Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kort beskrivning av NAS Access

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Jag har en fråga om "NAS Portfolio D". Hur är er syn på den portföljen om man ser till börsklimatet? Går den lika bra i både uppgång som i nedgång eller trivs den bäst under "bull" marknad?

    Comment


    • #47
      Tanken med Portfolio D är att den ska vara så beta-neutral som möjligt, dvs inte korrelera med börsen. Simuleringarna tyder på att den inte korrelerar speciellt mycket alls, och även den korta tid vi kört skarpt ser ju bra ut. Eftersom den inte har några positioner över natten minskar risken för påverkan från generella trenden.

      Attached Files

      Comment


      • #48
        En ide för att få ett bättre resursutnyttjande givet likaviktat och full-allokering är att hitta en utbytare för tex Dax Bandit, som i perioder ligger utanför marknaden. (klimatfilter?)

        Dvs, om det finns någon (alt utveckla någon som är contrarean till tex Bandit) som kliver in och tar Bandit's allokering när den har längre perioder utanför.

        En annan ide är ju att man allokerar om från 20% per strategi, till 25% per strategi när den ligger utanför.

        Finns det någon data på hur ofta alla strategier ligger i marknaden samtidigt? Om det är väldigt sällan eller aldrig, så kan man ju öka respektive dels allokering i portföljen så att man ligger över 100%. tex 125% så att man klarar att ha 4 av 5 strategier igång samtidigt för att vara fullinvesterad.

        Observera att detta är teoretisk resonemang ang % allokering av total portfölj.

        Comment


        • #49
          Absolut, tanken är väl att vi inkluderar fler strategier löpande vilket ökar resursutnyttjandet. Det är viktigt att inte forcera fram exponering. Vissa strategier har klimatfilter som gör att de inte handlar när klimatet är ogynnsamnt. Kan vara farligt att kompensera det med att öka exponering för ett fåtal andra strategier.

          Comment


          • #50
            Ursprungligen postat av henlil Visa inlägg
            Jag har en fråga om "NAS Portfolio D". Hur är er syn på den portföljen om man ser till börsklimatet? Går den lika bra i både uppgång som i nedgång eller trivs den bäst under "bull" marknad?
            Det är en extrem kort portfölj och den ska klara lika bra i båda klimaten. Om den gör det exakt vet jag inte men kurvan som finns är ganska bra om vi få en känsla

            Comment


            • #51
              Ursprungligen postat av Rikard Autostock Visa inlägg
              Tanken med Portfolio D är att den ska vara så beta-neutral som möjligt, dvs inte korrelera med börsen. Simuleringarna tyder på att den inte korrelerar speciellt mycket alls, och även den korta tid vi kört
              Kör portföljen i Nordnetgrafen med motsvarande 5 x 3 i häv (förutom katana med dyn häv ) Dvs maximalt x15 av skarpa portföljen?

              Comment


              • #52
                Det stämmer, alla strategierna går aldrig åt samma håll samtidigt, men den teoretiska maximala hävstången över dagen blir 15. Lite mer om det här:
                http://www.autostock.se/strategier/access-delstrategier

                Comment


                • #53
                  Jag körde simulering med häv 3 för varje strategi, utom Katana som är dynamisk. Strategierna kombineras sedan efter hur den "simulerade skarpa depån" utvecklas. Blå kurva visar exponering då varje strategi allokeras till depåvärdet. Effektiv exponering blir då ungefär summan av 1*häv*position i marknaden(tänk på Katana). Den brandgula kurvan visar samma sak fast varje strategi(5st) allokeras med 1/5, dvs 0,2*häv*position. Om man kör efter den blåa kurvan verkar faktisk häv oftast ligga runt ca 3ggr eget kapital. Den pendlar ofta mellan 0-3, men är svårt att se med så många datapunkter. Intressant blir då att undersöka hur mycket av avkastningen och draw down som kommer från exponering >3. Risk om det blir kluster av signaler.
                  Attached Files

                  Comment


                  • #54
                    Ursprungligen postat av Henric Visa inlägg
                    Intressant blir då att undersöka hur mycket av avkastningen och draw down som kommer från exponering >3. Risk om det blir kluster av signaler.
                    Snyggt, har du medelvärde, median osv på exponering, samt tid i marknaden med häv >3?, häv >4 osv. ?

