Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Seminariet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Seminariet

Rikard, jag lyssnade just på seminariet du höll med Nordnet nyss. Det var bra, men jag förvånas lite av hur ofta ni framhåller att "det är så enkelt" Visst, det kanske finns en psykologisk godhet i det. Men, samtidigt vet vi ju alla hur verkligheten ser ut för traders. Åtta av tio traders kommer rent statistiskt att förlora pengar över tiden. Så har det varit, och så kommer det vara. Detsamma gäller fondsparare tyvärr (om man tittar på statistiken). För framgång i trading handlar inte om att finna the holey grale strategin eller verktyget. Det handlar om VILJAN att lägga ned det som krävs för att bli bra, och viljan att ta motgångarna, allt för att sedan kunna glädjas åt framgångarna senare. Det är alltså INTE bara att sätta igång och trada, som med allt annat måste man lära sig, en doktor opererar inte dag ett bara för att verktygen är bättre nu än förr.

Kul att du tyckte det var bra. Det vi menar med enkelt är funktionerna i programmet, inte själva tradingen i sig. Just trendlinjer och ETP-funktionerna är ändå inte så svåra att använda, men det är ju inte samma sak som att det är enkelt att trada. Vi tillhandahåller ingen trading-utbildning, men däremot verktyg som kan underlätta, tex analysfunktioner av olika slag. Rätt använda hävdar jag ändå att dessa kommer skapa bättre avkastning än index.

Comment

re

Ja, jag håller med om att ni lyssnar på användarna Rikard, och rätt mycket har hänt med NAT sista åren. Programmet är i mångt och mycket användarvänligt, även om en del finns att göra vad gäller tex programmeringsstöd/miljö.

Jag tror dock ändå att den kund som väljer att använda denna typ av mjukvara är av en mer speciell kategori. De som till slut blir framgångsrika är nog de som har ett tillräckligt intresse för saken, lite nördigt... Jag minns för övrigt hur det för mig tog år att bli vinstgivande. Så driv krävs. Ta det här med strategiutveckling. Man ser så ofta folk som arbetar in absurdum med sina strategier. Jag tror/vet att det ofta i grunden handlar om synen på risk, att acceptera att förluster är en del av kostnaden för att göra affärer (som i alla andra verksamheter). Man söker förgäves istället efter sätt att undvika förluster, när det istället är i psyket problemen sitter. Jag hade länge problem med tex day trading, innan jag insåg varför.

Comment

Ursprungligen postat av petpee Visa inlägg
        Programmet är i mångt och mycket användarvänligt.
        Oj, härligt att höra! Vi har ju en del planer för miljön, så det kommer hända mer saker framöver.

Comment

Working...
        X