Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Analysbänken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Kul att det fungerar!

    Stega-script ska läggas i sista sekvensen i din befintliga ordermodell, så att stegascriptet pekar på första sekvensen.

    Gör så här:

    Klicka på Inställningar > Arbeta med ordermodeller

    Ta fram din modell, markera sekvens 2 och klicka på Redigera.

    Där kan man stega sig igenom dialogerna och se hur just den sekvensen är uppbyggd. På sista sidan kommer man fram till alternativen som bestämmer antal, extra kontrollscript etc, samt stega och synk-script. Där väljer man in sitt stega-script.

    Klicka OK så sparas hela modellen. Det är viktigt att man återansluter modellen efter en ändring så att ändringen slår igenom.

    Comment


    • #17
      hej en fråga varför agerar den sälj när det inte pekar nedåt två ggr idag förs på morgonen och sedan på em utan att markera röda streck? se bilden

      080206
      09:01 ORDER "sl) Bertils blank OMXS308B" kurs 934.5000
      09:01 ORDER "xk) Agera inte på dagens 1:a tick spärrar order för OMXS308B" kurs 934.5000
      09:01 ORDER "sl) Bertils blank OMXS308B" kurs 932.5000
      09:01 ORDER "xk) Agera inte på dagens 1:a tick spärrar order för OMXS308B" kurs 932.5000
      09:02 ORDER "sl) Bertils blank OMXS308B" kurs 934.5000
      09:02 ORDER "xk) Agera inte på dagens 1:a tick spärrar order för OMXS308B" kurs 934.5000
      09:03 ORDER "sl) Bertils blank OMXS308B" kurs 936.0000
      09:03 ORDER "xk) Agera inte på dagens 1:a tick spärrar order för OMXS308B" kurs 936.0000
      09:04 ORDER "sl) Bertils blank OMXS308B" kurs 937.2500
      09:04 ORDER "xk) Agera inte på dagens 1:a tick spärrar order för OMXS308B" kurs 937.2500
      09:05 ORDER "sl) Bertils blank OMXS308B" kurs 935.0000
      09:05:51 Order skickad!
      09:56 ORDER "sl) Bertils köp OMXS308B" kurs 947.7500
      09:56:58 Order skickad!
      15:44 ORDER "sl) Bertils blank OMXS308B" kurs 939.0000
      15:45:02 Order skickad!
      16:00 ORDER "sl) Bertils köp OMXS308B" kurs 941.5000
      16:01:01 Order skickad!
      Attached Files
      Berra

      Comment


      • #18
        kan det vara at momentun (lila) trycker på sälj min mening är att båda ska vara åt samma håll annars stanna eller får jag byta till bara oscillatorn (gröna) kurvan den ser fortfsarande fin och stabil ut. Vad tror Professor rikard om detta?

        Berra

        Comment


        • #19
          Idag gick det minus de båda säljen klippte bort vinsten, men kurvan ser ut att funka (göna).
          Berra

          Comment


          • #20
            Anledningen att du får signal bara några minuter efter öppning är att minutfiltret är bortkopplat. Problemet är att både oscillator-kurvan och momentum-kurvan kan byta riktning mitt i en period beroende på Close-kursens nivå i varje givet ögonblick. När perioden är slut ritas kurvan baserat på sista Close för perioden, och då är det inte säkert att det syns om den bytt riktning mitt i perioden.

            Det är därför jag brukar använda minutfilter, så filtreras allt bort tidigare i perioden, och de signaler man får stämmer med det som synd i diagrammet. Så om du kopplar på minutfiltret igen så får du signaler som stämmer med det du ser i efterhand i diagrammet.

            Men, det man får tänka på i så fall är att signaler bara syns sista minuten varje timme.

