Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Datorprestanda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Datorprestanda

    Hej !
    Undrar vilken prestanda ni har på datorn ni kör NAT på. Själv kör jag på en laptop med Windows XP Home Intel T2050 på 1,6 GHz och 1,5 GB minne. NAT lastar ofta processorn över 50% då handeln är aktiv. Jag har ca 10 fönster med diagram uppe samtidigt. Då jag drar i scrollbaren till halva sidan tar det 5-8 sekunder innan alla diagram visas korrekt. NAT är mycket seg. Har blivit lite snabbare de senaste versionerna. Skulle aldrig tänka mig att handla manuellt via NAT, blir för segt. Jag har istället Nordnets websida aktiv samtidigt utan prestandaproblem. Funderar på att skaffa en snabbare dator för NAT:s skull. Förstår dock inte var flaskhalsen ligger då jag med lätthet kan videoredigera (=tung applikation) på min laptop.
    mvh
    Bertil

  • #2
    Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
    Hej !
    Undrar vilken prestanda ni har på datorn ni kör NAT på. Själv kör jag på en laptop med Windows XP Home Intel T2050 på 1,6 GHz och 1,5 GB minne. NAT lastar ofta processorn över 50% då handeln är aktiv. Jag har ca 10 fönster med diagram uppe samtidigt. Då jag drar i scrollbaren till halva sidan tar det 5-8 sekunder innan alla diagram visas korrekt. NAT är mycket seg. Har blivit lite snabbare de senaste versionerna. Skulle aldrig tänka mig att handla manuellt via NAT, blir för segt. Jag har istället Nordnets websida aktiv samtidigt utan prestandaproblem. Funderar på att skaffa en snabbare dator för NAT:s skull. Förstår dock inte var flaskhalsen ligger då jag med lätthet kan videoredigera (=tung applikation) på min laptop.
    mvh
    Bertil
    Även min dator är jätteseg men jag har trott att det är pga.att fjärrstyr denfrån jobbet. På fredag är jag ledig så då ska jag kontrollera nogrannare.

    Jag kör NAT på min "vanliga" dator som är rätt kraftigt bestyckad. Core I7 920, 6GB minne och en riktigt snabb disk.


    Anders

    Comment


    • #3
      Vi kör gärna lite fjärrsupport Bertil och ser om något är onormalt. Många diagram öppna samtidigt slukar ganska mycket CPU-kraft (åtminstone om det är realtidsdiagram eller någon finare upplösning med många dagar), men att handla manuellt i orderdialogen bör absolut inte påverkas av det? Blir orderdialogen seg verkligen?

      Anders, menar du att NAT blir segt på den datorn??


      Generella tips annars är att kolla noga så att virusprogram och brandvägg inte försöker realtidsscanna datat eller någon av filerna på disk. Då blir det garanterat segt som sirap med tanke på den ganska stora datamängden som hämtas och lagras på disk.

      Comment


      • #4
        Hej.

        Jag har en laptop med Win7, Intel I3 2,4 GHz, 4Gb minne. Normal HDD och vanligt inbyggt grafikkort.
        Kör inget annat än NAT på den och har bara ett par fönster öppna och 4 strategier kopplade. Inget antivirus/brandvägg.
        Nog känns det lite seg under handelstiden när man ska scrolla eller göra något men inte så segt som hos dig Bertil. När handeln slutar blir datorn lätt och smidig igen.
        För min del känns det som ett minimum med den prestandan.
        Vad som är största flaskhalsen nu vet jag inte, om det blir mycket bättre med SSD-disk (stora datamängder till och ifrån disk enl. Rikard) eller om grafikkortet skulle varit av bättre sort.
        Om strategierna börjar gå bra nångång kanske dom kan betala för en SSD-disk

        Mvh Mikael

        Comment


        • #5
          Hej!

          Jag kör NAT på stationär XP pro, Intel Core 2 Duo, 2.8GHz, 3GB minne, Avira antivirus, Fortigate brandvägg.

          Har 2-3 diagram uppe med strategi och script kopplade. Upplever det inte som segt. Undviker att ha annat igång, men har några dagar kört med en hel del annat igång (vilket jag inte borde...).

