Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

StopLos-script

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Tack för hjälpen grabbar!
    Det är mycket att tänka på. Och det var bra att få det här förklarat .
    Trevlig helg på er.

Comment

Trevlig helg själv! Skål!

Comment

En fråga från en som inte begriper riktigt.

Vad är funktionen på stopscriptet ?

Comment

Ursäkta jag tittade lite bakut och förstod vad som menades, sorry!!!

Comment

Hej!
            För att kunna ta ett steg till I mitt skriptande måste jag riktigt förstå de olika momenten. Det som förbryllar mej är.
            I formel samlingen över Lasttrade finns varianterna ”LastTrade(BS,VPD)”
            Jag antar att det är P=pris som måste in i skriptet.för att fingera en affär.
            Då är min fråga
            start:=if(ge(d,LastTrade(s,d)),golv,2000
            LastTrade(BS,VPD)
            Efter att jag valt bay eller sell väljer jag antingen Volym,pris eller datum jag vill kolla mot, i detta fallet är det valt sell och datum (start:=tidpunkt för SELL ?) om jag nu i stället vill ha in ett fingerat pris(660) antar jag att det är bara är att byta ut S mot 660 och att programmet förstår att det är det pris jag gick kort på?
            Jag får dock ingen förändring på placeringen av stopp staplarna vilket jag sätter(BS,VPD 660 ??
            Problemet är att jag inte förstår hur skriptet tänker efter som jag inte får stopp staplarna att ändra sig trots att jag ändrar i ”start:=”
            Ursprungs skriptet med ”S” kan ju inte ha en aning om när jag tog position efter som jag inte gjort någon affär och borde därför inte visa några staplar?

Jag tror att det är så här Rickard menade
            bakåt1:=250
            golv:=MOV(l,3,s)
            start:=if(ge(d,LastTrade(660,d)),golv,2000)
            minhittills:=Llv(start,bakåt1)
            flytnivå:=1.005
            kortMA:=Mov(c,3,s)
            gräns:=Mult(minhittills,flytnivå)
            stopp:=Gt(kortMA,gräns)
            i10(stopp)

Comment

Nja, inte riktigt.

Skall berätta lite hur det funkar.

golv:=MOV(l,3,s)
              start:=if(ge(d,LastTrade(s,d)),golv,2000)
              minhittills:=Llv(start,bakåt1)

Du vill alltså för stoppen ha tag i tillfället då senaste sälj var, för att läsa fram vilken är den lägsta kursen som varit sedan dess.

Llv() skannar bakåt och bildar en dataserie att undersöka för lägsta värde.

IF()-satsen levererar riktiga värden ur kurserna fram tills säljtidpunkten. Därefter en garanterat för hög kurs 2000 som absolut inte kan bli lägsta.

Den lägsta blir då garanterat en riktig kurs och den lägsta sedan initierad blankning.

Denna kursen ökar man på 0.5% med multiplikation med 1.0005.

Sedan slutligen testar man ifall kursen är över denna brytnivå. Då ges signal.

Så att backtesta detta är inte helt enkelt då du måste simulera olika säljtillfällen för scriptet att använda.

Version 7 ActiveTrader släpps i sommar och kommer inte riktigt att klara LastTrade() för backtesting heller. Men nästa utgåva(7.1 eller vad den kommer att heta) är tänkt att klara det och kommer i September är det planerat. Då är det bara att brassa på med exakt samma script för backtesting och liveaction.

Comment

Man kan ju ta fram den exakta tidpunkten och sätta in denna istället för "d" i raden

start:=if(ge(d,LastTrade(s,d)),golv,2000)

och se var signalerna löser, men det är extremt bökigt att sitta och räkna ut vad det blir för siffror. Stort antal decimaler osv.

Bättre att vänta på senare utgåva skulle jag gissa.

Comment

Working...
                X