Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Projektets körfiler på disk har inte sparats

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Projektets körfiler på disk har inte sparats

I analysbänken stöter jag konstant på detta felmeddelande "Projektets körfiler på disk har inte sparats" när simulering ska startas. Jag har sett det nämnas i ett par andra tråder här på forumet men har inte sett nån direkt lösning mer än att starta om programmet/analyzern och försöka igen. Detta löser dock sällan problemet för mig och även om det skulle göra ibland är det så frekvent att det är ett extremt irritationsmoment att göra omstart på omstart. Jag har svårt att se ett riktigt mönster för när det inträffar men jag upplever som att det uppstår på lite "större simuleringar". En simulering på large cap kan fungera men om men sen utökar med mid cap aktier så dyker felet upp. Trodde först de kunde bero på begränsade resurser på den virtuella servern jag kör på men har även testat på en lite kraftfullare dator med 16GB minne och samma problem där. Har testat att ladda hem kursdata på nytt och full ominstallation av programmet utan framgång. OS är windows 8.1 respektiva server 2012r2 så mer eller mindre samma på båda.

Det rör sig inte om några märkvärdiga simuleringar jag gör utan kan till exempelvis double 7 enligt det officiella exemplet, följer man guiden till punkt och pricka funkar det fint men när man drar på lite mer instrument tar det stop. Finns det fler sitter på samma problem eller är det bara jag? Finns det några uppdateringar till programmet under utveckling som kanske kan lösa det hela?

Om du simulerar och klockan passerar 24.00 får du vänta tills simuleringen gått klart och starta om programmet för att kunna se resultatet.
    Om det ändå inte går så kan det vara någon felaktig fil i ditt simuleringsprojekt. Välj då det skadade projektet välj sedan "Ny" och ange ett nytt namn. Nu har du en kopia på projektet som förhoppningsvis fungerar bättre. Glöm inte att radera det trasiga projektet sedan.

Med vänlig hälsning
    Bertil

Comment

Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
      Om du simulerar och klockan passerar 24.00 får du vänta tills simuleringen gått klart och starta om programmet för att kunna se resultatet.
      Ofast jobbat simuleringen bara några sekunder innan felet kommer fram. Är heller inte jätttunga simuleringar jag försöker göra utan borde vara över på några minuter, så att vi går in på ett nytt dygn borde vara ganska sällsynt.

Jag har testat mycket med att skapa om projekt, radera, men felet uppstår tyvärr igen.

Comment

Ursprungligen postat av Kristoffer Visa inlägg
        Ofast jobbat simuleringen bara några sekunder innan felet kommer fram. Är heller inte jätttunga simuleringar jag försöker göra utan borde vara över på några minuter, så att vi går in på ett nytt dygn borde vara ganska sällsynt.

Jag har testat mycket med att skapa om projekt, radera, men felet uppstår tyvärr igen.
        Har du väldigt långa tidsserier eller kör du många instrument samtidigt?
        Om felet är regelbundet återkommande så kan man ju minska antal instrument och korta tidsserien. Man får börja med en enkel helt felfri simulering och öka på tills felet visar sig. Antar att du komprimerat databaserna innan du skapar ett nytt projekt.
        Med vänlig hälsning
        Bertil

Comment

Det kan också bero på ett fel i ett script helt enkelt, men då borde det visa sig oavsett hur kort simuleringsperiod man väljer. Och så har vi ju vår kända bugg, vid dygnsskifte slutar Analyzern fungera fram tills börsen öppnar igen. För att få igång den igen kan man stänga programmet samt processen Analyzer.exe och starta om normalt.

Comment

Efter vidare test har jag kommit fram till att det är enskilda instrument som helt enkelt inte går att simulera på. Jag har satt ihop världens enklaste ordemodell med ett "alltid sant" script så ska inte vara nåt konstigt med det. Avnoterade aktier och liknande verkar vara det som ställer till det, på min gamla installation kunde jag varken simulera large cap eller mid cap, men vid en nyinstallation såg jag att large cap listan rensats upp lite så då gick iaf den att simulera på men fortfortfarande samma problem med mid cap. Borde inte programmet åtminstone kunna ge en varning vilka instrument det är som strular så man manuellt kan plocka bort dem, eller finns det nåt annat smidigt sätt att underhålla sina listor?

