Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Deklaration OMX termin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Deklaration OMX termin

Hej,

jag undrar vad man bör tänka på och göra vid deklaration av terminer.

Jag började handla terminer detta år och det är därför inte aktuellt inför åretsdeklaration. Dock vill jag veta vilka lämpliga rutiner osv jag behöver använda under året för att det ska bli enkelt att hantera den stora mängd transaktioner det blir varje vecka.

Jag har sett att det finns ett deklarationsprogram på Nordnet, tyvärr verkar jag inte kunna prova det förän nästa år. Därav detta inlägg.

Är Nordnets deklarationsprogram helt användbart för termin, är det något det inte klarar för termin (som jag bör eller måste göra manuellt)?

Jag läste en notis på Rankors hemsida att man behövde använda excel då Nordnet inte höll reda på anskaffningsvärdena på varje affär. Är det så fortfarande?

Hur kvittar man vinst och förlustaffärer, klarar programmet av att göra det på ett optimalt och bra sätt eller måste man göra det manuellt?

Hur gör ni andra och vad har ni för tips?

Jag har använt Nordnets deklarationsprogram i flera år nu, det fungerar perfekt. Det enda du behöver lägga in manuellt är de affärer som du gjort hos annan mäklare, eller om du sålt en aktie som du anskaffat sedan många år tillbaka.

Comment

Ursprungligen postat av LillWicke Visa inlägg
      Jag har använt Nordnets deklarationsprogram i flera år nu, det fungerar perfekt. Det enda du behöver lägga in manuellt är de affärer som du gjort hos annan mäklare, eller om du sålt en aktie som du anskaffat sedan många år tillbaka.
      Hej,
      Tack för ditt svar.

Räknar programmet ut vinst och förlustaffärer och kvittar dem?

Jimmy

Comment

Ursprungligen postat av jimmy Visa inlägg
        Hej,
        Tack för ditt svar.

Räknar programmet ut vinst och förlustaffärer och kvittar dem?

Jimmy
        Programmet sammanställer och summerar ihop en K4-blankett/blanketter, som du därefter kan skriva ut.
        Total vinst för sig och total förlust för sig. Dessa poster skall du sedan manuellt överföra till huvudblanketten under rubrikerna "Inkomst av kapital" respektive "Avdrag av kapital". Lycka till!
        Last edited by LillWicke; 2012-05-01, 23:11.

Comment

Working...
        X