Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Larmfönstret

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Larmfönstret

Idag råkade jag ut för något jag aldrig upplevt förut.
    Ett av mina script (jag körde fyra) larmade inte i larmfönstret trots att det gav signal i diagrammet.

Jag körde i analysläget så jag vet inte om scriptet hade givit någon order, men det borde ha gjort detta eftersom det gav signal i diagrammet. Jag provade att starta om programmet, men det hjälpte inte.

Jag testade de olika nivåerna som buy1, buy2 osv med att låta de skriva till globala celler och där verkade allt vara korrekt, men som sagt inget larm i fönstret.

Någon annan som råkat ut för detta? Vad kan vara felet?

Kör du scriptet utan intradayprefix?

Comment

Ursprungligen postat av LillWicke Visa inlägg
      Jag testade de olika nivåerna som buy1, buy2 osv med att låta de skriva till globala celler och där verkade allt vara korrekt...
      Lite off-topic, hur gör du för att testa resp buy mha globala celler, och hur läser du av de globala cellerna? Som du vet så har jag haft vissa felsökningsproblem i mina ordermodeller.

Comment

Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
        Lite off-topic, hur gör du för att testa resp buy mha globala celler, och hur läser du av de globala cellerna? Som du vet så har jag haft vissa felsökningsproblem i mina ordermodeller.

Jag brukar använda Kalkylforskaren för att titta på värden skrivna globalt.
        Skapa en kalkyl med GetGVar(100) tex för att läsa av värdet på SetGVarIf(x,100,1).

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
          Kör du scriptet utan intradayprefix?
          Alla scripten som var anslutna kördes med intradayprefix.

Comment

Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
            Efter varje buy,short,sell eller cover som jag vill testa lägger jag in en rad typ:
            "SetGvarIf(sell6,506,1,T) { Mellanlagring av villkor }"
            Sedan kollar jag vad som skrivits i cellen/cellerna med hjälp av kalkylforskaren som Cerion skrev.

Jag brukar lägga in en drös sådana rader på en gång. Sedan klammrar jag de jag inte vill se och avklammrar de jag vill se. Denna metod fungerar väldigt bra och få saker undgår upptäckt.

Comment

Tack LillWicke och cerion, ska testa detta då jag är tillbaka hemma.

Comment

Tillbaka till huvudfrågan.

Någon som har en susning av vad det kan bero på?
                Vill inte köra på måndag igen utan att få larmstatistik , det blir liksom en bortkastad dag till då.

Comment

Har tyvär inte en susning, det är omöjligt att säga vad som kan gå fel när vi inte vet vilka script/celler du använder. Min gissning är att samma cell kanske används på olika ställen för olika syften, alternativt av olika script. Då blir det konflikt och vilka fenomen som helst skulle kunna uppträda. Men script som ritar brukar generellt också larma såvida man inte gjort någon syntaxtabbe.

Comment

Uppdatering.

Scriptet som inte signalerade i larmfönstret har tidigare signalerat i skarpt läge, men alltså inte nu i analysläget och detta trots att larm ges i diagrammet. Scriptet är på över 200 rader så det är inte så lätt att inspektera okulärt.

Argusögat, (ett finmaskigt nät av globala celler) löste emellertid problemet åt mig.
                    Det visade sig att när jag lät scriptet köra i analysläget glömde jag bort att slå av scriptets inbyggda stopploss, vilket i sin tur ledde till att scriptet larmade varje gång det kördes, dvs. var 5:e sekund. Detta klarade diagrammet av att visa men tydligen inte larmfönstret.

EN FÖLJDFRÅGA UPPSTÅR DÅ GIVETVIS
                    Det verkar som att det i lamfönstret ligger ligger en spärr mot att visa signalskurar. Hur är denna spärr konstruerad?
                    I mitt fall hade det varit bättre om spärren inte fanns. Felsökningen hade då varit avklarad på nolltid.

Comment

Kan det vara så att du använder Cum(1) och andra villkor som känner av diagramläge eller larmläge och blir förvillad av effekterna av det?

Comment

Rikard,
                        Problemet var signalskuren jag beskrev ovan ingenting annat.

Scriptet fungerar exakt som det ska i analysläget efter inaktiveringen av stopplossen.
                        I skarpt läge är stoppen naturligtvis på och i det läget har scriptet kört under flera månader utan problem.

Comment

Det vore bra att få lite information om hur den här signalskursspärren i larmfönstret egentligen är konstruerad.

1)Tänker man efter en gång tycker man nog att den är bra, för hur kul är det att ha 225.000 rader i larmfönstret när man kommer hem?

2)Tänker man efter två gånger är spärren väldigt dålig, den försvårar felsökningen. Ett felaktigt script kan stå och köra i dagar innan felet upptäcks.

3)Man kanske kunde modifiera spärren något till att visa de 10 första larmraderna i en signalskur?

Comment

Det är mycket enkelt, larm triggas när scriptet skiftar från falskt till sant. Alltså, på flanken från 0 till 1.

Av det följer att så länge scriptet förblir sant triggas inga fler larm, förutom vid omstart av programmet eller liknande.

Comment

Det kan i bland vara bra att begränsa signalerna för att inte kladda ner fönstret. Särskilt vid många villkor. Det räcker med att ett villkor blir falskt så kommer det snart ett nytt larm. Tex ett long och ett short script. Scripta så att long bara kan trigga om short har signalerat sedan senast long.

Det går även att tvinga ett script som är sant att signalera flera gånger, tex efter viss tid.

2. LillWicke, lägger du in exit eller motsatt position ser du när ny positon kommer. Använder du sättet som jag beskrev först ser du om det blir skurar.

Comment

Working...
                              X