Comment

Ok, men jag skulle vara försiktig med signaler i stil med Alltid sant, det blir många falska transaktioner i bänken som undertrycks, men som ändå drar "CPU". Men visst har du en poäng, det vore bra att få reda på vilket papper som orsakar problem. Det borde ju iofs gå att få fram det genom att simulera med "Kör som samtidigt kopplade" urkryssat så får du en rapport per papper istället.

Comment

Alltid sant modellen körde jag bara väldigt tillfälligt för att försäkra att det inte var nåt fel i scriptet som du föreslog i posten tidigare.

Att kryssa ur "Kör som samtidigt kopplade" kunde ju vara ett smidigt sätt men det fungerar heller inte. Skillnaden blir att istället för popup rutan som anger felmeddelandet så står det i status rutan "Initiering analys misslyckas. Troligen saknade eller felaktiga diskfiler" iställlet. Och där ser simuleringen ut att avbrytas.

Comment

Ah, jo just det, kan stämma. Vi får titta på det helt enkelt, men tillsvidare går det ju att isolera probleminstrument genom att bocka bort dem ett efter ett och försöka köra jobbet igen.

Comment

Absolut, nu när jag vet vad problemet är kan jag iaf komma runt det. Att det hamnat på TODO listan för framtida fixar var allt jag önskade

Comment

Jag hade precis samma problem.
                      När jag började titta i Windows Task Manager (Performance-fliken) för att se om jag kunde få några ledtrådar där såg jag vad som hände innan felemeddelande "Projektets körfiler på disk har inte sparats" kom. Det var att allt fritt minne försvann och att cached ökade. Då slog det mig att jag hade satt en fast storlek på växlings/swap-filen. När jag tog bort den begränsningen försvann problemet.

Comment

Jag har samma problem.
                        Jag försöker köra en enkel skript på OMX-terminer.
                        Oftast när jag ändrar stopp datum till tidigare datum än dagens dyker felmeddelandet upp.
                        Men om jag samtidigt bockar ur "Animera fram per tick" då kan jag ha äldre stoppdatum.
                        @Gunnar: hur tar man bort fast storlek på växlings/swap-filen?

Comment

Ursprungligen postat av Shahram Visa inlägg
                          Jag har samma problem.
                          Jag försöker köra en enkel skript på OMX-terminer.
                          Oftast när jag ändrar stopp datum till tidigare datum än dagens dyker felmeddelandet upp.
                          Men om jag samtidigt bockar ur "Animera fram per tick" då kan jag ha äldre stoppdatum.
                          @Gunnar: hur tar man bort fast storlek på växlings/swap-filen?

Terminer har korta livslängder och om simuleringen sker för datum då det inte finns data för någon termin kan felet uppstå. På något sätt kan körningen göras utan animering? Lika så om simulering sker efter midnatt utan att starta om programmet. Dessa två är de vanligaste orsakerna. Om det blir för tungt brukar det oftast bli programfel och simuleringen slutar. Annars kan du prova Gunnars metod.

Comment

Tack för ditt svar.
                            Det konstiga är att om jag tar en termin som är förfallen för ett halvt år sedan så vill man inte simulera tills idag då senaste halvåret saknar data.
                            Saken är att om jag väljer att den ska räkna tills idag (utan data på senaste halvåret) då går det bra men om jag vill korta tiden (välja en äldre datum) då får jag felmedellandet.
                            Enligt din resonemang borde det vara tvärtom.
                            Vet du hur man kan Gunnars metod?

Comment

Det ska räcka att instrumentet har data för ett datum i simuleringen(min erfarenhet och har fungerat för mig, vet ej exakt hur det fungerar under huvuen). Om det gäller en termin och inte en jätte komplicerad modell så hjälper inte Gunnars metod, utan det är helt enkelt data.

Jag skulle aldrig simulera på terminer utan att bestämma datum för signaler. Antingen med simulatorn eller i script. När terminen handlas innan terminsbytet fram tills att den blir "huvudtermin" kan omsättningen vara spretig. Likaså kan kursen bli hängande sista dagen. Tar man med flera terminer utan att styra datum kan samma signal handlas på flera terminer.

Comment

Working...
                              X