Ursprungligen postat av ZannZanook
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Nordnet Markets
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
-
Ursprungligen postat av mikola Visa inläggJa, det ser man även på NN hemsida att alla spreadar ligger på 58 öre både på long och short och olika häv.
Från början va det olika mellan long och short och även 2 olika spradar beroende på häv.
Comment
-
Pierre,
jag har ett moment 22 problem relaterat till BULL BEAR cert och mindre konton av typ tjänstepension.
Det är bara certifikaten med högsta hävstänger där kostnaden att vända en possition är låg och i likhet med minifuture. tittar man på X3 och X5 så blir kostnden väldigt stor. Att köra en strategi som skalar in och hur i 10:delar blir i praktiken omöjlig på mindre konton.
Antingen är kostnaden hög för att man kör låg häv och strategin gör ej vinst för att täcka risk, eller så riskerar det bli courtage pga 1000 kr minibelopp inte uppnås pga handel med små belopp och X 15 häv..
Kan ni inte på Nordnet överväga att ha relativ spread beroende på hävstång, likt kostnad/spread som Vontobell har, vilket jag använt tidigare i supermarket?
..Då kan handeln fortsätta. Alternativet blir att inte handla strategin. med tjänstepension är man i princip inlåst med nuvarande regler och man försöker hitta något sätt att föränta pengarna.
J
Comment
-
Hej Alla,
Jag har väntat med att byta från BNP paribas och vontobel. Många verkar klaga på att Nordnets produkter inte håller måttet. Vissa verkar ha bytt tillbaka och tar courtage istället.
spreaden på aktier verkar ligga något lägre hos bnp, men inte så att man lätt kan täcka in courtage direkt. Men om det är massa problem och det leder till sämre kurser så är det ett annat problem...
Någon som har bra råd?
Comment
-
Ursprungligen postat av tobbeb76 Visa inläggHej Alla,
Jag har väntat med att byta från BNP paribas och vontobel. Många verkar klaga på att Nordnets produkter inte håller måttet. Vissa verkar ha bytt tillbaka och tar courtage istället.
spreaden på aktier verkar ligga något lägre hos bnp, men inte så att man lätt kan täcka in courtage direkt. Men om det är massa problem och det leder till sämre kurser så är det ett annat problem...
Någon som har bra råd?
Comment
-
Hej,
EDIT
Angående råd om instrumentval. Jag gjorde en detaljerad excel matris där jag lade in samtliga alternativ för olika stora trading belopp och courtage klasser, samt spreadar. Så jag vet exakt vilket alternativ som passar vilket konto och typ av handel. Detta gav en del insikter som jag önskar att jag gjort oavsett
Min erfarenhet utöver faktan från excel är att spreaden är reltativt bred när priset rör sig up eller ned, dvs kan ligga ofta på 0.33 men när priset rör sig så är det oftare 0.58 för NM (jämförde då även med andra där det var en mer stabil spread på ca 0.3), så det är 0.58 jag utgår ifrån att jag oftast betalar (har även sett mindre än 0.33 några få ggr, det upfattar jag en kort stund när priset vänder). Observationerna är gjorda när jag daytradat och tittat på hur och när jag handlar.. på morgonen med högre volla har jag sett större spreadar eller så är det andra aktörer som syns när priset försvinner. Så det bör vägas in på handelsmönstret man handlar och size.
Jag har provat att intradagshandla NM och inte haft några problem med avslut, dock reflekterat över spread och tittat mycket hur spreaden ändras vid olika situationer. skalar man in och ur en posse så rör sig priset i regel där man handlar..
Jag har framfört önskemål till NM att minska spreaden på certifikat med låg hävstång X 3 då där är prisskillnaden relativt mycket stor t.ex. att vända en posse på 1MSEK kostar där ca 900-1000 Kr, medans med minis ca 200-355 Kr (beroende på 0.33/0.58).
Så sammanfattningsvis, gör en kalkyl och kolla vad som passar, det är i slutändan inte bara spread och courtage generellt utan också om man har flera konton med olika mycket kapital, kontotyper som ska hanteras av 1 courtageklass man ska väga in för att hitta en kombination som passar samtliga depåer och strategier.
JLast edited by jimmy; 2017-06-06, 21:54.
Comment
-
Ni som handlar Mini S OMX Nordnet 09 kan behöva gå igenom avsluten. Tror att det lönar sig nog inte att sitta här och klaga. Det bästa är att vara vaksam och reklamera när man tycker det är fel.Last edited by HenrikSyst; 2017-06-07, 21:57.
Comment
-
Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inläggOch uppdatera ETP Link igen, vi har lagt till en koll att spreaden är positiv för att förhindra felavslut på det sätt som skedde idag. Har pratat med Nordnet idag också, de håller på att systematiskt ringa in problemorsaken.
Comment
Comment