Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ETP link

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• ETP link

Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
    Vi ska ju slopa slavmodellerna inom kort till förmån för att köra ETP Link över hela linjen, så får vi färre modeller att hålla reda på, och inte minst blir det samma procedur för samtliga strategier.

Jag handlar ej ETP:er(undantag Fusion). Innebär det att modellerna i fortsättningen inte kan handla underliggande och/eller att man alltid måste bygga en brygga. Läste någonstans att man måste ändra kontosaldo för att ändra häv eller insats. Låter omständligt om man tex vill ha löpande återinvestering eller ändra målgearing. Jag kanske först ska läsa igenom exakt hur ETP link fungerar. Vill egentligen bara veta om det kommer att bli omständligare i fall man handlar underliggande eller terminen istället för index.

I fallet Raptor är det nödvändigt med ETP Link för att veta exakt vilken position man har i marknaden. I princip skulle man kunna göra likadant med aktiemodellerna. Man sätter testkontot till det belopp man vill ha i marknaden. Därefter sköter ETP Link resten, du får exakt samma position skarpt som på testkontot. Hävstången som varierar gör inget längre eftersom man den då bara påverkar beloppet som belastar skarpa kontot. Vill man ha hävstång kan man alltså ställa testkontot på tex dubbelt så högt saldo, så har man i praktiken hävstång=2.

Det återinvesterar sig själv eftersom testkontot växer i takt med vinsterna från handeln.

Det finns ett sätt till:

Om strategin alltid tar 1 position och inte skalar in och ur, då kan man sätta ett belopp i Standardmodell insats för minifuturerna, så kommer ETP Link att skippa replikeringslogiken och handla det antal minis som beloppet tillåter. Då behöver man i princip bara ha 1 aktie på testkontot så räknas det som Long-position. Har man -1 på testkontot räknas det som blankning och det blir Minishrt som handlas för sitt belopp osv.

PS. Såg nu att jag nog missuppfattade frågan. Modellerna kan absolut handla aktier direkt precis som de gör nu. Även om vi tar bort slavmodellerna påverkar det inte mastermodellerna. Enda skillnaden blir att ETP Link får ersätta alla andra slavmodeller.

Comment

I fallet Raptor är det nödvändigt med ETP Link för att veta exakt vilken position man har i marknaden. I princip skulle man kunna göra likadant med aktiemodellerna. Man sätter testkontot till det belopp man vill ha i marknaden. Därefter sköter ETP Link resten, du får exakt samma position skarpt som på testkontot. Hävstången som varierar gör inget längre eftersom man den då bara påverkar beloppet som belastar skarpa kontot. Vill man ha hävstång kan man alltså ställa testkontot på tex dubbelt så högt saldo, så har man i praktiken hävstång=2.

Det återinvesterar sig själv eftersom testkontot växer i takt med vinsterna från handeln.

Det finns ett sätt till:

Om strategin alltid tar 1 position och inte skalar in och ur, då kan man sätta ett belopp i Standardmodell insats för minifuturerna, så kommer ETP Link att skippa replikeringslogiken och handla det antal minis som beloppet tillåter. Då behöver man i princip bara ha 1 aktie på testkontot så räknas det som Long-position. Har man -1 på testkontot räknas det som blankning och det blir Minishrt som handlas för sitt belopp osv.

PS. Såg nu att jag nog missuppfattade frågan. Modellerna kan absolut handla aktier direkt precis som de gör nu. Även om vi tar bort slavmodellerna påverkar det inte mastermodellerna. Enda skillnaden blir att ETP Link får ersätta alla andra slavmodeller.
      Ja det var det sista jag syftade på.

Det går att beräkna antal utifrån kontostorlek och önskad hävstång. Det enda som behövs är en log av målallokering -1 till 1 (aktuell status kan vara vilket tal som helst i intervallet). På så sätt går det att kombinera flera strategier på en depå. Antingen direkt och/eller via testkonto. ETP link kanske är lika smidigt.

Comment

Koden är öppen så det går att modifiera om man vill.

Comment

Givetvis. Ville bara ge lite alternativ inspiration för de som bygger lite mer avancerade modeller.

Comment

Lite ideer som vi diskuterar om vidareutveckling av ETP Link:

Vi skulle vilja bygga ut med en funktion som kan kopplas in valfritt, och som gör det möjligt att ansluta flera minis med olika hävstång till samma underliggande tillgång. Tex:

ABB-aktien paras ihop med 5 olika Minilong ABB, en med pris runt 30 kr, en med pris runt 50 kr, en runt 70 kr osv.

Om vi föredrar att handla en mini som kostar tex 50 kronor för att få rätt hävstång, så skulle ETP Link själv kunna välja den som ligger närmast (av de anslutna).

Då skulle risken att knockas bli betydligt mindre. Dessutom håller man räntekostnaden på en kontrollerad och jämnare nivå.

Ett problem som vi skulle behöva lite feedback från forumet med:

Ska en öppen position kunna stängas och en ny köpas direkt ifall hävstången flyttar sig så att en annan mini hamnar närmare "börvärdet"?

Comment

Hej,

Jag är rädd för att den kan hamna i en köp-sälj flippning under hög volla och börja köpa och sälja flera gånger och så åker man på spread.

Är detta ett problem som är värt att lösa eller en god ekonomisk åtgärd?
              T.ex. finns det någon beräkning. Kanske något specifikt behov för aktie-minisar?

