Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

leifs script tips

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• leifs script tips

Här är ett mycket använbart svript för Williams %R, använder lite olika parametrar för daglig eller intraday tidsperiod. Scriptet fungerar mycket bra för att hitta både entry och exit points i marknaden, har använt Nokia som underliggande aktie vid utvecklingen.

Används Williams %R i kombination med den Volym oscillator också redovisas här så nedan så får man en mycket bra "look behind the scenes" om vad som verkligen pågår i marknaden.

Script 1.) Williams %R Daglig tidsperiod:

perioder:=21
    vac:=SUB(HHV(C,perioder),C)
    vahl:=SUB(HHV(H,perioder),LLV(L,perioder))
    vadiv:=DIV((vac,vahl)
    vatot:=MULT(vadiv,100)
    vatot

Visa i område Volym, gulfärg, använd Automatisk skalning, dagskurser.

Scrpit 1a.) Volym oscillator till Williams %R Daglig tidsperiod:

volsub:=SUB(mov(V,10,E),mov(V,20,E))
    voldiv:=DIV(volsub,MOV(V,20,E)
    volmult:=MULT(voldiv,100)
    volmult

Visa i område Volym, röd färg, visa som flagga, Skalning Fix 0-100, dagskurser.

Script 1c.) Trigger linje köp Williams %R

linje:=10
    linje1:=MULT(linje,10)
    linje1

Visa i område Volym, färg grön, skalning Fix 0-100, dagskurser.

Script 1d .) Trigger linje sälj Williams %R

linje:=40
    linje1:=MULT(linje,2)
    linje1

Visa i område Volym, färg röd, skalning Fix 0-100, dagskurser.

Tolkning av scripten

Om du nu skrivit in dessa 4 script (och jag trots ölen), så skall du
    i Volym fältet se följande:

Ett rött horisontellt streck strax under ca 20% under Volym fältets övre kant, ett grönt horisontellt streck ca 20% från volyfältets nedre kant. En gul kurva (Williams %R) som pendlar mellan Volymfältetets nedre och övre kant.

Jag använder svart bakgrund i mina "charts" och volymens färg är mörkgrå, använder du samma färgsättning så kommer du att se röda staplar på volymen när aktiviteten är hög.

Tolkning Sälj: När den gula Williams %R kurvan stiger mot upp mot det röda horisontella strecket så säljer marknaden din aktie, färgas dessutom volymfältet rött under Williams %R kurvan så är försälningen allvarligt menad och det är stor sannolikhet att kurserna fortsätter neråt.

Så länge Williams %R kurvan pendlar runt det eller befinner sig ovanför det röda strecket så säljer marknaden.

Tolkning Köp:

Om Williams %R faller genom det röda horisontella strecket samtidigt som de röda volymstaplarna ökar i storlek så köper markanden aggresivt, forsätter Williams %R att falla ända ner till botten under den gröna Horisontella linje med bibehållna röda volymstaplar så är köpsignalen mycket stark.

Tolkning behåll:

Beroende på vilken position du tagit i aktien - så fortsätter den gällande trenden så länge Williams %R befinner sig ovan den röda horisontella linjen (sälj) eller under den gröna horisontella linjen (köp) OCH volymstaplarna INTE färgas röda.

Bifogar en bild, titta bara på det som är i Volym fältet, alla de konstiga (Fibonacci) strecken i fältet med aktiekurvan har inget med detta att göra.

Får ta Intraday versionen av Williams %R en annan gång då detta inlägg blev lite väl långt.
    Attached Files

leifs script tips

Då jag jobbar mycket just med Nokia såg detta intressant ut. Men - syntaxen för Script 1 och Script 1 a ger "error" - dessutom undrar jag om det finns något Script 1 b samt om Du i scriptsamlingen för 1 och 1a anger sl) före eller??

Comment

Jo, det är lite syntaxfel där.

Script 1
      ---------

raden 'vadiv' har en startparentes för mycket.

Script 2
      --------

raden 'voldiv' saknar en slutparentes.

Comment

till sunels

Lasses svar har nog löst dina "error" problem med scripten, det finns inget script 1b. (1c skulle varit 1b, 1d skulle varit 1c).

sl lägger du till före scrptet om du vill använda det för automatisk orderläggning (det syns då bland andra script i dialogen för "Arbeta med order modeller". De beskrivna scripten lämpar sig ej för detta så du kan välja "prefix" eller scrpitnamn efter eget tycke. tex sunels Williams %R, sunels buyline, sunels sellline.

MVH
        Leif

Comment

Två snabba frågor...
          1. Står allting rätt till med scriptet för triggerlinje köp. Jag får ingen linje?
          2. Visst går detta att tillämpa på OMX, förutom att jag inte får röda volymstaplar? Detta har väl inte volym som en "ingrediens"?
          Mvh Emil

Comment

Det beror nog på vald skala, Emil.

