Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Volym spik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Volym spik

Hej
    Undrar om det var några fler som fick en kraftig volym spik i F terminen kl.12:59:59? (se bild) Märkligt att det är -41327?? med det är en spik uppåt??

Då volym och volymutveckling är en viktig del i mina script, så blir det inte så bra när en spik i volymen som denna inträffar.

Uppdaterade F teminen via kundservicen och där finns den inte med.
    Rikard: Har du ett filter på dina servrar som tar bort ev. spikar eller är det bara jag som fick denna? Fick den på bägge mina datorer, så det var inte ett lokalt fel på bara den ena datorn.

Har gjort ett litet script som tar bort en spikar om volymen på aktuell period är 50ggr större än föregående period, och använder då istället medelvolymen av de 5 senaste perioderna, men jag känner att detta inte är helt 100. Finns det något bra script som löser detta? Vet att LillWicke hade en Account safety tråd med många bra säkerhetsscript, men jag hittar inte just en lösning för volym eller en kurs spik.. kanske finns i någon annan tråd?

Tacksam för hjälp.

Anders
    Attached Files

Hej Anders!
    Jag fick samma spik som du.

Jag har ju tidigare använt mig av volymer på underliggande aktier som input för att handla terminen, men det gav inte så mycket extra information.
    Just nu har jag en ordermodell som tittar på volymen
    http://www.autostock.se/vbulletin/sh...00&postcount=3
    Fast volymordermodellen triggar inte så ofta som mina andra ordermodeller.
    Skulle vara kul om du var med i tråden "Hur går era affärer" med lite simuleringar eller skarpa avslut. Intressant att jämföra edgen för olika typer av ordermodeller.
    Äger du terminen över natten eller går du ur varje dag?

Med vänlig hälsning
    Bertil

Comment

Oj, ja det är något skräp som Nasdaq skickat ut i så fall. Vi har inget filter för spikar i volymen, det har inte varit något problem tidigare. Bäst är väl kanske att lägga in filter som blockerar saker som negativ volym som ju är orimligt.

Comment

Hej på er,

Tack för er respons.

Bertil: Jag känner att jag inte riktigt spelar i samma division som du och Berra (+ ett antal andra riktigt duktiga personer givetvis) när det gäller simuleringar och kodknackande. Följer er med stort intresse och hur ni vrider och vänder på olika infallsvinklar. Min strategi är inte riktigt helautomatisk och de signaler som mina script genererar är mer av karaktären "heads up ..nu är vissa villkor uppfyllda och det kan vara läge att agera inom kort"
        Lyckas jag hitta några script som jag tycker är tillräckligt robusta, så kommer jag att lägga ut några simuleringar, signaler och utfall.

Rikard: Ja, jag har inte riktigt sett att detta har hänt tidigare, men ett av mina script gick bananas, så om det gick, på ett enkelt sätta, att lägga in ett filter mot negativ volymspikar så tycker jag att det kan vara värt arbetet.

//Anders

Comment

Ursprungligen postat av Anders Visa inlägg

Ja, jag har inte riktigt sett att detta har hänt tidigare, men ett av mina script gick bananas, så om det gick, på ett enkelt sätta, att lägga in ett filter mot negativ volymspikar så tycker jag att det kan vara värt arbetet.

//Anders
          Hej Anders,
          Här har du en spärr som fungerar mot både negativa och positiva volym-spikar.

Nedanstående rad lägger du ovanför alla dina triggerberäkningar som har med volym att göra. Därefter ersätter du alla "V"-parametrar i ditt script med "NyV" istället.

NyV=IF(LT(MULT(DIV(ABS(SUB(V,REF(V,1))),REF(ABS(V),1)),100),300),ABS(V),REF(ABS(V),1))

I klartext:
          Om skillnaden mellan innevarande periods volym och föregående periods volym är mindre än 300% så gäller innevarande periods volym annars vid spik gäller föregående periods volym. Du kan naturligtvis ändra procentsatsen till vad du vill, då skriver du lämpligt tal där det står 300 i fet blå text.

Comment

Jag bugar och bockar LillWicke!

//Anders

Comment

endast_pos_vol=if(gt(v,0),v,0)

Här är ett litet filter som tar bort ev negativ volym. OM den är negativ returneras noll.

Comment

..så var det dags igen
                Denna gång först en minusvolym, sedan en plus volym.
                Lustigt att det är vi samma tidpunkt 12:59:59 - 13:00:00
                Det som är extra tråkigt är ju att volymprofilen blir förstörd.

Något att notifiera Nordnet om??

//Anders
                Attached Files

Comment

Absolut något att informera Nordnet om.
                  Men volymprofilen behöver inte bli nämnbart påverkad om du kör filtret i 1min-upplösning och volymprofilen i exempelvis 5- eller 15minutersupplösning.

Comment

Negativ volym + Kurs spik

Hej

Har märk att det skickas ut en del missvisande kurser och volymer.
                    Bifogar 2 bilder som visar dagens spikar, som jag gärna ser rättas till.
                    Även den 14/1 kl 16:45 finns det en kursspik, uppåt denna gång, som gärna får justeras.

Tack på förhand

Anders
                    Attached Files

Comment

Hm, vilken programversion är det här från? Jag hittar inga sådana spikar (OMXS306B).

/Rikard

PS. Såg en spik ned till 1280.25 sent på eftermiddagen, den är bortplockad nu.
                      Last edited by Rikard Autostock; 2016-01-21, 23:13.

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                        Hm, vilken programversion är det här från? Jag hittar inga sådana spikar (OMXS306B).

/Rikard

PS. Såg en spik ned till 1280.25 sent på eftermiddagen, den är bortplockad nu.
                        Laddade hem data, och spiken (eller egentligen den felaktiga skalningen)finns kvar. Syns bara i realtid, inte då man har staplar 1 min eller grövre.
                        Med vänlig hälsning
                        Bertil

Edit: Jag har uppdaterat till nya versionen 2.9.0.19 så nedladdningen av ny kursdata fungerar.
                        Last edited by Bertil; 2016-01-22, 08:54.

Comment

Hej

Jag har 2.8.2.7...har inte uppgraderat utan tänkte göra som Bertil att göra detta på en annan dator först.

För min del så var det inte bara skalning i realtid eller 1 minuts upplösning, där man såg detta, utan det gällde samtliga upplösningar.
                          Nu när jag startat om idag, så syns ingenting... dock kan man förstå på indikatorn att kurserna finns där, men visas inte i diagrammet.

//Anders
                          Attached Files

Comment

Ok, det finns ett förbättrat spikfilter i nExt2-versionen. Kundservice kör 2 nu så där blev det bara en liten spik.

Comment

OK,
                              Får försöka att gå över till nExt2 versionen inom kort, men kommer ni att uppdatera/justera de kurs/volym spikar som är felaktiga, så jag kan gå in och ladda ner nya kurser för B terminen?
                              Som det är just nu, så sätter dessa spikar en hel del indikatorer ur spel.

//Anders

Comment

Working...
                              X