör vanlig handel i triggerscript. Felsituationer, tex order som inte går igenom etc, pengar saknas eller liknande = extra kontrollscript.

                Comment


                • #9
                  Jag tycker även många felsituationer kan behandlas i triggerscripten så länge man inte bestämt är intresserad av en anledning. Tex om kassan inte räcker så kommer larmfönstret vara full med samma meddelande, vilket blir jobbigt om många modeller kan larma mitt larmregnet. Nästan inga modeller som ingår i programmet använder kontrollscript. Bara min erfarenhet vid full automatisk handel. Är det mest manuell handel eller semiautomatisk kanske man är mer intresserad av att veta varför.

                  Sedan går det att med lite tweak göra att ett visst kontrollscript bara triggar en gång, etc.

                  Comment

                  Working...
                  X