Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Terminshandel klart i ISK

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Terminshandel klart i ISK

    Nordnet meddelar att terminshandel fungerar sedan en tid inom ISK. Det kan ju vara en enorm fördel för alla er som utvecklar egna handelsstrategier och därmed slipper sitta och deklarera alla terminsavslut.


  • #2
    Finns det någon länk till pressmeddelandet för detta?

    Comment


    • #3
      Inget pressmeddelande som jag vet om, men här framgår det.

      https://www.nordnet.se/mux/page/hjalp/hjalp.html?id=455

      Comment


      • #4
        Från samma sida framgår att blankning inte är tillåten.
        Det är ju ingen vits med att handla terminer om man inte kan gå kort.

        Comment


        • #5
          Lite märkligt i så fall faktiskt. Ska se om jag kan få fram mer info.

          Comment


          • #6
            Gäller detta även för Kapitalförsäkringar?

            Comment


            • #7
              @Lillwicke
              Jag tror inte att sälja på termin och blankning räknas som samma sak, då kontraktet skapas då köpare och säljare möts, dvs. inget som behöver lånas innan det säljs.
              Kolla med nordnet för säkerhets skull.

              Riktigt tråkigt dock att de inte ännu tillåter optionshandel, då de fixar det kommer jag att byta på stört...

              Comment


              • #8
                http://derivatinfo.se/forum.php?selp...ged#topic11992

                Comment


                • #9
                  Terminshandel på ISK fungerar sedan ett par veckor tillbaka (naturligtvis både att köpa och sälja terminer). Det som inte fungerar ännu är aktielån - dvs blankning. Detta är ett internt problem hos Nordnet - det har helt enkelt inte fått det att fungera administrativt ännu. Däremot jobbar de på att lösa problemet och ETA var senast jag pratade med ansvarig om några veckor.

                  Edit: Ska ringa Nordnet igen imorgon och höra om arbetet med aktielån/blankning fortgår. Tyckte skrivningen på hemsidan var ganska aggressivt negativ
                  Last edited by mikbob; 2013-02-19, 22:00.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
                    Gäller detta även för Kapitalförsäkringar?
                    Christer när det gäller Nordnets egna svenska kapitalförsäkringar kan du inte handla derivat alls enligt vad jag förstått. Ej heller onoterade/ej listade bolag.

                    Däremot kan du öppna utländsk kapitalförsäkring via Nordnet (via samarbete med utl bolag) där du kan blanka, terminshandla etc etc. Nya EU reglerna är dock snåriga och skatterisken i denna lösning har...ökat.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av mikbob Visa inlägg
                      Christer när det gäller Nordnets egna svenska kapitalförsäkringar kan du inte handla derivat alls...
                      Jag handlar Öhmans minifutures i KF och dessa måste väl ändå anses vara derivat, till skillnad från XACTs ETFer?

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
                        Jag handlar Öhmans minifutures i KF och dessa måste väl ändå anses vara derivat, till skillnad från XACTs ETFer?
                        Ok med derivat i det här fallet menade jag standardiserade optioner och terminer. Minifutures och ETF:er kan du handla. My bad att jag inte definierade derivat korrekt.
                        Last edited by mikbob; 2013-02-19, 22:41.

                        Comment


                        • #13
                          Uppdatering ISK

                          Har talat med Nordnet och från och med imorgon torsdag 20 februari (!) kommer det finnas möjlighet att intradagsblanka svenska aktier via investeringssparkontot (ISK). Kommer fungera i alla Nordnets applikationer och även på deras hemsida.

                          I dagsläget kommer det inte vara möjligt att behålla blankningspositionerna över natten (om man gör detta kommer VP-lån läggas in på ISK kontot och det blir skattemässigt en insättning).

                          Endast handel i värdepapper noterade i SEK är aktuellt (med värdepapper noterade i utländsk valuta kommer automatiskt växling ske med 25 punkter i både köp- och säljbenet...).

                          De fortsatter enligt egen utsago att försöka få valutakonto, intradagslimit och optionshandel att fungera inom ISK så snart det är möjligt (ingen ETA)

                          Comment


                          • #14
                            Tack Mikbob för värdefull information.
                            Nu kan man äntligen starta ett ISK verkar det som.

                            Konstigt att de inte klarar aktieblankning över natten när de verkar ha lyckats med detta när det gäller terminer. Säljer man 10 kontrakt terminer så tillförs ju kontot lite drygt 1 miljon, vilket de tydligen lyckats kringgå på något sätt, att inte räknas som en insättning. Borde kunna fungera på samma sätt med aktielån.

                            Har jag fattat det rätt att inte heller ställda optioner klaras av för närvarande?

                            Comment


                            • #15
                              Hej Lillwicke,

                              Du kan ännu så länge varken köpa eller ställa (sälja) standardiserade optioner på ISK. Dock jobbar de på att lösa situationen.

                              Jag kan också tycka att det är märkligt att man lyckats få till det med att sälja terminer men inte vplånen. Det är som du säger egentligen samma problem (pengar in på kontot). Det jag kan tänka mig är att det är själva vplånet som är problemet. Vplånet måste fysiskt (digitalt) läggas in på depån. Det är ju (numera) föbjudet sälja aktier som man inte förfogar över ( i alla fall över natten...). Terminshandel med kontantavräkning fungerar ju lite annorlunda.

                              Oavsett jobbar de på att lösa problemet - förmodligen genom att lägga vp-lånen utanför ISK-skalet på något sätt. Samma sak med intradagsbelåning antar jag.

                              Comment

                              Working...
                              X