            Det problemet går ju i sin tur att lösa med Draw-kommandot som kan rita signalen i diagrammet innan minutfiltret gör sitt:


            sl) Bertils oscill köp

            oscillator:=Osc(c,3,20,s)
            oscupp:=Lt(HhvBars(oscillator,2),1)
            köp:=And(oscupp)

            {Minutfilter}
            tidnu:=Frac(DATE())
            totalt:=Mult(tidnu,1440)
            rest:=Int(Mod(totalt,60))
            tidsignal:=Gt(rest,58)
            i60(
            Draw(mult(köp,20),2,gsqF)
            Mult(And(köp,tidsignal),20)
            )


            sl) Bertils oscill blank

            oscillator:=Osc(c,3,20,s)
            oscner:=Lt(LlvBars(oscillator,2),1)
            blank:=And(oscner)

            {Minutfilter}
            tidnu:=Frac(DATE())
            totalt:=Mult(tidnu,1440)
            rest:=Int(Mod(totalt,60))
            tidsignal:=Gt(rest,58)
            i60(
            Draw(mult(blank,20),3,rsqF)
            Mult(And(blank,tidsignal),20)
            )


            Lägg märke till att Draw-kommandot använder "köp" och "blank" som signal, dvs utan minutfilter. Signalerna ritas hela tiden, och mitt i en period kan det tex lysa både grönt eller rött om vartannat. Men en skarp signal kan endast triggas i sista minuten varje period om minutfiltret används.

            Om man dissekerar raden med Draw:

            Draw(mult(blank,20),3,rsqF) Mult ihop med blank och 20 blir 20% stapelhöjd. 3:an betyder att minnescell 3 används som lagring. r betyder Red, s betyder Simple (skalning 0-100) i område "q" (Quotes=kurser) och slutligen F betyder "Visa som flagga".


            Comment


            • #21
              Rikard
              Tack jag har gjort en ny modell med denna, så får vi se vad som händer det visade inga signalstreck nu men de kommer kanske.

              Berra

              Comment


              • #22
                Om inte signalerna syns betyder det att scripten inte är anslutna på några platser i fX-dialogen. Troligen har du bara anslutit ordermodellerna, och då fungerar orderläggningen men scripten kan inte rita.

                Comment


                • #23
                  Rikard
                  Den nya fungerade inte, den sålde inte vid tio när det pekade ned inte heller vid elva och den ritade inget trots att det låg på rätt plats i FX. Så vid tolv slängde jag in den första som har tids klamrar, jag hade två köp i depån ändå köpte den 4 till som jag fick gå in och sälja direkt med förlust sedan gjorde den dubbel köp vid 15 och 16 och det kostade på det oxå så idag gick den fina vinsten som kom fre må ti.
                  I den nya lade jag in agera inte om senaste affär är köp och tvärs på sälj. kan det ha motat den borde slagit över till sälj från köp som låg i depån. Stegat fungerade inte på den som låg inne senast i dag efter affär ramlar ordermodellen ut trots att det ligger add(1,09 i stega platsen.
                  men gröna kurvan var ändå perfekt även idag har tyvärr ingen dump ligger på jobbet.

                  080207
                  13:00 ORDER "sl) Bertils köp OMXS308B" kurs 936.0000
                  13:00:58 Order skickad!
                  13:41 ORDER "sl) Bertils blank OMXS308B" kurs 930.0000
                  13:41:55 Order skickad!
                  15:35 ORDER "sl) Bertils köp OMXS308B" kurs 932.7500
                  15:35:56 Order skickad!
                  16:00 ORDER "sl) Bertils köp OMXS308B" kurs 930.0000
                  16:00:59 Order skickad!
                  Berra

                  Comment


                  • #24
                    Något måste vara fel, de scripten jag postade ovan fungerar. En körning i backtesten visar på följande: (med minutfilter)

