Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem kursdata :

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Tackar för alla tips, Rikard och Trexen.

Felet sitter inte i hårdvaran då jag har en riktigt fet stationär burk, Windows 7, samt fast uppkoppling mot nätet. Har haft samma problem med andra datorer genom åren så felet sitter på något annat ställe i mitt system.

Skall kolla på övriga tips.

Comment

Det kanske är läge att sammanställa några saker att testa om man får upprepade databasproblem:

1. Internetanslutningen - här är det inte maxhastighet som är viktigt utan låg bitfelshalt och pingtid. En viktig indikation på att något är galet är innehållet i filen Deblog.txt som ligger i c:/programdata/autotraderbas. Får man många felkoder i stil med Possible connection problem, eller Possible public feed problem så tyder det på att det kommer mycket skräp i datafeeden. Är du osäker, skicka Deblog till oss så undersöker vi.

2. Brandvägg och virusprogram
      Det är viktigt att brandvägg och virusprogram är inställda för att tillåta autostocktrader.exe och katalogen c:/programdata/autotraderbas i båda riktningarna utan realtidsskanning av datapaket. När det gäller tredjeparts virusprogram rekommenderar vi AVG Free eller allra helst Windows 10 och Windows Defender endast, alltså inget tredjepartsprogram på Win10.

3. Belastning i surveillance-tråden
      Om man har många script och ordermodeller kopplade samtidigt belastas surveillance-tråden hårdare och risken för problem ökar. Beroende på datorn och kapacitet finns ingen direkt tumregel, men ett bra sätt att mäta hur "hårt" AT jobbar är att skapa en ordermodell som skickar en ständig order på ett testkonto. Man kan tex använda triggerscriptet sl) ALLTID SANT som finns med i installationen. Låt ordersekvensen skicka 1 i antal och anslut till tex OMXS30 på ett testkonto. Mät hur många sekunder det går mellan varje order. Är det mer än 10 sekunder går det för tungt.
      Last edited by Rikard Autostock; 2016-04-29, 09:52.

Comment

Wheelie: hoppas du löser hittar felet, glöm inte att dela med dig av vad du hittar =)
        //M

Comment

Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
          Det kanske är läge att sammanställa några saker att testa om man får upprepade databasproblem:

1. Internetanslutningen - här är det inte maxhastighet som är viktigt utan låg bitfelshalt och pingtid. En viktig indikation på att något är galet är innehållet i filen Deblog.txt som ligger i c:/programdata/autotraderbas. Får man många felkoder i stil med Possible connection problem, eller Possible public feed problem så tyder det på att det kommer mycket skräp i datafeeden. Är du osäker, skicka Deblog till oss så undersöker vi.

2. Brandvägg och virusprogram
          Det är viktigt att brandvägg och virusprogram är inställda för att tillåta autostocktrader.exe och katalogen c:/programdata/autotraderbas i båda riktningarna utan realtidsskanning av datapaket. När det gäller tredjeparts virusprogram rekommenderar vi AVG Free eller allra helst Windows 10 och Windows Defender endast, alltså inget tredjepartsprogram på Win10.

3. Belastning i surveillance-tråden
          Om man har många script och ordermodeller kopplade samtidigt belastas surveillance-tråden hårdare och risken för problem ökar. Beroende på datorn och kapacitet finns ingen direkt tumregel, men ett bra sätt att mäta hur "hårt" AT jobbar är att skapa en ordermodell som skickar en ständig order på ett testkonto. Man kan tex använda triggerscriptet sl) ALLTID SANT som finns med i installationen. Låt ordersekvensen skicka 1 i antal och anslut till tex OMXS30 på ett testkonto. Mät hur många sekunder det går mellan varje order. Är det mer än 10 sekunder går det för tungt.
          Även om det inte är fel på data kommer det ibland frågor om att databasen inte uppdateras när man försöker ladda ner data från servern hos AT. Det kan orsakas av inställningar i programmet. EOD omfång och spara dgr bakåt.
          Inställningar -> Egenskaper Hela Programmet.

Dessutom kan senaste data ha laddats ner, men att det inte syns i diagrammet efter börsens stängning. Byt mellan att visa dagskurser och intradag så kan diagrammet "refresha". Alternativt vänta till öppningen så uppdateras diagrammet.

Comment

Gjorde en viktig observation idag. Att laga databasen/diagrammen genom "komprimera databaserna" har som nämnts flera gånger i tråden inte fungerat. Sista utväg som föreslagits har då varit att helt radera datamappen* och börja bygga upp kursdata på nytt, men samma sak här det har inte fungerat och saker har på ett eller annat sätt blivit korrupta igen. Ser man det såhär är det egentligen ganska enkelt att lista ut att skadan ligger någon annanstans. Så jag prövade helt enkelt att göra en nyinstallation för att få en helt ren progamdata* mapp, men ersatte intradaydata* mappen med min gamla data mapp. Så jag hade alltså en ren installation men med min befintliga intradaydata. Startar upp programmet, diagrammet ser ut som tidigare, kör "komprimera databas" följt av "hämta data" precis som så många gånger tidigare men nu blir diagrammet helt!

