If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Är det något annat lurt, typ högre spreadar, ränta eller liknande på produkterna som de tar igen courtaget på?
/Erik
Är tveksam till ETP.
Jag utgår ifrån att det inte rör sig om välgörenhet och att de tjänar pengar. då det inte framgår tydligt hur parterna tjänar eller hur mycket, eller att det är tidsbegränsat blir jag misstänksam om otydliga spreadar och sedan kick-backs till sina distributörer.
ETP liknar på något sätt HFT firmorna. De lägger sig mellan köpare och säljare och tappar av lite pengar. De har lyckats göra en öppen och enkel paketering som produkt och övertygar den stora massan att det bekvämt, tillgängligt och värt att betala för istället för att köpa/sälja det underliggande instrumentet.
Tänk att Nordnet och Avanza numera bedriver välgörenhet för alla ETP traders. Inget courtage. Eller kan det vara så att de i själva verket tjänar än mer pengar än tidigare, fast kunderna inte ser räkningen ens? Ja, när investmentbanker är inblandade, då vet man att det i 9 av 10 fall är något lurt.
Det är väl bara att fråga på! Förstår inte problemet, det är väl bra om Nordnet och emittenterna kan tjäna pengar på sina produkter, så att vi som handlar får fler produkter att välja mellan och fler möjligheter att exponera oss på olika sätt i marknaden.
Gratis är gott! Tricket är ju att tillverka strategier som klarar av högre hävstänger. En högre hävstång kräver ju oftast en högre handelsfrekvens för att generera vinst. Ser fram emot diskussioner i de andra trådarna!
När något låter för bra för att vara sant, då är det oftast så. Skulle gissa att t.ex. finansieringsräntorna inte är direkt låga i dessa produkter (jo jag undviker hävstång då det i längden skadar mer än det gynnar p&l). Sedan kan man ju förmoda att om man fingranskade avsluten så skulle man se ett mönster till emittentens fördel.
Roade mig med att kolla spreaden på en av alla minifutures som ingår i Supermarket, och den har inte blivit sämre de senaste 50 dagarna i alla fall. Som sämst 0,37 punkter och som bäst 0,33.
Ingenting är gratis, men så är det oavsett om det är courtagefritt eller ej. Produkterna har strikta regler i prospekt(om det nu heter så för börhandlade produkter) och om man orkar läsa dessa.
Comment