Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Portfolio(V) ger märkligt resultat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Portfolio(V) ger märkligt resultat

Jag använder Portfolio(V) i ett xk-script enligt följande:
    EQV(Portfolio(V),0)

Scriptet kontrollerar att köp enbart görs om det inte finns
    något innehav.

Problemet är att när detta körs för Ericsson så ger den värdet 14000 fast jag inte har något innehav.

På alla andra så blir det 0 som det ska bli.

Vad kan detta bero på ?
    ... och hur kan jag rätta till det ?

Portfolio() plockar värden från grunduppgifterna i programmet där ev. innehav lagras. Kontrollera via en Mest-omsattalista du öppnar från Arkiv-menyn, och tryck Enter på ERIC B så du får fram uppgifterna.

Om det står Min Post och antal något där kan du korrigera det.

För att verkligt innehav skall kunna uppdateras av programmet krävs att detta är förkryssat via dialogen Insamling av data->Välj vid Nordnet.

Comment

Jag har allt påslaget som kan tänkas påverka innehav m.m. vid insamling, se bifogad *.jpg.

Jag kunde dock nollställa innehavet på Ericsson till noll som du beskrev. Men frågan är dock varför inte insamlingen uppdaterat detta ?
      Attached Files

Comment

Det är två system som verkar tillsammans.

1. Portföljen hos Nordnet
        2. Avslutstickern när du säljer och får noll i innehav.

Så länge du har ett innehav skiljt från noll bestämmer det vad programmet uppfattar att du äger.

När du säljer av ditt innehav så skall avsluttickern nolla ditt innehav. Det finns ju ingen post i portföljhantering då längre.

Om det vore något generellt fel så skulle jag fått kännedom om det tidigare, tycker jag.

Nordnet efter Teletrades inträde har ett system som nollar allt som hänt en dag inför en ny dag bland avsluten. Det är en möjlig felkälla.

En annan kan vara delavslut, dvs du säljer 10 000 Ericsson och får ett avslut på 6000 och ett på 4000. Om dessa båda sträcker sig över mellan två dagar är en möjlig felkälla.

Kan det tänkas att du lagt en limit som givit ett delavslut, och sedan att köparna till det priset inte räckt till, men nästa dag att kursutvecklingen gjort att du fått avslut.

Så enklaste är att du gör en koll via Enter-tangenten nästa gång du får köp och sedan sålt av allt, om det då står noll i antal i Min Post.

Annars finns allt du kan läsa i listan i Friendly om Lokala Ordertransaktion i filen nntransl.log. Och där finns dessutom många flera detaljer kring affärerna. Men i huvudsak kan du följa det från programmets lista. När lade programmet en order, vilka olika delavslut har programmet uppfattat. Allt finns där.

Comment

Ok.

Först tyckte jag att värder 14000 var taget ur luften, men när jag tänkt närmare på saken, så har jag nog gjort en sådan affär i våras när Ericsson var nere på betydligt lägre nivåer. Men då handlade jag med WinTrade och hade enbart visuell bevakning i AT.

Men nu har jag mer förståelse för hur AT fungerar, så att jag kan kolla upp det framöver.

Comment

Jag råkar också ut för det där med Portfolio(V) rätt ofta. Har inte sett något mönster i det, men ibland kan "gamla innehav" ligga kvar i månader i Friendly om jag inte rensar för hand. Kan tillägga att jag kör Wintrade parallellt om det inverkar på något sätt.

Comment

Working...
            X