Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur går det för er andra?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Har följt diskussion med intresse. Är helt med på synpunkterna från Lasse och Ingemar. Men vi som inte har tillgång till programmet på arbetstid, utan datorn arbetar hemma, vill ju gärna få ihop ett script som kan fungera som ordermodell, det är kanske det som gäller för Torbjörn. Om man kan bevaka det hemma så ser jag inga problem förutom de vanliga att man väljer fel. Men som Torsten säger, ta det lugnt. I dagsläget när börsen ser ut som den gör med ryck hit och dit så fallerar den mesta av automatik. Konstigt att inte Börsen har öppet på kvällen med tanke på att vi är en filial till New Yorkbörserna. En sak till till Torbjörn - jag tycker att det är många som har delgivit sina idéer till script. Har själv haft stor nytta av dem.
    Ulla-Britt Gråbacke

    Comment


    • #17
      Den Heliga Graal

      Äntligen en riktig diskussion om ALLMÄNNA scriptfrågor!

      AT är fantaskiskt verktyg till ett bra pris men ofta i händerna på klåpare som t.ex. jag. Du kan göra nästan allt om Du bara kunde.

      Att göra ett script som liksom Sesam öppna Dig ger förtjänst i alla marknadssituationer är nog som jakten på Den Vises Sten eller Den Helga Graal.

      Jag tro att man måste arbeta med specifika script anpassade till enskild aktie och/eller marknadslägen. Detta innebär en förfärlig massa script som man sedan inte kan hålla reda på. därför är det såskönt att jobba bara med OMX- terminer, men även här måste man tydligen ha scripten anpassade till upptrend och nertrend och dess karaktär(längd). Teoretiskt skulle detta ju inte spela någon roll men jag har funnit att det underlättar.

      Men det viktigaste: använd huvvet och tillämpa ett strikt Money Management, som gör att man kommer ur i tid och till den maximala förlust man bestämt sig för i förväg. För detta är AT ett utomordentligt verktyg gärna i kombination med stopp loss i Nordnet. Under tiden kan man leka med köp- och säljcript i simuleringsläge. Då lär man sig mycket utan att det kostar skjortan.

      Det är till syvende och sist en själv som fattar avgörandet antingen direkt vid skärmen eller vid utarbetande av scriptet.

      Som Din önskan är , så är Din vilja
      Som Din vilja är, så är Dina handlingar
      Som Dina handlingar är, så blir Ditt öde

      Gack Du och lev därefter, eller försök åtminstone.

      Hälsningar
      Hans
      HMS

      Comment


      • #18
        Ja, det var just insikten om att jag håller på att jaga det omöjliga som fick mig att starta detta ämne. Jag tänkte samtidigt att även om en klåpare som jag inte klarar av att lösa problemet så kanske någon annan har gjort det.

        Av diskussionerna ovan har det antytts att om någon ev. ändå har lyckats så hemlighåller man det. Det är ju ok förstås, men det behöver väl inte hindra oss andra från att hjälpa varandra längs vägen. Varför skulle vi sitta i varsin isolerad vrå och söka efter en (o)möjlig lösning?

        Som jag tidigare sagt verkar det vara relativt enkelt att hitta köplägen och säljlägen var för sig med script. Problemet är ju att kunna skilja det ena köpläget från ett annat vare sig man gör det med ett script eller manuellt.

        Även om man hittar ett köpläge så hjälper det ju inte om det strax följs av ett säljläge på en lägre nivå. Och vice versa.

        Jag har också funderat på, och provat en del, om man kunde kombinera köpsignalerna med någon annan parameter för att kunna skilja ett läge från ett annat, så man kan undvika t.ex. de köplägen som inte verkar trovärdiga.

        Man kan föra motsvarande resonemang vid ett säljläge, och ändå inte sälja om någon annan parameter säger att säljsignalen inte är trovärdig denna gång.

        Hur ska man tänka? Finns det någon praktisk filosofi som är bra.