          Mvh

          Comment


          • #6
            Hej igen!
            Nu under helgen då börserna är stängda har jag testat prestandan på NAT igen. NAT tar 0% av processorkapaciteten, men då jag försiktigt försöker flytta ett diagramföster krävs direkt 50% processorkapacitet. Kan inte flytta diagramfönstert kontinuerligt utan det går väldigt ryckigt. Har visserligen brandvägg och antivirus igång, men de skall väl inte inverka på en diagramflyttning. Har en känsla att programmet ligger och beräknar om varje pixel i diagrammet som skall flyttas istället för att flytta origo för fönstret. Diagramhanteringen känns inte alls optimerad processormässigt. Ni som har de vassaste datorerna märker säkert inte detta, men med en 5 år gammal dator är det som sirap. Vid ett tillfälle för ett par veckor sedan gick Rikard in remote i min dator och vid remotekörning verkar fönsterhanteringen fungera bättre.

            Comment


            • #7
              Diagramhanteringen är till stor del beroende av vilken Windows-version man kör, vi använder Dot Net-komponenter samt en skin-motor som hanterar alla grafiska utseenden, och om drivrutinerna för grafikkortet är gamla, alternativt att grafikkortet självt är långsamt kan diagrammen upplevas som långsamma. Det kan avhjälpas till viss del om man väljer tex 15-minutersstaplar eller högre istället för realtid osv. Det blir mindre att rita upp helt enkelt.

              Remote-körning borde bara göra saker ännu segare, såvida inte TeamViewer ställer ner antal färger etc som används på skärmen under tiden för att spara CPU.

              Comment


              • #8
                Om man tar högerklick på skrivbordet och väljer Egenskaper...fliken Utseende...Effekter

                Bocka ur "Visa innehållet i fönster vid dra och släpp". Den borde göra milsvid skillnad om den är ibockad.

                Bocka för övrigt ur alla andra också. De segar bara ner.


                Hoppas det blir bättre

                Comment


                • #9
                  Jag kör NAT på en virtuell Windows 7, allokerat 2GB minne och en kärna, allt annat default, har absolut inga problem, cpu går aldrig över 40%

                  Comment


                  • #10
                    NickoTraders tips var bra. Tack,tack.

                    Comment


                    • #11
                      Ett annat tips är att ladda ner

                      Windows Repair (All in One) v1.6.3
                      Simple System Tweaker (Formally Simple Performance Boost) v1.1.1

                      från
                      http://www.tweaking.com/

                      som fixar till de flesta windows-problem som uppstår över tid.

                      Våra pc hade problem med fläktar som gick på max-fart med varmt chassi som följd och hög ljudnivå. Efter att vi kört dessa två program är datorerna tysta, ej varma längre.

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                        Anders, menar du att NAT blir segt på den datorn??


                        Det verkar som om det mest är logmein som ställer till det. När jag körde på plats så var det inte lika tydligt. Största problemet ser man när det händer mycket i orderdjupet.



                        Anders

                        Comment


                        • #13
                          Jag har Norton Antivirus och 2 Mbit Adsl ny dator och Windows 7, men scriptet ger en annan signal när jag har uppdaterat kurserna.
                          Vad kan göras åt detta ?
                          Funderar på byta till Microsoft Security Essentials som skall vara mkt bättre

                          Mvh Håkan
                          Håkan

                          Comment


                          • #14
                            Det är nog två olika saker det handlar om, kurserna från Kundservice stämmer ju inte nödvändigtvis exakt med de du samlat in själv och det kan mycket väl orsaka olika signaler. Det räcker med att systemklockan går ett par sekunder fel så kan staplarna se lite annorlunda ut osv. Datorprestanda brukar inte vara något problem så länge man inte kör med flera realtidsgrafer uppe i arbetsytan. Dessa slukar lite mer CPU. Ett annat trick är att kryssa bort börslistor som man inte använder från insamlingen, så reduceras den generella systembelastningen.

                            Det absolut viktigaste dock är att se till så att virusprogg och brandvägg är inställda för att ge full nätaccess i båda riktningarna för AutostockTrader.exe, samt inte realtidsscanna datat som läggs i c:/programdata/nordnetautotrader. (om man nu tänker köra med virusprogram)

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Håkan Visa inlägg
                              Funderar på byta till Microsoft Security Essentials som skall vara mkt bättre

                              Mvh Håkan
                              Hej jag har kört MSE, hade dock underliga fel i Windows event loggar. När jag googlade så var det många som trodde det berodde på MSE och problemen upphört när avinstallerat. Jag har inga belägg mer än problemen har upphört. Men jag gjorde troligen fler åtgärder samtidigt och kan inte med säkerhet säga vad som orsakade loggarna och löste det samma.Jag kör dedikerad miljö för NAT utan några extra programvaror än de som kommer med Windows. Risken att få virus upplever jag då liten. Har hårdvarubrandvägg.

                              Comment

                              Working...
                              X