                    2008-02-04 12:59:00 OMXS308B S 986,50 46,00 4,89 14:00:00
                    2008-02-05 12:59:00 OMXS308B K 969,25 17,25 1,75 08:30:00
                    2008-02-05 13:59:00 OMXS308B S 964,00 -5,25 -0,54 01:00:00
                    2008-02-06 09:59:00 OMXS308B K 951,25 12,75 1,32 04:30:00
                    2008-02-07 10:59:00 OMXS308B S 940,00 -11,25 -1,18 09:30:00
                    2008-02-07 16:59:00 OMXS308B K 931,50 8,50 0,90 06:00:00
                    2008-01-25 15:59 - 2008-02-07 00:00 OMXS308B 12,14% 38:30:00 39:00:00 77:30:00 07:30:00 45,29 45,88 91,18 8,82
                    --------------------------------


                    Kl 10:59 idag (alltså sista minuten i den perioden) larmar blankscriptet. Jag ser signalerna hela tiden i diagrammet eftersom scripten är anslutna på tex plats 1 och 2.

                    Skulle väl kanske inte handla skarpt med en lab-modell heller så länge man inte är helt säker på att det fungerar någotsånär.

                    Spärrscripten du nämnde ska inte behövas eftersom modellen är direkt vändande och alltid ligger i marknaden.

                    Comment


                    • #25
                      Nej det är kanske dumt, men om den följer gröna linjen borde det funka. Jag skulle kanske ställt om riktningen för hand men ville se om det skulle ske auto.
                      Men Rikard vilka parametrar ska stå på i sista avdelningen av ordermodellen för att det sk bli rätt.
                      Och mellan står det köp antal 4, och sälj antal 4 för att ha två i depån.

                      Nu har jag på1:an xk) agera inte om senaste affär är köp
                      nästa är :använd fasta värden enligt orderdialog.
                      nästa är: stega till nästa skvens

                      På sälj är det: xk) agera inte om senaste affär är sälj
                      nästa är :använd fasta värden enligt orderdialog.
                      nästa är: stega st) stega script

                      Och båda hela scripten i FX sälj och köp

                      Det ska väl inte spela någon roll om det ligger två kontrakt i depån? Det ska väl ordwermodellen ta hand om?
                      Tjötige Berra
                      Berra

                      Comment


                      • #26
                        Rikard jag gick igenom ordermodellen jag måste erkänna ett fel jag gjort i sekvens 2 hade jag glömt ändra rullgardinen från köp till sälj det måste naturligtvis vara anledningen till att det inte sålde. Ber om ursäkt, men jag är ändå osäker på frågan ovan.

                        Berra
                        Berra

                        Comment


                        • #27
                          En anledning (att jag kör skarpt) är att jag får inget resultat när jag tar in scripten i analysbänken jag gjorde som du skrev lite tidigare i denna sträng det kom första gången men sedan har det kommit noll.
                          Och när jag lägger scripten i FX sälj och köp skulle den inte rita gula och röda flaggor(mina fäger)? det gör den inte.

                          Berra

                          Comment


                          • #28
                            Du har ingen anledning att be om ursäkt för något! Vi tycker det är kul med kunder som labbar med egna modeller!

                            När det gäller de extra kontrollscripten så ser det bra ut som du gjort förutom att jag skulle nog plocka bort de om senaste kö eller sälj. De behövs helt enkelt inte.


                            För att se signaler utan att ha modellen skarpt ansluten går det fint att ansluta scripten i fX-dialogen, och kryssa för "Autobevakat" så får du larm i Egna larm.

                            Comment


                            • #29
                              Rikard
                              kolla bilden visst borde det blivit sälj i första ringen och köp i andra ringen ingen reaktion från AT jag måste gå igenom scripten kan det blivit något när jag kopierat och klistra in . För den ritar inget och inga signaler över huvud taget.
                              Attached Files
                              Berra

                              Comment


                              • #30
                                Berra...

                                Börja med att kolla på raden

                                köp:=And(oscupp)

                                Denna är ju felskriven, det finns bara ett argument.
                                Samma gäller för säljscriptet!

                                Comment

                                Working...
                                X