Om det påverkar befintlig funktion kanske det kan bli en ny ETP-link. låter ju lite krångligare och kanske inte passar alla.
              Själv är jag mycket nöjd med min egen-anpassad ETP-link som anpassar position efter portföljstorlek, det känns viktigare för mig. Jag har troligen missat något

Comment

En tanke vi har är att stämma av hävstång varje timme, så kan det max bli byte av position 1 gång i timmen om kursen skulle stå och flippa i närheten av gränsen. Man vill ju inte ha för långsam reaktion, men inte heller för snabb så att det kostar spread för ofta när positionen ska bytas.

Som vi har tänkt blir det bakåtkompatibelt och påverkar inte befintlig setup. Man får själv ange ett önskat riktpris om man vill, så kommer ETP Link att leta bland de anslutna minisarna till just den underliggande.

Comment

Lite ideer som vi diskuterar om vidareutveckling av ETP Link:

Vi skulle vilja bygga ut med en funktion som kan kopplas in valfritt, och som gör det möjligt att ansluta flera minis med olika hävstång till samma underliggande tillgång. Tex:

ABB-aktien paras ihop med 5 olika Minilong ABB, en med pris runt 30 kr, en med pris runt 50 kr, en runt 70 kr osv.

Om vi föredrar att handla en mini som kostar tex 50 kronor för att få rätt hävstång, så skulle ETP Link själv kunna välja den som ligger närmast (av de anslutna).

Då skulle risken att knockas bli betydligt mindre. Dessutom håller man räntekostnaden på en kontrollerad och jämnare nivå.

Ett problem som vi skulle behöva lite feedback från forumet med:

Ska en öppen position kunna stängas och en ny köpas direkt ifall hävstången flyttar sig så att en annan mini hamnar närmare "börvärdet"?
                  Hejsan, dyker upp här med mina tankar istället för i Raptor-tråden då.
                  För mig skulle det fungera bra om ETP-link endast gör kontrollen vid nästa köptlilfälle (oavsett kort/long alltså), men naturligtvis kanske en periodisk ompositionering också behövs om man köra väldigt nära gränsen alternativt har extremt långsiktiga positioner.

Däremot vill jag inte skriva in önskad prisnivå utan önskad hävstång, eftersom man ju annars inte "flyter med" som jag tycker är önskvärt.

Vid köp kollar alltså ETP-link igenom samtliga tänkbara anslutna ETP:er och väljer det med det pris som ligger närmast den önskade hävstången.
                  Åtminstone på index får man hävet genom att dela indexpriset med ETP-priset, antar att det är samma för aktier men har inte kollat.

Comment

Problemet med att ange hävstång är att vi inte får hävstångsvärdet i feeden från emittenten. Man skulle kunna beräkna den genom att man anger finansieringsnivån i Indata, men det blir ganska oanvändarvänligt. Priset är mycket enklare att gå på, och när man kör höga hävstänger med Best eller Unlimited turbos blir ju ändå finansieringsnivån och stoplossnivå samma sak. Då är det i princip bara priset som är intressant.

En annan begränsning skulle bli att om man anger ett önskat pris för en viss underliggande så kommer det att gälla för alla konton.

Comment

Men den metod jag föreslog för häv, fungerar inte den då? Jag har som sagt bara kollat ett fåtal minisar på BNP & CB, men där blev hävet rätt på första decimalen när jag dividerade index mot minisens aktuella köppris. Har jag bara haft tur eller är det någon annan anledning som jag helt enkelt inte förstår?

Edit: Glömde förresten säga att det är en superfunktionalitet som du skissar på Rickard, ser fram emot resultatet alldeles oavsett detaljerna.
                      Last edited by KarlA; 2017-02-14, 21:23.

Comment

Det skulle fungera om man bara använder ETP Link mot den direkt underliggande tillgången, men det skulle inte funka om man kopplar andra minis till den samtidigt osv (korgar av instrument osv). ETP Link är ett väldigt generellt och mångsidigt verktyg, så det blir lätt problem om man löser ett alltför specifikt problem. Men det är möjligt att man kan komma runt det på något sätt, tex att flagga varje ansluten mini individuellt om den ska tas med i autoselect-funktionen eller ej. Ett annat problem är minifutures som har annan paritet än 1, tex de som finns för DAX. Här är pariteten ofta 100, dvs index dividerat med minifuturens pris är 100 ggr högre. Då är det troligen enklare att använda om man istället selekterar direkt på minifuturens pris utan att gå omvägen att beräkna hävstången.

Vi är i ett tidigt utvecklingsstadium ännu så länge, så allt kan hända.

PS. passar på att "bumpa" frågan om vad som är en lämplig synkroniseringsfrekvens? Varje timme låter som en bra kompromiss i mina öron, då blir det inte alltför mycket "flippande" med positionen om man väljer minis där hävstängerna ligger nära varandra, samtidigt som det inte får gå för lång tid mellan synkning eftersom det skulle öka risken för oavsiktlig "knock" om man kör hög hävstång i volatil marknad.
                        Last edited by Rikard Autostock; 2017-02-14, 21:36.

Comment

Bara lite önsketänkande. En funktion liknande ETP där man själv kan välja parameter(ar) utan att använda globala celler och indata. Skulle kunna lösa mycket.

Testkont:
                          .....
                          y=portfolio(v)
                          z=.......
                          SetLink(1,y)
                          SetLink(2,z)

Slavkonto:
                          ....
                          variabel=GetLink(kontoX,2)
                          .....

Comment

Absolut, riktigt bra ide som jag noterar direkt.

Comment

Yes, förstår bättre då. Pariteten visste jag inte om och då spricker min tanke såklart.

Varje timme funkar förövrigt bra som kompromiss för min del.

Comment

Working...
                              X