Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

EricB-script, update

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Det som stör mer är avsaknad av stopp-funktion i din sälj, än att köpen slår till.

Det har ju varit nedgående trend sedan årsskiftet kan man efterklokt konstatera. Om man vill handla kort då behöver man en stopp mer än någonsin.

Så en OR()-sats med en stopp i säljen saknar jag.

Någon som har förslag på t.ex en flytande stopp att stoppa in

Comment

...men hallåååååååå

Finns det ingen som kan hjälpa Rikard att få till en flytande stop loss i sin säljmodell? Vi har ju ändå haft 283 st "visningar" i denna ämnestråd.

Comment

Hej Torsten!

Kul att du är intresserad! Och alla andra förstås. Jag håller på att försöka lära mig lite om scriptspråket, tänkte jag skulle kolla om det finns nån möjlighet att "disabla" den ena eller båda scripten när bollingerbanden ligger väldigt nära varandra. Då skulle man slippa en massa onödiga signaler ända tills kursrörelserna blir stora nog att trada på igen.
        Har oxå försökt att lägga in Lasses rader som begränsar antalet falska signaler men lyckades inte!
        Fattar inte riktigt om jag ska lägga in HELA scriptet i en parantes och använda det som ett villkor...hmm..
        Skulle vara väldigt bra om du Lasse kunda "implementera" dina rader i mina script så kan vi testa hur det skulle se ut. jag har väl nästan 2 månaders 20 min historik att leka med nu.

Comment

Försöker ändra i säljscriptet

Har försökt få säljscriptet att "vila" medans det är tätt mellan bollingerbanden. Inga större problem att få fram ett annat script som signalerar när det är tätt. Problemet är att integrera det med säljscriptet! Verkar funka lite konstigt med de logiska funktionerna i script-språket. Har gjort följande:

Ett script som ger SANT så länge det inte är nån fara med bollingerbanden:

ag11:=BolBands(20,2.0,x)
          ag14:=Hhv(ag11,20)
          ag22:=BolBands(20,-2,x)
          ag24:=Hhv(ag22,20)
          ag25:=(Not(And(ag14,ag24)))
          i10(And(ag25,1))

Inga konstigheter, och så det vanliga säljcriptet der ut så här nu:

ag13:=Hhv(ag11,30)
          ag21:=Lt(LlvBars(Mov(C,15,s),2),1)
          ag31:=Macd(s)
          ag33:=Hhv(ag31,12)
          ag25:=(Not(And(ag14,ag24)))
          ag26:=(And(ag13,And(ag21,ag33)))
          i10(And(ag26,ag25))

Har alltså lagt in de rader med variabler från det första scriptet och sen försökt ANDa ag25 med ag26.
          Funkar INTE!
          Om jag ändrar i sista raden så att jag testar om ag25=1 så syns det perfekt i diagrammet.

i10(And(ag25,1))

Likaså om jag testar ag26. Men inte när jag testar dem tillsammans! Fattar inte varför!
          Enligt vad jag kan se i boken om de olika logiska funktionerna så ska det gå att göra så här.

ag25 är alltså SANT om det är tillräckligt långt mellan bollingerbanden.
          ag26 är den vanliga säljsignalen.
          Vad jag behöver nu är att testa om båda dessa returnerar sant samtidigt, i så fall utlöses säljsignal.
          Någon som kan få det att funka?? Lasse?? Torsten??
          Kanske en bugg i programmet?
          Verkar som om jag får köra Windows 98 eller kanske XP på "börsdatorn" oxå.

Vi får väl se vad som händer.
          Rikard

Comment

Problemet löst tack vare Lasse!