Om det är tänkt att den skall gå på nivå 100 så blir det precis i övre kanten.

Jag tror det vanligen är 20% från vardera kanten för signaler.

Comment

Leifs, det här var intressant, väl värt att tittas närmare på!
              Det skulle vara trevligt om du hade möjlighet att lägga ut motsvarande för intraday kurser!
              Mvh Emil

Comment

Willians %R är precis en Stochastic fast upp och ner.

sub(100,stoch(21))

är precis samma script som det ovan. Du tar 100 och subtraherar precis stochasticvärdet. Tänker särskilt på de med std internet-versionen där man bara har 10 parentesnivåer och sparar en hel del på detta sätt om man vill kombinerar med annat.

Vill man bestämma stochastic på valfri dataserie:
                sub(100,stoc(c,21))

Här på Close.

För att köra intraday krävs inget speciellt. Eftersom det är en kurva som produceras så anpassar den sig till grafen.

Man kan dock lägga dit intradayprefix om man vill köra scriptet strikt per intraday.

Och skall man lägga larmbevakning på så måste man ju tala om ifall det skall köras intraday, annars kör det mot dagskurser.

Comment

Willians %R är precis en Stochastic fast upp och ner

Hej Lasse.
                  Du skriver att Stochastik är samma fast upp och ner men jag får det till att den visar nästan samma.

Varför är det skillnad bara ibland?

Stochastic = svart
                  Williams % D = cerice
                  Attached Files

Comment

är precis en Stochastic fast upp och ner

Bild2
                    Attached Files

Comment

Jag vet inte exakt vad du kör och jämför?

Om du ser på formlerna i leifs script så är Williams %R ett förhållande mellan Close till High i en tidsrymd bakåt, kontra hela stapeln höjd dvs High minus Low.

Stochastic är tvärtom dvs för hållandet Close till Low mot stapeln höjd.

Så i fallet där Close är lika med low för perioden bakåt är stochastic värdet noll, medan %R är 100.

Så dessa blir spegelbilder av varandra.

Principen är inte så svår egentligen så titta på vad det är du kör och jämför.

Comment

Hur ser då ett skript ut som.

1)endast tillåter köp om den svarta linjen har brutit den gröna uppifrån och spärra för sälj tills vilkor 2 har skett.

2)endast tillåter sälj om den svarta linjen har brutit den röda underifrån och spärra för köp tills villkor 1 är uppfyllt.

Detta skall gå att lägga in som villkor i ordermodellen.
                        Attached Files

Comment

Jag ska gärna hjälpa till, men jag vet fortfarande inte vad du kör bakom den svarta eller röda linjen?

Ett skelett att utgå från kan se ut:

kurva1:=
                          kurva2:=
                          x1:=cross(kurva1,kurva2)
                          xup:=gt(kurva1,kurva2)
                          and(x1,xup)

Här utgår man från att kurva1 skärn kurva2 underifrån, dvs kurva1 är större än kurva2 vid korsning.

Stoppa in dina script för kurvorna upptill.

Andra varianten nedåt korsning:

kurva1:=
                          kurva2:=
                          xup:=lt(kurva1,kurva2)
                          and(x1,xup)

Låt säga att du har en Stochastic och en Stochastic trigger som är medelvärde på grundkurvan.

st1:=Stoch(21)
                          st2:=Mov(st1,6,s)

'st1' är 21-perioderna stochastic.
                          'st2' är ett 6-perioders medelvärde på första.

Om vi för in detta i skelettet ovan:

st1:=Stoch(21)
                          st2:=Mov(st1,6,s)
                          kurva1:=st1
                          kurva2:=st2
                          and(x1,xup)

eller rakt av utan mellanled:

kurva1:=Stoch(21)
                          kurva2:=Mov(st1,6,s)
                          and(x1,xup)

Detta ger skärning nedåt av grundkurvan mot triggerkurvan.

Genom att skriva på detta sätt kan du binda ihop olika delar och jobba med olika komponenter eller skelett om man så vill.

Återkom om något är oklart.

Comment

Jag trodde det framgick av frågan och ämnet vad jag körde bakom linjerna.

Cerice linje.
                            perioder:=21
                            vac:=SUB(HHV(C,perioder),C)
                            vahl:=SUB(HHV(H,perioder),LLV(L,perioder))
                            vadiv:=DIV(vac,vahl)
                            vatot:=MULT(vadiv,100)
                            vatot

Svart linje.
                            sub(100,stoch(21))

Comment

Men du hade två du ville ha skärningen mellan i ett script?

Vilka två är det?

Annars prova köra Stoch(20) som ett experiment istället för 21. Det kan tänkas att Stochastic tittar innevarande period plus det angivna antalet perioder bakåt. Jag minns inte riktigt.

Eller prova ändra längre scriptet till 20 perioder.

Comment

Working...
                              X