Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Nybörjarfrågor
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Ursprungligen postat av Ronny Visa inläggHej
En fråga vars svar säkert finns under Hjälp-funktionen men hittar inte.
Om jag vill ha olika färg vid upp- resp nedgång på en indikator, t.ex medelvärde eller stochastics.....hur gör jag?
Men man kan göra egna indikatorer till vänstra listen, vilket jag aldrig har gjort, vet inte hur man färgsätter dem men det bör stå i hjälpfunktionen.
Oftast gör man ju egna triggerscript och när de triggar så blir det ju en "flagga", streck, i nederkanten som man väljer färg på.
Om man i sina triggerscript vill rita linjer för vissa funktioner så går det även bra. Problemet är att om man vill ändra färg på dem så skriver de över varandra. Man kan inte göra en linje osynlig för att ge plats åt en annan färg.
Vad man kan göra är att addera till en linje så att den inte går samman med en annan. Här är ett exempel där rött innebär nedgång och grönt uppgång på medelvärdeskurvan. Jag har lagt till en tredje blå kurva som skriver över de andra färgerna på medelvärdeskurvan.
i1(
mv1=mov(c,3)
Draw(if(gt(mv1,aref(mv1,1)),sub(mv1,1),mv1),1,dgqb0)
Draw(if(le(mv1,aref(mv1,1)),add(mv1,1),mv1),2,rqb0)
Draw(mv1,3,bqb0)
add(0,0)
)
Med vänlig hälsning
Bertil
Attached Files
Comment
-
Diverse nybörjarfrågor
1. I statusraden längst ner i AutoTrader så uppdateras bara siffror för enbart för "Senast" i övriga fält "Volym", "Högst", "Lägst" etc. så visas bara nollor. Aktivt fönster är ett diagram för en enskild aktie. Vad är fel?
2. Jag vet hur man kan se att en enskild aktie är ansluten till en eller flera ordermodeller. Men hur vet jag att hela kedjan är aktiv så att handel verkligen kommer att ske väl rätt triggers slår till?
3. Jag ser endast första nivån på orderdjupet i orderdialogen. Hur aktiverar jag resten av nivåerna?
Kommer säkert fler dumma frågor
Comment
-
Hej! Finns bara bra frågor!
1. Statusraden visar värdena medan du har hårkorset aktivt i ett diagram. Dvs, om du först markerar ett diagram, håller nere höger musknapp så tänds hårkorset och du får stapelvärden i statusfältet för den stapel du "hovrar" på. Det går att tända hårkorset permanent genom att hålla nere Ctrl + Shift och högerklicka. För att släcka igen > högerklick.
2. Om ordermodellen är ansluten kommer den lägga order när triggern slår till. Du kan se hur många aktier en ordermodell är ansluten till via Starta > Orderdialog > Anpassa automatisk orderläggning. Detta gäller då det Nordnetkonto som är valt i verktygsfältet. Om du byter konto där flaggas alla ordermodellerna om och visar vilka aktier de är anslutna till på det nya kontot osv.
3. Det är prisfeeden hos Nordnet som måste aktiveras. Logga in på Nordnets webb, välj Depå > Mina avtal och abonnemang > Aktivera automatisk kursuppdatering aktier och warranter med orderdjup. Starta därefter om AutoTrader så att ny inloggning/subscribe görs. Nu ska orderdjupet fungera.
Comment
-
Skillnaden från högsta punkt till lägsta punkt fram tills en ny högsta nås igen. Vanligen uttryckt i procent. Det kan vara en aktie, fond, portfölj, strategi, etc. Enklast är att tänka hur mycket en aktie går ner från alltime high tills den når all time high igen.
Comment
-
Här är en bild som kanske förtydligar en del. Avståndet mellan topp och botten i avkastningskurvan för en viss strategi (MFI3 i det här fallet) brukar benämnas drawdown.
Attached Files
Comment
-
Hej,
tiden i drawdown (tills man går över tidigare topp) är också viktig att ta hänsyn till och inte bara procenten när man bedömer en strategi.
I Rikards exempel ovan så ligger man i drawdown i ca 1,5 år.
Kollar man lite tidigare ser man att det finns en DD på ca 2 år (2007-09).
Det är lätt att säga såhär efteråt "ingen fara, det stiger snart" men om man trejdat i ett år och inget har hänt så tänker man inte lika dant utan mer "va är det nu för fel på strategin?" och så byter man den eller ändrar i den hit och dit.
Mikael
Comment
-
Ja det är rätt, man ska alltid föreställa sig "live"-situationen - klarar man verkligen det när det väl gäller? Och självklart även jämföra med börsens utveckling generellt vid samma tidpunkt. En drawdown på säg 20% kanske inte känns så panikartad om börsen samtidigt rasar 50% osv.
Comment
-
Hej igen....tack för alla svaren
När jag kör en strategi i Analysbänken och rankar resultaten......avser drawdown-kolumnen hur mycket aktien som mest dragit ner depåvärdet i form av realiserad avkastning, eller hur mycket aktien som mest sjunkit i värde efter det att position tagits fram till dess att aktien är tillbaka igen på ingångsvärdet??
Jamaz
Comment
Comment