Det första man blir blind på är ju ögonen.....så det var inte sååå märkvärdigt när jag såg hur det skulle varit.
            Lasse tittade på scriptet och skickade tillbaks en fungerande version p ett litet kick! Starkt!
            Så här blev det då till slut:

Köpscript: (ändrat lite i glidande medelvärde för att öka vinsten)

ag11:=BolBands(20,-2.0,x)
            ag21:=Lt(HhvBars(Mov(C,16,s),2),1)
            ag31:=Macd(b)
            i10(And(ag13,And(ag21,ag33)))

Säljscript: (är numera "vilande" vid alltför sammandragna bollingerband, reducerar helt klart "tok-tradingen" vid liten spread)

ag21:=Lt(LlvBars(Mov(C,15,s),2),1)
            ag31:=Macd(s)
            ag25:=Not(And(ag14,ag24))
            ag26:=And(ag13,And(ag21,ag33))
            i10(And(ag26,ag25))

Skickar med en skärmdump så ni kan se resultatet de senaste 50 dagarna. Hoppas det funkar nu.

Rikard
            Attached Files

Comment

Bredbandsversion???

Allt verkar fungera ganska bra för tillfället! Fick en klockren säljsignal igen i fredags, vilket senare visade sig vara rätt. Det gick ju ner i USA på kvällen sen. Det jag undrar nu är om någon som har bredband skule kunna ändra i scripten och optimera dem för 1 minuts-kurser eller nåt sånt. Jag får själv tillgång till bredband om några veckor, ska bli roligt att köra en annan version av scripten parallellt med nuvarande.
              Kanske handla med warrants istället oxå. Vill ju gärna bygga en snabbare daytrading-modell, kanske som alltid säljer innan stängning tex. Någon som har provat?

Comment

Vilka intervall kör du med nu?

Comment

Jag kör 20 minutersintervall i uppdateringen. Lite för sällan för att man ska kunna trada riktigt effektivt. Men å andra sidan jobbar det hela ganska lugnt och sansat.

Comment

Nya script igen!

Så var det då dags att hitta på nåt nytt....skrotade de gamla scripten efter några ganska grova missar senaste veckan. Har ägnat dagen åt att bygga nya. Och det blev ju riktigt bra som det ser ut nu i alla fall. Har 50 dagars historik att leka med nu.
                    Så här ser det ut numera:

Köpscript:

ag11:=Rsi(14)
                    ag12:=Gt(ag11,40)
                    ag21:=Lt(HhvBars(Mov(C,20,s),2),1)
                    ag31:=Macd(b)
                    ag33:=Hhv(ag31,8)
                    i10(And(ag12,And(ag21,ag33)))

Säljscript:

ag11:=Rsi(14)
                    ag12:=Lt(ag11,-20)
                    ag21:=BolBands(20,-2.0,x)
                    ag31:=Lt(LlvBars(Mov(C,25,s),2),1)
                    i10(And(ag12,And(ag21,ag31)))

Enkelhet som ni kan se!
                    Verkar fungera ganska bra med 1-minutskurser oxå, vilket är viktigt nu när det snart blir bredbandsuppkoppling här!
                    Finns näkert nån som kan optimera det här bättre än jag har hunnit idag, men jag sätter detta i drift imorgon och kör så det ryker med auto-order och hela baletten.

Nån som har nåt annat kul EricB-script? Eller Sdia kanske?

Rikard

PS. Hur lägger jag in en skärmdump? Kommer inte ihåg. DS

Comment

Sända bilder i gif-format

Hej Rikard

fast jag skrev inlägget själv var det svårt att man måste gå tillbaka ända till den 2 jan 2002.

Sök under rubriken
                      Friendly Forum > Övriga supportfrågor > Teknikfrågor, sända bilder datum 2002-01-02

Här kommer delar av inlägget:

TEKNIK frågor, sända bilder till exempel
                      Att sända bilder från Active trader

Hej

Det här är lite "skåpmat" men jag tror att nya forummedlemmar kan ha nytta av detta.

Någon har sagt att en bild säger mer än tusen ord - nåja, lite sanning
                      ligger det väl i detta. Flera användare har privat frågat mig hur man
                      sänder bilder så jag tänkte försöka reda ut begreppen.

