Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfrågor

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Några frågor:

    1. Går det att få script att köras snabbare än med 5 sekunders intervall? Uppdateras dataflödet också med 5 sekunders intervall?

    2. Går det att referera en annan dataserie i ett script? T.ex, för ett instrument A, använda data för ett instrument B för att beräkna strategier? Ett exempel vore en aktiestrategi som kollar på data för index.
    Last edited by comex; 2023-04-04, 13:47.

    Comment


    • Det går att köra script snabbare, man kan lägga till en parameter i ini-filen som styr loop-delay:

      1. Öppna filen c:/programdata/autotraderbas/autostocktrader.ini

      Leta upp avdelning:

      [Dataservice1]

      Lägg till:

      SurveillanceInterval=1000

      och spara filen. Starta om Autotrader så körs scripten snabbare med 1 sek mellanrum plus den tid det tar att exekvera alla script.

      Datafeeden körs i realtid och uppdateras varje sekund.

      Om du vill läsa in dataserier från andra instrument används extra objekt.

      Klicka på Extra objekt-knappen i scripteditorn så kan du välja instrument och upplösning på det extra objektet. 0 = dagsupplösning, annars minuter 1-255


      Data läses in i scriptet med CmpRef() som fungerar ungefär som Aref() fast för extra objekt.

      Comment


      • Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
        Det går att köra script snabbare, man kan lägga till en parameter i ini-filen som styr loop-delay:

        1. Öppna filen c:/programdata/autotraderbas/autostocktrader.ini

        Leta upp avdelning:

        [Dataservice1]

        Lägg till:

        SurveillanceInterval=1000

        och spara filen. Starta om Autotrader så körs scripten snabbare med 1 sek mellanrum plus den tid det tar att exekvera alla script.

        Datafeeden körs i realtid och uppdateras varje sekund.

        Om du vill läsa in dataserier från andra instrument används extra objekt.

        Klicka på Extra objekt-knappen i scripteditorn så kan du välja instrument och upplösning på det extra objektet. 0 = dagsupplösning, annars minuter 1-255


        Data läses in i scriptet med CmpRef() som fungerar ungefär som Aref() fast för extra objekt.
        Vilken superhjälp du ger Rikard! Tack så mycket!

        Comment


        • Hejsan!
          Jag vill endast spara priset på aktien för den senaste transaktion. Spelar ingen roll om man köper eller säljer. Jag använder SetGvarIf

          1. Ligger på säljscript:
          SetGvarIf(lasttrade(s,p),101,1) pris på aktie 50.37 kr.

          2. Ligger på köpscript:
          SetGvarIf(lasttrade(b,p),101,1) pris på aktie 49.54 kr



          Värdet i cell (101) ska också skrivas över med priset för den senaste transaktionen.
          Och när jag hämtar senaste transaktionen ska bara värdet på priset hämtas.

          Getgvarif(101) hämtar värdet 49.54 om senaste transaktionen var köp 49.54 kr.

          Har jag förstått detta rätt?


          Comment


          • Pris senaste transaktion finns ju redan och jag förstår inte varför du vill spara värdena (använder en extra if för situationer då inga transar har gjorts).

            if(gt(lasttrade(b,d),lasttrade(s,d)),lasttrade(b,p),if(gt(lasttrade(s,d),lasttrade(b,d)),lasttrade(s,p),0))

            Vill du ändå använda celler fungerar det om du skriver:
            SetGvarIf(lasttrade(s,p),101,gt(lasttrade(s,d),lasttrade(b,d)))
            SetGvarIf(lasttrade(b,p),101,gt(lasttrade(b,d),lasttrade(s,d)))

            Comment


            • Tack så mycket!


              Men om jag har SetGvarIf(lasttrade(s,p),101,1) ​ som ligger i säljscriptet tillsammans med hela scriptet för sälj som jag byggt och som exekveras när det sker en försäljning och jag har SetGvarIf(lasttrade(b,p),101,1)​ som ligger i köpscriptet och som exekveras när det sker ett köp. Sker inte samma sak som koden du beskriver ovan? Dvs vid ett avslutat sälj så läggs priset in i cell 101 och vid ett avslutat köp läggs detta pris in i cell 101?

