Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kort beskrivning av NAS Access

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hej tycker upplägget är kanon!
    Men har en fråga?
    Det är lätt att räkna ut den skarpa kontobelastningen för varje enskild strategi, men finns det något sätt att räkna ut den skarpa kontobelastningen när man kopplar ihop flera strategier i "strategi korgar". Jag har testat en korg bestående av
    Raptor
    Duo Cycle OMX
    Duo Cycle DAX
    Cresendo
    TOM Backtrack
    ALPHA
    Som var och en fått tilldelat sig 200 tkr dvs 1 200 000 kr och med hävstång 7 betyder det att det bör finnas ca 171 tkr på det skarpa kontot om alla strategierna skulle gå in med full exponering.
    Men då strategierna sammanvägs så har det aldrig varit högre kontobelastning än ca 75 tkr, dvs det finns mycket outnyttjat "säkerhetskapital" på det skarpa kontot som man skulle kunna utnyttja om det gick att beräkna belastningen.

    Går det att räkna ut exponeringen/belastningen för en "strategikorg"?

    Comment


    • #17
      Det är svårt att beräkna den genomsnittliga belastningen eftersom den kommer variera med börsklimat etc. Men i princip ska man ju kunna ta positionen även om alla strategierna skulle signaler samtidigt åt samma håll. Så 171 kSEK måste finnas som ett absolut minimum. Det är ett vanligt missförstånd att det kapital som ligger som "Tillgängligt" på kontot inte arbetar, men man ha ju i själva verket lånat pengar av emittenten - i det här fallet upp till någon miljon.

      Comment


      • #18
        Tack för svar, misstänkte att det var så det låg till.

        En annan fråga, det är ganska många DAX strategier, går dom bar att koppla till DAX eller fungerar som även att koppla till OMX?

        Eller finns det någon bakomliggande tanke om att det ger bättre avkastning över tid att handla mot DAX, trotts att EUR/SEK kursen påverkar avkastningen.

        Comment


        • #19
          I Access har vi fått fram många DAX-strategier, dels för diversifieringen och dels för att DAX är ett bra index att handla snabbt. Likviditeten är högre än OMX dessutom. EURSEK-kursen påverkar mest när det gäller långsammare strategier. För en day trading-strategi får det minimal betydelse. Över tid jämnar det dessutom ut sig.

          Comment


          • #20
            Håller med, DAX är faktiskt ett väldigt trevligt index att handla och jag upplever att det håller sig mer till sannolikheten än vad OMXS30 gör, men det är bara hur jag upplever det och det behöver inte betyda att det faktiskt är så. :-) Dessutom med 1:1000-minis så öppnar det upp möjligheten att även handla med mindre depåer utan att exponera sig för mycket mot marknaden. Innan jag började att handla DAX så var jag väldigt osäker på just DAX, men efter en tid så har jag börjat att gilla det indexet mer och mer.

            Comment


            • #21
              Många av DAX-modellerna handlas kortsiktigt.Finns det ngn nackdel att koppla på bull och bear,för att underlätta bevakningen?

              Comment


              • #22
                Ja, nackdelen är att replikering via Strategy Link inte fungerar, så kör man flera strategier går det inte att beräkna nettopositionen.

                Comment


                • #23
                  re

                  Edit: det där med att 90% av alla traders inte är lönsamma eller bränner depån är jag tveksam till. I princip omöjligt att få fram en siffra på det som stämmer överens med verkligheten - men det är min egen uppfattning.[/QUOTE]

                  Nej, det finns mycket akademisk forskning på den saken i usa, på verkliga data från mäklare. Att det stämmer även i Sv kan du fråga IG eller Avanza om. Utöver det vet alla som har tradat meningsfulla belopp att det är krävande, och svårt.

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av petpee Visa inlägg
                    Nej, det finns mycket akademisk forskning på den saken i usa, på verkliga data från mäklare. Att det stämmer även i Sv kan du fråga IG eller Avanza om. Utöver det vet alla som har tradat meningsfulla belopp att det är krävande, och svårt.
                    Jag är hur som helst tveksam till att det går att få fram en exakt siffra. IG skriver att 81% av deras icke-professionella kunder förlorar pengar, men samtidigt så finns det ruskigt många mäklare och sen ska man definera/filtrera ”trader”. Däremot så håller jag helt klart med om att det inte är lätt. Någon måste ju förlora för att någon annan ska tjäna.

                    Comment


                    • #25
                      När det gäller IG och andra CFD-mäklare har man ju inte bara marknaden och andra traders mot sig utan även mäklaren eftersom de alltid är motparten i affären. Sämre odds att göra bra affärer alltså. Svårt att se vad det har med NAS Access att göra dock.
                      Last edited by Rikard Autostock; 2019-02-03, 21:00.

                      Comment


                      • #26
                        Försöker köra Ranger på OMX i analyzern men får inga signaler, vad gör jag fel ?

                        Alternativ: Flera parallella singelsekv.......
                        Köpsida: Ranger Long och Cover
                        Säljsida: Ranger Shrt och Sälj

                        Comment


                        • #27
                          Hm, fungerar andra Access-robotar i bänken?

                          Comment


                          • #28
                            Har inte testat, kollar i morgon

                            Comment


                            • #29
                              RSI Power zones signalerar som den skall.
                              Rangern får noll signaler, är det något med backtracken som inte hänger med i analyzern tro ?

                              Comment


                              • #30
                                Njae, men hur mycket historik finns det laddat?

                                Comment

                                Working...
                                X