Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strul med databasen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Strul med databasen?

Idag noterade jag att vissa av mina aktier, i bl.a. large cap, inte hade fått några kurser alls 13-16/2. Medans andra såg bra ut. Hur kommer detta sig? Jag menar det var inga fel i fönstret som uppmärksammade mig på saken. Extremt irriterande måste jag säga. Måste man ha som rutin att köra komprimering typ en gång i veckan? Detta har inte att göra med min internetanslutning, det vet jag, och det vore ju inte heller logiskt eftersom det inte drabbar alla aktier.

Kan detta ha med uppdateringen av NAT, som gjordes nyligen, att göra? Jag var något sen med att ladda ned senaste versionen.

Det gick att fixa genom att ersätta och ladda ned ny data. Men, vad är det som händer, känns inget vidare när datalev är så instabil. Varför varnar inte NAT mycket tydligt när dylika problem inträffar? Det borde finnas någon form av inbyggd check av dylik inkonsistent data!

Räkna upp några instrument som du har problem med så kan vi andra kontrollera om om vi har historiken för dem.
    Med vänlig hälsning
    Bertil

Comment

re

T.ex: azn, elux b, volvo b, ncc b.

Comment

T.ex: azn, elux b, volvo b, ncc b. Men, merparten av historiken fanns som sagt att ladda ned från Autostocks server, så ok med den saken. Men, jag är snarare förundrad över hur dessa fel uppstår, och dessutom har inte Autostock all historik vad jag förstår. Så man vill ju eliminera kärnan till problemen om möjligt.

Comment

Ursprungligen postat av petpee Visa inlägg
          T.ex: azn, elux b, volvo b, ncc b. Men, merparten av historiken fanns som sagt att ladda ned från Autostocks server, så ok med den saken. Men, jag är snarare förundrad över hur dessa fel uppstår, och dessutom har inte Autostock all historik vad jag förstår. Så man vill ju eliminera kärnan till problemen om möjligt.
          Jag handlar inte med ovanstående aktier men jag loggar dem och har kontrollerat i tidsintervallet du nämner. För mig finns inga problem alls. Det är således inte problem med feeden. Problemet måste vara lokalt i din dator.
          Vore bra om andra kan kolla också ifall problemet uppstått i fler än din NAT installation.
          Med vänlig hälsning
          Bertil

Comment

Kolla i Deblog.txt för de dagar då det varit problem, där loggas ev störningar. Hur vet du att internetförbindelsen inte är problemet? De enda kända störningar vi haft på länge är högfrekvensdatat från USA senaste veckorna, men det är åtgärdat i och med senaste uppdateringen.

Comment

Ska kolla deblog, men vet ej riktigt vad jag ska söka efter. Det konstiga var ju att detta inte drabbade alla aktier, varför det var ren tur att jag såg det i tid. En konstig sak var också att det inte fungerade att ladda ned ny data via vanliga internetförbindelsen, då kom ingenting in i NAT. Men, när jag växlade över till att ladda ned historiken via mobilen, så fixades databasen direkt. Kan det vara så att databasen var skadad på något vis, och brandväggen därmed spärrade? Märkligt.

Comment

Sök efter Connection problem, No Contact with internet/Nordnet osv. Men det är ganska uppenbart att det varit något problem eftersom det fungerar direkt med mobiluppkopplingen. Det är ju inte första gången du haft problem med din internetleverantör, såvitt jag kommer ihåg vad det orsaken till att AT inte kunde logga in alls för en tid sedan, och även mailen vi skickat som inte kom fram. Jag hade bytt direkt. Brandväggen har ju ingen aning om att subscribe på ett vissts instrument misslyckats, så det är generellt. Det blir slumpmässigt vad som fungerar eller inte.

Comment

Kollag deblog :

Har nu kollat deblogger, fann bl.a. följande för många aktier, hela dagen :

2015-02-16 08:57:22.670 InitiateWriteCache 2 - Failed adding new date in diskimage

2015-02-16 08:57:22.670 NDA

2015-02-16 08:57:22.670 Det går inte att skapa en fil som redan finns.

2015-02-16 08:57:22.670 C:\ProgramData\AutoTraderBas\Data\SUB003\F00183.FI

2015-02-16 08:57:29.733 C:\ProgramData\AutoTraderBas\Data\SUB005\F00272.FI

2015-02-16 08:57:30.221 "err", "args":{"msg":"Not authorized.", "cmd":{"cmd":"subscribe","args":{"t":"price","i":"174996","m":19}}}

2015-02-16 17:52:41.865 C:\ProgramData\AutoTraderBas\Data\F00003.FI

2015-02-16 17:52:41.865 WriteCache2DiskImageForPaper - memory not initialized yet - code=-2 - catslot=3 catno=0 fileno=3

Jag fann ingenting om att anslutningen skulle ha stoppat, eller dylikt. Och idag fungerade allt helt felfritt tror jag. Vad betyder ovan?!

Comment

Det skulle behövas lite mer info om vad som hände tidigare osv. Har du möjlighet att zippa och maila hela Deblog, eller åtminstone hela den dagen.

Comment

re

Ok, jag skickade nyss ett e-mail med filen.

Comment

Working...
                      X