Ursprungligen postat av Håkan
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Datorprestanda
Collapse
X
-
-
Denna helg är det 20% rabatt på Siba om man har Sibakort. Den snåle Bertil var alltså på Siba idag och köpte en billig Compaq (HP) laptop för 2232 kr med Win8 (usch). Jag skall ha den som backupdator till NAT. Den har en Intel Celeron processor på 1.8 GHz. Min ordinarie NAT dator har en intel i7 processor.
Hursomhelst den billiga Celerondatorn är 86% långsammare då man simulerar med Analyzern än i7 datorn. Men som backupdator är det OK för mig.
Jag får säga som Werner och Werner: Det går lika bra med selleri (jag menar celeron ).
Med vänlig hälsning
Bertil
Comment
-
Ursprungligen postat av Bertil Visa inläggDen snåle Bertil var alltså på Siba idag och köpte en billig Compaq (HP) laptop för 2232 kr med Win8 (usch).
Med vänlig hälsning
Bertil
Den kommer till dig i oktober och är gratis.
Comment
-
Ursprungligen postat av LillWicke Visa inläggDet blir bättre med blue-uppdateringen, eller win 8.1 som den numera kallas.
Den kommer till dig i oktober och är gratis.
Eftersom inte mjukvarustarttangenten finns, finns heller inte möjlighet att starta NAT. Man får leta upp .exe filen och lägga en genväg på skrivbordet. Suck.
Jag har inget emot nyheter, men det skall vara båkåtkompatibelt. Man skall kunna välja skal om man vill ha klassisk layout eller telefonlayout, appversion.
Jag vill inte lagra filer i molnet. Tycket inte det är roligt med datorer längre. I mitten av 90-talet byggde jag mina egna datorer och kunde prestandan på de flesta komponenterna. Jag hade nog den första DVD-brännaren i Göteborg, kostade runt 37000 plus moms.
Microsofts operativsystem brukar ju bli OK varannan gång.
Win 3 blä
Win 3.1 bra
Win 95 blä
Win 98 bra
Win Me blä
Win XP bra
Win Vista blä
Win 7 bra
Win 8 blä
Nästa år kommer Win 9. Den blir nog bra !
mvh
Bertil
Comment
-
Som sagt win 8.1 kommer till dig i oktober.
I den har du startknapp och du kan också välja om du vill köra classic eller "telefonappslayout", samt en del annart godis. Du kommer nog att bli nöjd ska du se.
"8 blä" ; "8.1 bra", passar ju också väldigt bra in i din statistiklista
Comment
-
Ursprungligen postat av Alf Visa inläggJag har ganska många minimerade diagram framme tar dom kraft?
Mvh Alf
Jag brukar stänga av instrument jag aldrig använder för att inte fylla disk med onödigt data. Kör bara diagramfönster på det jag ofta tittar på osv. Har aldrig upplevt NAT som prestandakrävande eller långsamt.
Comment
-
Ursprungligen postat av LillWicke Visa inläggSom sagt win 8.1 kommer till dig i oktober.
I den har du startknapp och du kan också välja om du vill köra classic eller "telefonappslayout", samt en del annart godis. Du kommer nog att bli nöjd ska du se.
"8 blä" ; "8.1 bra", passar ju också väldigt bra in i din statistiklista
http://www.etn.se/index.php?option=c...ticle&id=57862
Med vänlig hälsning
Bertil
Comment
-
Ursprungligen postat av Bertil Visa inläggVerkar inte bli någon startknapp i Windows 8.1
http://www.etn.se/index.php?option=c...ticle&id=57862
Med vänlig hälsning
Bertil
Comment
-
Ursprungligen postat av LillWicke Visa inläggDu ska inte tro allt du läser i tidskrifter, speciellt inte om källan är gammal.
någon annan som har testat 8.1?
http://www.trade2win.com/boards/foye...1-warning.html
Comment
-
Jag skulle nog inte sätta allt för stort värde till de där två pojkarna åsikter.
Det är riktigt att uppdateringen är på 3.6 Gb, att då ladda ner den 17:e då hela värdeln uppdaterar och klaga på att det tar lång tid, särskilt som MS själva gått ut med en varning för att servrarna kan bli överbelastade...
Det kanske heller inte är rekomendabelt att man gör en snabbinstallation då en sådan laddar ned en massa onödiga saker. Anpassad installation rekomenderas.
Man ska också komma ihåg att det finns fler olika versioner av Win8.1; RT, Home, Pro och Enterprice samt 32 och 64 bitarsvarianter av en del dessa. Se till att få den du tänkt.
Att den förste killen i den länkade tråden inte upptäckt några fler nyheter än att volymen är blå säger nog allt.
Man kan anpassa startmenyn så som man vill ha den. Man ska tänka på att den gamla startmenyn poppade upp i ett fönster, nu är det en hel skärm. Man kan också högerklicka på startmenyn och få upp lite nya saker. Se också till att bootningen görs till desktop och inte till startskärmen (detta sker inte by default). Skulle man ändå inte vara nöjd med hur startmenyn ser ut finns det insticksappar att ladda ned från store som gör om menyn så att den liknar win7.
Lite tips inför installationen kan man läsa om här:
http://www.informationweek.com/softw...0162856?pgno=1
Last edited by LillWicke; 2013-10-20, 01:54.
Comment
Comment