Lokala, regionala och globala konflikter kan ju påverka börskurser. Konflikter i mellanöstern påverkar ju oljebolagsaktier. Vissa konflikter kan ju få aktier i försvarsmaterialindustrin att öka. Andra konflikter kan ju innebära ekonomisk isolering av vissa regioner och kan slå mot företag som handlar med dessa regioner. Om konflikten innebär osäkerhet för marknaden så sjunker ju börskurserna. Aktörerna hatar ju osäkerhet. Nyhetsbyrån direkt skall ju börja betygsätta nyheter med avseende på deras börspåverkan. Vet inte om Direkt även har med globala nyheter i sitt utbud, kanske bara håller sig till företags och branschspecifika nyheter. Mina funderingar mynnar ut i tre frågor.
1) Hanterar och betygsätter Direkt även globala politiska nyheter?
2) Hur tror ni börsen reagerar i öppningen måndag morgon på de senaste nyheterna från konflikten på Krim?
3) Har någon studerat gamla börskurser och satt dem i relation till tidigare globala konflikter?
Med vänlig hälsning
Bertil
(vet inte vilken smiley jag kan bifoga till dessa allvarliga frågor, så smileyn uteblir)
1) Hanterar och betygsätter Direkt även globala politiska nyheter?
2) Hur tror ni börsen reagerar i öppningen måndag morgon på de senaste nyheterna från konflikten på Krim?
3) Har någon studerat gamla börskurser och satt dem i relation till tidigare globala konflikter?
Med vänlig hälsning
Bertil
(vet inte vilken smiley jag kan bifoga till dessa allvarliga frågor, så smileyn uteblir)
Comment