Först och främst måste ni ha ett program som kan skapa GIF-filer. Själv
                      har jag tidigare använt Powerpoint men nu såg jag att detta också kan
                      göras via programmet Paint förutsatt att man kör under Windows 2000
                      Proffesional. Säkert finns det också många andra ritprogram som kan
                      skapa GIF-filer - hur som helst - här är de olika varianterna.

1. HELA BILDSKÄRMSYTAN
                      Tryck bara på "Print scrn" knappen som sitter närmast till höger om
                      "F12" knappen.

2. ENBART ETT SPECIELLT DIAGRAMFÖNSTER PÅ BILDSKÄRMSYTAN
                      Tryck "vänster-dubbelklick" i det diagramfönster du vill skicka. Välj
                      sedan "redigera" i Friendly och därefter "kopiera".

3. DIALOGRUTOR, dvs sådana med text i.
                      Håll ner "Alt" knappen samtidigt som du trycker ner "Print scrn"
                      knappen.

Starta ritprogrammet om du inte redan gjort detta tidigare. Den önskade
                      bilden ligger nu i datorns minne och nu ska du "klistra in" bilden i
                      ditt ritprogram. Lättast gör du detta genom att trycka Ctrl-v, dvs håll
                      ner "Ctrl" knappen samtidigt som du trycker ner bokstaven v.
                      Välj nu "Arkiv" och därefter "Spara som", döp filen till lämpligt namn
                      och välj filformat GIF. Kom också ihåg var du lagrade filen. Nu är det
                      så gott som klart!

För att få med bilden tillsammans med ditt inlägg till gruppen Forum
                      väljer du avsnittet "Bifogad fil" och anger sökvägen där du har lagrat dina bilder.

På återhörande
                      Torsten

Bifogat: specifikt fönster.gif

Comment

Rikard,

du säger "grova missar" under senaste veckan. Använde du då inte någon form av flytande stop loss i de script du körde?

Comment

Nä, det har jag inte lyckats med....har inte fått det att fungera faktiskt! Provade ganska länge idag oxå utan resultat. Nån kanske kan "implementera" det i säljscriptet ovan?
                          Har du Torsten fått igång en lagom aggressiv intraday stop?
                          *nyfiken*

Comment

Go afton

Klockan börjar bli lite mycket... vi får fortsätta imorgon.
                            I alla fall klistrade jag in ditt script och kollade mot ERIC B (tryckte sedan på "assistenten" för att se dina inställningar).

Rikard, är det så här du har tänkt dig säljsignalerna - själv tycker jag att de kommer lite sent - men vi har ju alla lite olika sätt att se på det hela. Men Rikard, nog ska vi väl kunna få till en flytande stoploss, tycker du inte?

Vi hörs i morgon.
                            Attached Files

Comment

Sent?? Hmm...nedgången måste ju börja innan man kan räkna med en säljsignal. Fast det ser riktigt ut enligt din bild. Jag känner igen den från mina egna tester. Säljsignalen kommer när nedre bollingerbandet punkteras! Och det är det som är en av de stora skillnaderna mot tidigare. Köpscriptet jobbar med RSI och glidande medelvärde/MACD. Säljen med punkterat nedre band/glidande medelvärde osv.
                              De gamla scripten tenderade att missa en del signaler, till en del beroende på att testen av korsat bollingerband inte alltid returnerade sant. Verkar funka mycket bättre med de här, i alla fall enligt vinsrapporten!
                              Fast som sagt, det var sent igår och jag hann inte optimera färdigt allt. Säkert nån därute som har bättre rutin på att optimera upp det ordentligt! Eller som både jag och Torsten gärna skulle vilja se, en flytande stopp i säljen! Jag har då inte lyckats få det att funka riktigt. Kanske Lasse får "rädda" och igen?

Rikard

Comment

Rikard, i vilket läge ska flytande stoppen lösa ut?

5 eller 3 % från högsta värde sedan påbörjat innehav eller har du någon annan procentsats eller vill du hellre prata i absoluta belopp eftersom det här bara ska passa mot ERIC?

Comment

Working...
                                X