Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfrågor

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybörjarfrågor

    Här kan du som är ny användare hitta svar på vanliga nybörjarfrågor, och naturligtvis även ställa nya frågor om sådant som dyker upp.

    Välkommen!

  • #2
    Auto trader bas

    Tack för välkommnandet och tråden.
    Frågor
    1/ Hur förminskar jag den vita delen under nyheter? När jag gör det förminskar jag nyhets delen i stället för den vita tomma delen.
    2/Hur bockar jag av alla aktier i en tex uppdateringslista? Måste jag bocka av dom en och en? Om jag tex. bara vill ha ett antal aktier.
    3/Går det bara att handla med ett test konto med fiktiva medel i pro versionen?
    4/Hur söker jag en specifik aktie i listorna, programmet förutom att gå igenom hela listan?
    5/Är ordermodellerna uppdaterade vid köp av autotrader?
    6/ Jag tittade här på forumet och kunde se att vissa ordermodeller är modifierade tex Mfi .Fear greed. Är dessa modeller uppdaterade efter dessa parametrar?
    7/ Anordnas några kurser i Autotrader?
    8/Anordnas det några träffar där man diskuterar Autotrader och utbyter info om programmet och div relaterade frågor?
    Mvh
    Conny

    Comment


    • #3
      Hej Conny!
      1) Du kan ta tag med musen i avgränsningen mellan den rutade övre nyhetsdelen och den tomma nedre och dra neråt.
      Nyhetsdelen är helt ny och jag visste inte att den fanns förrän du ställde frågan.

      2) Antar att du precis öppnat fönstret Orderläggning/Anpassa automatisk orderläggning. Det är ett skönhetsfel att alla aktier är förkryssade för det är de egentligen inte. Klicka bara på godtycklig ordermodell i vänsterspalten så försvinner alla förbockningar som inte gjorts avsiktligt.

      3) Testkonton har funnits länge i NAT men det är först de senaste veckorna som man kunnat handla fiktivt. Är din fråga att du undrar om man kan handla med flera olika fiktiva testkonton samtidigt. Tror svaret är ja, men har inte testat.

      4) Om du fortfarande är i Anpassa automatisk orderläggningsfönstret så står ju aktierna/instrumenten i bokstavsordning. Menar du något annat fönster får du precisera frågan.

      5) Programversion och ordermodeller bör uppdateras regelbundet. OBS ändra inte i en förinstallerad ordermodell för då försvinner ändringen vid uppdatering. Vill du göra en ändring gör alltid en egen kopia med ett annat namn och ändra i denna.

      6) Se 5)

      7) Har tidigare anordnats kurser. Rikard får svara på om/när nästa kurs är planerad.

      8) NAT användarna är ju spridda inom och utom Sveriges gränser, dvs svårt att träffas IRL. Nordnet/Autostock har ju haft regelbundna eventträffar.
      http://www.autostock.se/kontakt/kontakt/eventkalender

      Med vänlig hälsning
      Bertil
      Last edited by Bertil; 2014-05-24, 19:47.

      Comment


      • #4
        Autotrader bas

        Hej Bertil
        Tack för svar.
        Fråga 4: Menade jag att om jag inte vet vilken lista en aktie finns i ,undrar jag om man kan söka den. Tex klicka på starta, listfönster och sen söka aktie. Annars får man gå igenom alla listor man tror den ligger i. Ingen jättejobb kanske när dom ligger i bokstavsordning , men ändå.
        Mvh
        Conny

        Comment


        • #5
          Lite förtydliganden på frågorna:

          2/Hur bockar jag av alla aktier i en tex uppdateringslista? Måste jag bocka av dom en och en? Om jag tex. bara vill ha ett antal aktier.
          Svar: Jag gissar att du menar i Kundservice-dialogen för att hämta data? Där kan man markera listvis, och bocka av alla (med en snabbknapp) och därefter bocka i de man vill fylla på data för. Ett annat sätt är att skapa en egen börslista med just de instrument du vill använda, då kan du snabbt markera endast den listan på olika ställen i programmet, och även använda den som lista i arbetsytor med associerade diagram osv. Här är lite mer info hur man skapar egna börslistor: http://www.autostock.se/NATmanual/Borslistor.html


          3/Går det bara att handla med ett test konto med fiktiva medel i pro versionen?
          Svar: Det fungerar även i Bas-versionen


          4/Hur söker jag en specifik aktie i listorna, programmet förutom att gå igenom hela listan?
          Svar: Du kan sortera i boksavsordning genom att klicka på Namn-fliken så blir de enklare att hitta det du söker. Alternativt, som i punkt 2 - lägg upp en egen börslista med allt du vill ha.

