If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Nej, det gör jag sannerligen inte. Om man har behov av att följa andras trading i tron att man då kan göra vinster, då har man stora problem som trader. Dvs. man litar inte på sin egen förmåga och saknar troligen viljan att lägga ned den energi som krävs för att lyckas, och bör troligen syssla med något helt annat än trading.
Syfte att följa andra på shareville för de som finns på det här forumet är knappast att ta rygg för att tjäna pengar. Men det kan var intressant att se hur de verkliga utfallen blir hos användare som följer en enskild strategi, eftersom vi vet att resultatet över tid påverkas av vilken hävstång som väljs. Jag skulle gärna följa andra som kör fusion men med andra utväxlingar och på så sätt kunna se vilka skillnader det blir över tid. Finns det några andra som vill dela sin trading?
Problemet med det är att du inte kan veta om den du följer verkligen följer en strategi fullt ut, eller inte. Avviker du det minsta från en kvantitativ strategi, tex pga känslor, då har du inte längre en kvantifierad strategi, det r inte längre möjligt att utvärdera utfallet. Och det är ett väldigt vanligt problem, en stor anledning till misslyckanden.
Sedan har du rätt i att vald riskhantering i högsta grad påverkar utfallet. Men, det är något var och en bör utvärdera väl innan handel påbörjas.
Jag tänker lite både som petpee och Shela, det är därför jag startade tråden för att få lite input ifall jag väljer att dela någon depå (det är ju först då som man får tillgång till hur andra bygger sina depåer).
Fråga till Shela: Om man väljer att följa någon får man då direkt besked i en telefonapp eller email då det skett ett avslut på dennes depå?
Jag är lite osäker på vilken fördröjning det är från Nordnet. Lustjakt följer strategin fusion utan manuell påverkan. Eftersom du Bertil vet när handel sker kan du själv testa vilken eftersläpning det är.
Jag tänkte i så fall ansluta ett nyöppnat konto där jag handlar min SPI strategi mot terminen. Vet du Shela hur det ser ut då någon blankar? Jag går ju ibland ur marknaden och blankar ibland, men då man inte kan se antal i Shareville kommer det väl för båda varianterna bara att se ut som en säljsignal?
Edit: Och skulle någon följa Lustjakts Fusion så kan ju ingen avgöra om det är 50% eller 100% signal som kommer för köp och sälj (annat än på procentsats instrument av totala kapitalet. men då måste ju följaren ha antecknat detta innan signalen kom).
Jag tycker det är en utmärkt idé att redovisa på Shareville. Då slipper man hålla på och redovisa på forumet. Dessutom blir redovisningen korrekt för autohandel utan några krusiduller.
För Fusion vore det intressant om någon redovisade med fast hävstång vid entry. Annars blir det väldigt svårt att utvärdera. Jag kör med fast hävstång, men har ännu ingen stat för endast Fusion. Jag vet att Christer kör på samma sätt. Sedan kanske inte så många kommer att handla genom att följa. Då kan man lika gärna köra med AT. Mest för utvärdering, samt se om man ligger rätt. Hinner man se position om handel sker nära stängning?
Håller med, utmärkt att köra på Shareville. Mail skickas i realtid till följarna så troligen hinner man se innan stängning hur det går. Det blir extremt svårt att bortförklara bra autohandelsresultat när det körs live på Shareville.
Gammal tråd. Att följa andra kan i vissa lägen vara aktuellt för småbolag. Min portfölj blir bara en meningslös smatter för de som följer mig. Jag tycker det är bra för det medför att man skärper sig lite och inte håller på att kladda själv med skumma trades´när man har andra som följer
Får se om den pallar lite tryck neråt. Mycket Long just nu.Kommer nog att avta lite framöver men vi får se. Försöker att hitta diversifiering som skapar avkastning i dagsperspektiv för att ta ev. swingkorrelation.
Min strategi är att ha flera strategier som handlar lite i varje tillgång.
Comment