Jag vill inte dra alltför stora slutsatser ännu, men för tillfället skulle jag vilja säga att skadan som orsaker detta för mig (och kanske för vissa andra i tråden) inte ligger i data mappen utan en nivå högre upp.

För att testa detta vidare och se om lösningen är permanent och inte bara lite tillfällig tur måste jag såklart köra på min nyinstallation en period. För att göra detta vill jag försöka flytta över så mycket av mina befintliga inställningar/data som möjligt som är "säkra" och det troligtvis inte är nåt fel på. Har hittat lite diverse tips här och där på forumet tänkte försöka sammanställa det i en ny tråd för att hålla isär det lite. Uppdaterar här när jag är klar.

EDIT:
            Tips om att flytta data till nyinstallation http://www.autostock.se/vbulletin/sh...8378#post38378

* data = syftar här på intraday mappen som standard är C:/programdata/autotraderbas/data
            ** Progamdata = syftar här på mappen som standard är C:/programdata/autotraderbas
            Last edited by Kristoffer; 2016-05-04, 17:10.

Comment

Kan ju vara så att något annat orsakar problemen, det som kommer upp direkt i huvudet är något otillåtet som görs i ett script som är anslutet till det instrumentet tex. Vi kommer med en ny scripteditor inom kort, ev kan vi lägga ut en beta för lite test i forumet redan i helgen. Den kollar i princip allt, delnamn, fel antal argument i funktioner, odefinierade variabler osv. Man får markering på den rad där felet hittas och en text förklarar vad som är fel. Kommer underlätta enormt när man scriptar osv.

Comment

Kan ju vara så att något annat orsakar problemen, det som kommer upp direkt i huvudet är något otillåtet som görs i ett script som är anslutet till det instrumentet tex.
                Jag tänker att scripten inte borde kunna orsaka gap i diagrammet när man gör en dataimport, det är väl iofs om det är själva uppritningen som buggar ur. Samtidigt märks avsaknaden av data i simulering också då resultaten blir konstiga. Men visst om det är ett script kan det väl teoretiskt ställa till det på båda ställen det bara visar sig på olika sätt. Min tanke är att försöka flytta över olika data från min gamla installation och se när/om felet uppstår igen.

Vi kommer med en ny scripteditor inom kort, ev kan vi lägga ut en beta för lite test i forumet redan i helgen. Den kollar i princip allt, delnamn, fel antal argument i funktioner, odefinierade variabler osv. Man får markering på den rad där felet hittas och en text förklarar vad som är fel. Kommer underlätta enormt när man scriptar osv.
                Låter intressant, hur ansöker man om att bli betatestare?

Comment

Okej tror jag hittat lösningen på åtminstone mitt eget problem. Testade att byta ut olika filer mellan min nya och gamla installation och fann att AutostockTrader.ini var den som gjorde skillnad. Började testa de skillnader som fanns till jag kom till "MaxImageDays=3000" min gamla installation har här värdet 3000 medans den nya har 4000. Den enda skillnaden men ser direkt i programmet genom att ändra denna inställning är beskrivningen på "Spara dgr bakåt(1-XXXX)" där XXXX tar värde i denna parameter. Men uppenbarligen spelar den större roll än så, det går ju fint att välja ett högre värde på den tillhörande inställningen i GUI:et och samma sak när du laddar hem data inget som klagar. Men nånstans antar jag det blir en konflikt, nån funktion som förväntar sig 3000 dagar när den får 4000 och börjar klippa lite här och var, jag vet inte hur det går till, men i vilket fall jag ändrade MaxImageDays till 4000 och nu kan jag "komprimera databas" ta hem ny data och jag har ett fin fint diagram utan gap på alla möjliga ställen.

petpee eller någon annan som haft liknande problem ni kan ju testa om detta även kan vara lösningen för er. Dvs. öppna c:/programdata/nordnetautotrader/AutostockTrader.ini och leta upp MaxImageDays. Om denna har ett annat värde än 4000 ändra till det.

Comment

Ah, jo det är sant, den inställningen sätter en limit på hur många dagar databasen får bli, så du är nog på rätt spår!

PS, du är uppgraderad till Advanced User och kommer åt Betatest-avdelningen.

Comment

Kristoffer:
                      Tack för att du delar med dig =)

Comment

Kan ju vara så att något annat orsakar problemen, det som kommer upp direkt i huvudet är något otillåtet som görs i ett script som är anslutet till det instrumentet tex. Vi kommer med en ny scripteditor inom kort, ev kan vi lägga ut en beta för lite test i forumet redan i helgen. Den kollar i princip allt, delnamn, fel antal argument i funktioner, odefinierade variabler osv. Man får markering på den rad där felet hittas och en text förklarar vad som är fel. Kommer underlätta enormt när man scriptar osv.

Gud vad bra, som vi har längtat efter detta!

Comment

petpee eller någon annan som haft liknande problem ni kan ju testa om detta även kan vara lösningen för er. Dvs. öppna c:/programdata/nordnetautotrader/AutostockTrader.ini och leta upp MaxImageDays. Om denna har ett annat värde än 4000 ändra till det.[/QUOTE]

TACK! Min var inställd på 3000, ändar nu får se om det hjälper.

Comment

Working...
                          X