Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multitrend och lämpliga instrument - kom gäran med input

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Multitrend och lämpliga instrument - kom gäran med input

    Hallå Traders!

    Jag håller på med multitrend verktyget och efter lite inledande strul så fungerar det riktigt bra nu.

    Jag håller just nu på att testa lite olika setups samtidigt som jag utvärderar några olika instrument.

    Det har dock dykt ett par frågor som jag skulle vilja stämma av som jag funderat över.

    1. Val av instrument. Jag har testat ett antal olika främst Nordnets och Avanzas cert/mini (omx). Det jag upplever är att Avanzas produkter fungerar betydligt bättre. Gick så långt att jag testade att köpa dessa instrument (live) samtidigt för att se skillnaden. Se bifogat resultat. Det korta svaret är att Avanzas produkter "verkar" fungera betydligt bättre. (visst det är courtage på dessa produkter men beroende på vad du har för avtal så spelar det mindre roll).

    Nu är frågan då.... Har någon andra erfarenheter av cert/minis som fungerar bra? Har ni samma erfarenhet angående det ovan?


    2. Ibland tycker jag att det tar långt tid innan ordern läggs när jag använder multitrend. (Jag hinner i alla fall tänka ---- "Var är ordern?"). Går detta att trimma på ngt sätt? Ska man köra på server och ökar det hastigheten? (Sitter idag på fiber och hyfsat snabb dator med SSD)


    TESTET se bifogad fil.

    Tack på förhand!

    /Nungwe
    Attached Files

  • #2
    Verkar som att Avanza har högre spread på minifutures än Nordnet men lägre spread på certifikat. Annars är båda noterade hos NasdaqOMX så feed etc bör vara identiska.

    Det går att ställa exekveringsfrekvensen i ini-filen enligt sidan: http://www.autostock.se/etpinstruktion

    För att få bästa exekvering rekommenderar vi att man kör senaste programversionen samt aktiverar orderdjupsfeeden hos Nordnet.
    Last edited by Rikard Autostock; 2017-10-17, 14:01.

    Comment


    • #3
      Tack för svar och uppsnabbning av orderexekvering! Testar och ser vad som händer.

      Problemet med minis från Nordnet är att det helt enkelt "verkar i alla fall" svårare att göra entry/exit i dessa instrument (och detta med relativt tilltagen spread alert och + i köp/sälj kurs). Att inte komma in eller framförallt ut vid rätt tillfälle kan ju bli en smärre katastrof.

      Tråkigt tycker jag :-(

      /N
      Last edited by Nungwe; 2017-10-18, 08:22.

      Comment


      • #4
        Tror kanske att det är för lite underlag för att dra några viktiga slutsatser, men det enda som återstår som skillnad mellan instrumenten är emittenten, MS för AVA och Nordea för Nordnet. Det kan såklart vara skillnad där, men jag är helt övertygad om att Nordea fortsätter tweaka sitt maskineri för att hantera alla våra automatordrar optimalt. Tillsvidare skulle jag satsa på Nordnets minifutures då dessa har lägst spread.

        Comment


        • #5
          Håller med om att underlaget är tunt (inget vetenskapligt).

          Kommer och testa vidare ett tag. Återkommer då!

          /Nungwe

          Comment

          Working...
          X