Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Öhmans FLEX-certifikat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Öhmans FLEX-certifikat

Nu finns även en FLEX OMX Long X5 och Short X5. De går att lägga upp i AutoTrader så här:

1. Inställningar > Egenskaper för hela programmet > Handel > Sök nya instrument
    2. Välj Land=Sverige och Visa av typ=aktier
    3. Sök på FLEX
    4. Markera och lägg upp
    5. Starta om programmet
    6. Inställningar > Egna grupper med instrument
    7. Markera Öhman ETNer > Modifiera enskild lista
    8. Bocka för de nya FLEX-certen och spara listan
    9. Klart, nu ligger även FLEX X5 i listan Öhman ETNer

Hävstången på dessa tillåts gå mellan X4 och X6 innan avräkning görs så att de återgår till X5.

Nu finns FLEX även för USDSEK hos Öhman:

http://www.ohmancapital.se/produkter...p=SE0005452760

Läggs upp i AT Bas enligt ovan. Vi börjar samla in data på Kundservice from imorgon.

Comment

FLEX för USDSEK courtagefritt i mars:

http://www.autostock.se/nyheter/ohma...ven-for-usdsek

Comment

Hur mycket kan man maximalt handla för i flexcertifikaten på ett bräde?

Det verkar finnas 30 miljoner certifikat i varje serie enligt: http://www.ohmancapital.se/filer/vil...%20Villkor.pdf
        Om priset då är 160 kr skulle det bli 4.8 miljarder kr...?? Är det verkligen rimligt... eller har jag missförstått något och/eller räknat fel? Jag hade en siffra i huvet på 5 miljoner kr... men det minnet kan ju vara helt fel... Det har nåt år på nacken så det kan ju vara passé eller förvanskat i den grå substansen också...

Hur ligger det till egentligen? Är det någon som kan räta ut frågetecknen?

Comment

Räcker inte 4,8 miljarder för dig, ha ha.
          Tittade snabbt. Det verkar som det gäller emitterade certifikat som kan skapas genom köp och försäljningar. Värdet av det momentana utställda priset är betydligt mindre. Tex för Flex Long 2 finns det 40000st * 136, värde ca 5 miljoner.

Comment

Kan vara värt att notera att det som ligger i marknaden, runt 5 MSEK på köp- resp säljsidan, fylls på inom några sekunder om det skulle behövas. Så om man vill handla stort gör man klokt i att dela upp orderläggningen lite i kanske 15-sekundersintervall, så kan man handla i steg tills positionen är fylld eller stängd.

Comment

Räcker...? Nä, man vill ju veta om man ska planera för att bli miljardär eller miljonär! Det är ju stor skillnad. Det verkar alltså som att det är miljonär jag får planera för då ja... till en början iaf.

5 miljoner i det momentana utställda priset...? Om man pytsar in hela det beloppet på ett bräde, vad händer sen? Ställer dom ut mera direkt efter det köpet eller dröjer det? Det blir väl inte "tomt" för den som kommer direkt efter och vill handla?? Om jag själv vill köpa mer, när kan jag i så fall göra det?

...EDIT
              -Ah, såg Rikards inlägg nu! Tack, då vet jag! Det är bara att handla på tills man blir blå i ansiktet!!
              Last edited by swedtraders; 2014-11-19, 22:20.

Comment

Följdfråga... om man nu vill köpa för en större summa och det bara finns för 5 miljoner kr momentant, hur ska man då göra? Bara lägga en stor order och låta den sakta fyllas, eller hur ska man enklast/bäst tackla detta?

Så om man vill handla stort gör man klokt i att dela upp orderläggningen lite i kanske 15-sekundersintervall, så kan man handla i steg tills positionen är fylld eller stängd.
                Du ger väl svaret här, även om det ofta finns många vägar som bär till Rom, men HUR gör man detta? Beskriv!

Comment

I antalscriptet kan man tex lägga en limit på maxantal, anta att du vill handla för 5MSEK och utgå ifrån va) Standardmodell insats

med lite ändringar för att begränsa positionsstorleken per order:

insats:=5000000
                  maxbelopp:=1000000
                  i1(
                  köpantal1=Int(Div(insats,s))
                  köpantal2=Int(Div(maxbelopp,s))
                  innehav=Portfolio(v)
                  övermål=Ge(innehav,köpantal1)
                  slutantal1=If(övermål,0,SUB(köpantal1,innehav))
                  slutantal2=mn(slutantal1,köpantal2)
                  add(0,slutantal2)
                  )

I triggerscriptet lägger man tex ett villkor som mäter om man börjar närma sig full position, annars tillåts fler order:

insats:=5000000
                  köpantal1=Int(Div(insats,s))
                  ej_fulltankat=lt(portfolio(v),mult(köpantal1,0.98))

Detta blir sant så fort man har mindre positionsvärde på depån än 2% under målvärdet. Just 2 procent kanske får justeras, det är bara ett sätt att ta hänsyn till värdeändring på positionen efter att den köpts. Man kanske vill tillåta lite svaj utan att tillåta ny köporder.

Comment

Behöver man dela upp ordern alls? Om jag lägger en order på säg 10 miljoner när det finns 5 tillgängligt momentant, då ligger väl ordern kvar tills den blivit fylld? Med delay order (2 min) i ordermodellen så tillåter man väl att det får ta 2 minuter för ordern att fyllas innan den makuleras och ersätts med en ny order?

Comment

Jo, det fungerar också.

Comment

Vad bra, enkelhet är ju att eftersträva. Då gäller det att se till att ordern verkligen fylls innan den makuleras... Jaja, den tiden den sorgen... Skulle det bli ett problem så drabbar det ju inte en fattig!
                        Last edited by swedtraders; 2014-11-21, 14:01.

Comment

Working...
                        X