              Jag behöver spara värdet då jag bygger en robot som köper när priset går ner x öre och säljer när priset går upp x öre. Roboten kommer bygga väldigt lite på teknisk analys och där jag också går in och gör mycket manuellt arbete. Sen kanske jag bygger den på ett litet omständligt sätt då jag är nybörjare på detta

              Comment


              • Det blir enklare att använda lasttrade(b,p) för att få senaste köp, och lasttrade(s,p) för senaste säljpris.

                Comment


                • Japp får fundera på detta. Tack för hjälpen!

                  Comment


                  • Går det att handla OMXS30-terminer (nuvarande: OMXS303J) med Autostock? Vad kostar det per sida, och är tickstorleken 0.25? 🙂

                    Comment


                    • Absolut, det går utmärkt. Priset är samma som om du lägger order direkt hos Nordnet. Ticksize 0,25 kr.

                      Comment


                      • Hej! Newbie här :-)

                        Jag skulle vilja göra följande, men fastnar lite på kopplingen mellan triggers och ordermodell på dom olika kontona/instrumenten;

                        Jag har två script som ger sant/falskt i diagrammet som dom ska. Det är enkla script; tex kolla om close är högre än föregående close, samt kolla om close är över donchian channel basis.
                        Scripten har test kopplats mot omx30 och ger flagga där det förväntas.
                        Scripten är låsta mot 1-minutsstaplen, i1()
                        Sen vill jag handla tex BULL vid dom signalerna.

                        Jag tänker mig detta upplägg för att kunna utvärdera scripten för sig;

                        Konto_A: script_1 används i ordermodell_1 (köp, 1st, S+0,25%) och kopplad mot OMX30
                        Konto_B: script_2 används i ordermodell_2 (köp, 1st, S+0,25%) och kopplad mot OMX30
                        Konto_C: script_3 används i ordermodell_3 (köp, 1st, S+0,25%) och kopplad mot BULL
                        alla konton är testkonton

                        Om jag förstått det rätt måste jag koppla OMX30 mot ordermodellen PCLink och ange tex 10 som PCLinkid (fält 28) i indata. Den kopplingen görs i både konto A och B.
                        I scriptet för PCLink anger jag id för konto A och B.
                        För BULL på konto C kopplar jag ETP link och anger 10 i ETP link fältet i indata.

                        Men, hur/vad skriver jag i script_3 för att fiska upp signalerna från ordermodell 1 och 2?

                        Comment


                        • Svarar mig själv efter en del labbande, hittade globala variabler :-)
                          Finns det någon nersida med att skapa ett skript som skriver ner tid och ev värde till en global variabel när den träffar, och som man sen läser i ett annat skript som ligger i en ordermodell för köp?
                          Och en följdfråga på globala variabler; kan man spara ner mer komplexa objekt? tex en array eller nåt ännu mer avancerat objekt?

                          Comment


                          • Hej! Globala celler är användbara när olika script ska "prata" med varandra, men tänk på att de inte är instrumentunika, kontounika eller kan lagra dataserier (arrayer). Ibland är det enklare att göra saker direkt i dataserierna med funktioner.

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
                              Hej! Globala celler är användbara när olika script ska "prata" med varandra, men tänk på att de inte är instrumentunika, kontounika eller kan lagra dataserier (arrayer). Ibland är det enklare att göra saker direkt i dataserierna med funktioner.

                              Vilka andra sätt finns för att kommunicera mellan ett script som kollar på ett instrument och en ordermodell som ligger på ett annat instrument (och konto)?
                              Jag har inte kollat mer på pc/etp link men förstår jag rätt att dom är sas färdiga lösningar och ordermodeller för just minifutures och inte kan användas om man vill använda andra instrument och funktioner för en ordermodell?

                              Comment


                              • En fråga till om script (och ordermodeller): om man kopplar ett script eller ordermodell mot ett instrument, körs då det skriptet eller ordermodellen oavsett om man har ett diagram eller en listgrupp med det instrumentet uppe och synligt i fönstret?
                                Och, om det är så, kan man se någonstans vad skript/ordermodeller är kopplade mot för instrument?

                                Comment

                                Working...
                                X