                    Avspeglar den smala stapeln 1 dag i tid? (tex den 2014-02 med x17 häv)

                    Comment


                    • #55
                      Jag simulerar ihop multistrategier utanför programmet. Kör jag en strategi blir det samma som AT. Jag kan sedan välja allokering för varje strategi och varje positionsstorlek beräknas utifrån "simulerat skarpt konto" vid signal. För att göra en lång historia kort. Varje datapunkt är en signal alternativt EOD(här hålls ingen EOD position) i kronologisk ordning. Jag ska se vilken stat jag kan få ut(inte just nu). Hur vill du beräkna tid i marknaden(vet ej hur AT beräknar). Ska max tid i marknaden vara minuter från 9:00-17:25. Det blir lite struligt då Breaker handlar OMX och de andra DAX(de dagar marknaden inte är öppen samtidigt), men borde inte påverka helheten. Ingen hänsyn tas till valutor och allt handlas som om det vore SEK.
                      Last edited by Henric; 2019-02-19, 13:12.

                      Comment


                      • #56
                        Tittar man på 2014-02-03 med x17 ser man att Katana först tar en position. Sedan skalar Bandit in 5 ggr. Detta under en ganska kort period. Det jag såg är att Bandit själv kan ta 5 positioner * hävstång=x15. Det finns alltså risk/möjligheten att ännu större positioner tas, men verkar inte ha skett historiskt. Bifogar även ett mer detaljerat diagram över hur exponeringen kan se ut.

                        STRAT DATUM EXPONERING
                        ==== ==== ==========
                        Katana 2014-02-03 09:10, 1,0
                        Bandit 2014-02-03 09:15, 4,0
                        Bandit 2014-02-03 09:2 0, 7,0
                        Bandit 2014-02-03 09:24, 10,1
                        Bandit 2014-02-03 09:40, 13,5
                        Bandit 2014-02-03 10:15, 17,1
                        Bandit 2014-02-03 15:36, 1,0
                        Katana 2014-02-03 16:10, 0,0
                        Breaker 2014-02-03 16:10, 3,0
                        Breaker 2014-02-03 17:19, 0,0

                        Edit: den dagen slutade depåvärdet ner -2,4%
                        Attached Files
                        Last edited by Henric; 2019-02-19, 14:09.

                        Comment


                        • #57
                          Ursprungligen postat av PerG Visa inlägg
                          Snyggt, har du medelvärde, median osv på exponering, samt tid i marknaden med häv >3?, häv >4 osv. ?

                          Avspeglar den smala stapeln 1 dag i tid? (tex den 2014-02 med x17 häv)
                          Med reservation att det är en NY funktion. Tid i marknaden något underskattad då jag räknat heldagar om någon av OMX eller DAX är öppen. Möjlig tid i marknaden är 9:00-17:25.

                          Exponering/häv avrundat till heltal(0, sedan>0-1,>1-2,osv)
                          0 56% av tiden
                          1 7%
                          2 4%
                          3 28%
                          4 2%
                          5 1%
                          6 2%

                          Lång tid utan nettoexponering, i alla fall <0.5. Exponering >6 sker så sällan att det blir under 1%. Att häv 3 sticker ut kan bero på att det räcker med att en strategi med häv 3 ligger i marknaden eller att exponeringen ligger netto en strategi + eller -.Exponering i marknaden verkar låg. Kanske lite mer undersökning...
                          Last edited by Henric; 2019-02-19, 16:46.

                          Comment


                          • #58
                            Tror det stämmer, flera av edgarna signalerar någon gång i veckan. Redan där har man bara 20% av tid i marknaden förutsatt att positionen ligger hela den dagen. Vissa edgar ligger ännu kortare, tex Mr Pivot som ofta är inne ett par timmar den dagen signal kommer.

                            Comment


                            • #59
                              Jag försöker få fram högsta möjliga exponering med individuella häv på 3. Pivot, Hook och Breaker verkar vara binära, dvs max häv 3. Bandit kan stega in up till x15. Katana vet jag inte. Förutsatt att Katana kan ha högst 3 i häv blir teoretiskt högsta häv 3*4+15=27. Jag ska bygga in en max system häv. Även det osannolika kan inträffa säger den cyniska.

                              Comment


                              • #60
                                Jo, fast klimatfilter disablar olika strategier etc så det är inte möjligt att alla kan gå åt samma håll samtidigt.

                                Comment

                                Working...
                                X