Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem gör fel, jag eller programmet!!??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vem gör fel, jag eller programmet!!??

    För att få rätt signal på stochastic använder jag följande formel o här med perioden 5

    cl2:=sub(c,llv(l,5))
    hl1:=sub(hhv(h,5),llv(l,5))
    ef:=mult(div(cl2,hl1),100)
    draw(ef,4,yss)

    Här ritar jag upp en enkel stoc uträknad över 5 perioder. Ställer jag in den inbyggda stoc i programmet på 5 perioder bör ju kurvorna bli identiska men det blir dom inte. Men minskar jag perioden i den inbyggda stochen med 1, dvs jag sätter perioden till 4 istället blir kurvorna identiska.

    Vill jag sedan mjuka upp kurvan plus lägga till signalkurva blir det
    gh4=mov(ef3,3,s)
    xy5=mov(gh4,3,s)
    och då sprider man med sig felet från ef o får fel signal jmf med vad man ser.

    Jag tycker ofta att det blir fel signal jmf med hur kurvan ritas då jag hittills har haft båda på 5 o detta verkar vara anledningen.

    Så nu är frågan - Vem har fel och vilken stockurva är rätt?

  • #2
    Jag har märkt samma sak med medelvärdeskurvan som visas fel på en pc, när medelvärdet skrivs till global minnescell och läses av är det korrekt värde, men kurvan är helt fel.

    Felet är anmält till Autostock.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Hong Kong Ola Visa inlägg
      För att få rätt signal på stochastic använder jag följande formel o här med perioden 5

      cl2:=sub(c,llv(l,5))
      hl1:=sub(hhv(h,5),llv(l,5))
      ef:=mult(div(cl2,hl1),100)
      draw(ef,4,yss)

      Här ritar jag upp en enkel stoc uträknad över 5 perioder. Ställer jag in den inbyggda stoc i programmet på 5 perioder bör ju kurvorna bli identiska men det blir dom inte. Men minskar jag perioden i den inbyggda stochen med 1, dvs jag sätter perioden till 4 istället blir kurvorna identiska.

      Vill jag sedan mjuka upp kurvan plus lägga till signalkurva blir det
      gh4=mov(ef3,3,s)
      xy5=mov(gh4,3,s)
      och då sprider man med sig felet från ef o får fel signal jmf med vad man ser.

      Jag tycker ofta att det blir fel signal jmf med hur kurvan ritas då jag hittills har haft båda på 5 o detta verkar vara anledningen.

      Så nu är frågan - Vem har fel och vilken stockurva är rätt?
      "Felet" är nog bara en definitionsfråga som kan tolkas olika: Om man anger 5 perioder, ska det avse innevarande period och 4 bakåt? Eller innevarande och 5 bakåt? I vårt fall räknar vi 5 bakåt + innevarande så om du minskar periodvärdet med 1 kan det säkert stämma bättre med andra program eller definitioner.




      Ursprungligen postat av jorgeng Visa inlägg
      Jag har märkt samma sak med medelvärdeskurvan som visas fel på en pc, när medelvärdet skrivs till global minnescell och läses av är det korrekt värde, men kurvan är helt fel.

      Felet är anmält till Autostock.

      Det är olika saker ni menar, felet hos dig är något helt annat. Jag skulle behöva se hur scriptet ser ut som ritar medelvärdet för att kunna avgöra om något är tokigt.

      Comment


      • #4
        Ang fel kurva eller inte

        Det var ett lite lurigt sätt att räkna för det gäller är väl inte så rakt av för dom fasta indikatorerna?

        Räknar jag ut ett 4 perioders medelvärde med REF så överensstämmer det med inbyggda funktionen för motsvarande period?

        Är det formler med LLV o HHV som man får ändra med +1 får att få kurva o signal att tajma eller är det fler?

        MVH/ Ola

        Inte heller om jag ritar upp MACD blir kurvorna identiska, prova i ett 10 minuter diagram o kolla, här kan väl inte periodvalet påverka ?
        Vad beror det på?

        tt1:=c
        m1:=mov(tt1,34,e)
        m2:=mov(tt1,89,e)
        mcd1:=sub(m1,m2)
        mtrig1:=mov(mcd1,13,e)

        draw(mcd1,2,gac)
        draw(mtrig1,3,yac)


        MVH
        Last edited by Hong Kong Ola; 2011-09-14, 12:29. Anledning: Fler frägor samma ämne

        Comment


        • #5
          Tog mig friheten att lägga fram den här igen då det känns viktigt för mig att
          veta hur det räknas i de fasta indikatorerna


          Ursprungligen postat av Hong Kong Ola Visa inlägg
          Ang fel kurva eller inte

          Det var ett lite lurigt sätt att räkna för det gäller är väl inte så rakt av för dom fasta indikatorerna?

          Räknar jag ut ett 4 perioders medelvärde med REF så överensstämmer det med inbyggda funktionen för motsvarande period?

          Är det formler med LLV o HHV som man får ändra med +1 får att få kurva o signal att tajma eller är det fler?

          MVH/ Ola

          Inte heller om jag ritar upp MACD blir kurvorna identiska, prova i ett 10 minuter diagram o kolla, här kan väl inte periodvalet påverka ?
          Vad beror det på?

          tt1:=c
          m1:=mov(tt1,34,e)
          m2:=mov(tt1,89,e)
          mcd1:=sub(m1,m2)
          mtrig1:=mov(mcd1,13,e)

          draw(mcd1,2,gac)
          draw(mtrig1,3,yac)


          MVH

          Comment


          • #6
            Hej!

            Jag kollade lite snabbt med scriptet och samma inställningar i snabbknappen för MACD och det stämmer perfekt om man kastar om så att det står 89,34,13 i snabbknappen. Det är omkastat för kurva 1 och 2.

            I NAT är det i själva verket vanliga script som ritar upp kurvorna till skillnad från AT8 där det ligger kod inbakat i programmet som sköter snabbvalsindikatorerna. Så det borde stämma perfekt i NAT, och ser ut att göra det också såvitt jag kan se.

            HHV och LLV räknar from innevarande stapel, men såvitt jag vet räknar indikatorer from förra perioden och bakåt. Det är lite inkonsekvent kan jag hålla med om, men inte värre än att man får dra ifrån 1 från periodvärden jämfört med vissa andra analysprogram och böcker etc.

            Vi kan försöka inventera exakt vilka som räknar på vilket sätt vid tillfälle. Just nu är dock stabiliteten högsta prio och därefter rätta en del irriterande buggar.


            Comment


            • #7
              Om jag ritar MACD så här

              m1:=mov(c,8,e)
              m2:=mov(c,34,e)
              mcd1:=sub(m1,m2)
              mtrig1:=mov(mcd1,5,e)
              draw(mcd1,4,baa)
              draw(mtrig1,5,maa)

              Och sen vill ha var linjerna mtrig1 o mcd1 korsar

              cross(mcd1,mtrig1)

              Så får jag det helt fel, varför? Se bifogad bild.

              Är det jag som är måndagstrött och inte kommer på vad jag gör för fel?
              Attached Files

              Comment


              • #8
                Vet inte om du skrivit nåt fel kanske, men det funkar med följande:

                m1:=mov(c,8,e)
                m2:=mov(c,34,e)
                mcd1:=sub(m1,m2)
                mtrig1:=mov(mcd1,5,e)
                draw(mcd1,4,baa)
                draw(mtrig1,5,maa)
                korsn=cross(mcd1,mtrig1)
                mult(korsn,20)


                Attached Files

                Comment

                Working...
                X