          5/Är ordermodellerna uppdaterade vid köp av autotrader?
          Svar: Det kommer uppdateringar relativt ofta för standardmodellerna så det är alltid bäst att klicka på Hjälp > Uppdatera standardmodeller för att vara på säker på att ha senaste versionen.

          6/ Jag tittade här på forumet och kunde se att vissa ordermodeller är modifierade tex Mfi .Fear greed. Är dessa modeller uppdaterade efter dessa parametrar?
          Svar: Samma som punkt 5, vi lägger ut info i forumet när någon standardmodell uppdateras, och går även ut generellt med mailutskick med jämna mellanrum när vi samlat ihop lite mer uppdateringar. Forumet är lite av betatest-panel. När allt är testat och verifierat blir det generellt utskick.

          7/ Anordnas några kurser i Autotrader?
          Svar: Vi har kört ganska många introkurser och scriptutbildningar i Stockholm, Göteborg och Malmö, men ska lägga upp allt sådant på webben istället för att nå alla som inte finns i närheten av storstäderna. Vi arbetar för fullt med det just nu och hoppas få upp videosnuttar snart. Tillsvidare skadar det inte att plöja igenom manualen: www.autostock.se/NATmanual och scriptreferensen om man vill gräva ned sig i scriptspråket och bygga egna modeller: www.autostock.se/NATscriptref



          8/Anordnas det några träffar där man diskuterar Autotrader och utbyter info om programmet och div relaterade frågor?
          Svar: Det har diskuterats en del på forumet att ha någon form av "NAT-klubb". http://www.autostock.se/vbulletin/sh...ight=NAT-klubb

          Comment


          • #6
            Såg din fråga om listtillhörighet, ett sätt är att gå in på Inställningar > Egna grupper med intrument > modifiera enskild grupp. Där står alla instrument i bokstavsordning med listtillhörighet till höger.

            Comment


            • #7
              Ok tack för svar.
              Jag fortsätter plöja i manualen.

              Comment


              • #8
                Hej
                Jag klickar orderläggning sen väljer jag anpassa automatisk orderläggning anslut flera modeller och sist modeller. Då får jag upp 1392 instrument som är i kryssade.
                Ska jag manuellt kryssa av alla dessa instrument som jag inte vill ha? Finns det någon kryssa av alla knapp? Så jag sen kan välja instrument. Hittar inte något i manualen i automatisk order läggning om detta.

                /Conny

                Comment


                • #9
                  Hej Conny! När du klickar på den ordermodell du vill ansluta avmarkeras instrumenten automatiskt så du behöver inte sitta och kryssa bort dem manuellt.

                  Det finns nya videoklipp nu på dokumentationssidan, bla hur man ansluter ordermodeller.

                  http://www.autostock.se/produkter/te.../dokumentation


                  Comment


                  • #10
                    När jag växlar mellan manualen och Autotrader så låser sig progarmet efter ett tag.
                    Når jag går ner till ikonen längst ner går det inte att kryssa bort ( stänga ner) varken autotrader eller hjälpen. Det går inte i heller att få upp autotrader fönstret det är bara hjälpen som ligger kvar. som inte i heller går att stänga ner på skärmen. Tips öskas på detta problem. Operativ system win8.

                    Frågor ang Auto trader
                    Vad betyder dom olika fälten i indata script tex fält 6,7 23 ,24 etc. ?
                    Finns någon portfölj hanterare i Autotrader på mina konton ? Där jag kan sammanställa efterhand.

                    Comment


                    • #11
                      Det verkar som problemet uppstår när jag kör autotrader och trycker fram manualen hjälpen
                      sen går tillbaka till Autotrader och trycker på ett diagram på en akktie och väljer indata script.Och inte stänger indata script utan går tillbaka till hjälpen.

                      Comment


                      • #12
                        Indata script är konstanta värden som användaren själv kan lägga in. Dessa är lokala för varje instrument. Tex insats eller värde för att använda i en parameter. Lägger du in ett värde i fältet 30 kan det hämtas i ett script med scarpar(30).

                        Screenproblemen får Rikard eller någon annan ta?

                        Comment


                        • #13
                          Hm, prova att öppna manualen direkt i tex Chrome så kan den ligga öppen hela tiden i bakgrunden.

                          Comment


                          • #14
                            Conny,
                            Du skriver att du har Windows 8?
                            Har du inte uppdaterat till "Win 8.1 Update1" ?

                            Comment


                            • #15
                              Om jag fattar det rätt hänvisar fält 6-8 26-36 inte till någon speciell plats. Utan
                              är fria för egna script. Här kan man själv skriva in sina script och få ett resultat.
                              Kan man också få en förklaring vad dom olika cellerna står för i loggade transaktioner.
                              Jag hade win 8,1
                              Provar öppna i Chrome

                              Comment

                              Working...
                              X