        /Torbjörn

        Comment


        • #19
          Jag tycker tankegången bör vara något i stil med denna:

          1. Sälj när någon enda indikation finns att det skall dippa ned. Passering av topp eller liknande.

          Situationen är ju att du har ett faktiskt innehav att 'rädda'.

          Du kan alltid gå in igen om det visar sig vara tillfälligt, Men det omvända gäller inte.

          Så undvik att spärra sälj överhuvudtaget, om skälen inte är särskilt goda.

          Handla med minst 50000 kr, helst mer för att inte courtage skall äta upp vinsten.

          Säljen är också lätt att indentifiera och du kan börja använda den direkt. Gör en ordermodell med enbart säljsekvensen, och köp när du brukar bedöma ett köpläga, och koppla denna modellen.

          Då är du igång.


          2. Köp däremot kan du tillämpa mycket spärrar på. Ofta handlar det om att spärra köp i nedåtgående trend på lämpligt medelvärde.

          Här är väl det övergripande att avgöra på vilken sikt man vill handla, och att titta efter de bottnar som finns i detta intervallet.

          Så börja med ett medelvärde på samma intervall du vill handla på.

          Exempel på 1 veckas sikt.

          Om du kör 60-minuters staplar är det 8 st per dag. 5 dagar blir 40, dvs 40 perioders medelvärde, och för att fånga en halvcykel 20 perioders medelvärde.

          Studera 40 och 20 perioders medel och se vad som är signifikativt. Skär de varandra, vart lutar de vid de riktigt bra köptillfällena.

          Räcker inte dessa, se vad andra analysmetoder säger tillsammans med medelvärdena för att supporta rätt tillfälle.

          T.ex Stochastic. Den snabba är inbyggd i knapplisterna runt arbetsytan, och långsam finns bland scriptmetoderna vid installation.

          Hittar du något signifikativt för stochastic vid köptillfällena. Under viss nivå, förändring i viss riktning osv. 5-perioders stochastic är vanlig, och som långsam 5 och uppmjukad med medelvärde 3 perioder på den.

          En som kan vara intressant är momentum. Eftersom vi i exemplet pratar om en veckas sikt för köptillfällen, kan det vara intressant att se hur kursen är nu mot för 2.5 dag sedan, dvs momentum på 20 perioder( vid 60-minuters som vi sa ovan).

          För att se att vi har högre kurs nu mot för 20 perioder sedan, kan vara något att nysta i.

          Ja och så får man hålla på och testa utfall.

          Comment


          • #20
            Jo, jag håller med i de allmänna svängarna, men jag hade tänkt mig ett mera konkret svar med tips om att den och den signalen är bra för att skilja ut lovande köplägen från de som inte håller måttet.

            Glidande medelvärden är ju bra att använda i vissa situationer, men ju längre medelvärdet är desto större blir också fördröjningen. Vilket kan göra den obrukbar.

            /Torbjörn

            Comment


            • #21
              Stekta sparvar

              Jag tycker Lasses inlägg är så konkret man kan komma. Där finns ju ett antal synpunkter på olika indikatorer och som sagt resten får man pröva ut själv utgående från sina egna förutsättningar.

              Ingen indikator är bra i alla lägen, t.ex. Stochastics är mindre bra på en fallande marknad.

              En sak kan dock inte påpekas tillräckligt ofta: agera ALDRIG mot marknaden. Sannolikheten för ett positivt utfall minskar då kanske till hälften eller mer.

              Vill det marknaden vill!!

              MVH
              HMS

              Comment


              • #22
                Ja, mitt förra inlägg blev inte så bra genomtänkt pga yttre störningar.

                Sorry!

                /Torbjörn

                Comment


                • #23
                  Script igen

                  Jag ser till min förvåning att det pratas mycket "kring" ämnet att göra script.
                  I mitt tidigare inlägg hade jag förslag på 2 olika script som man kan utnyttja till att söka upp kandidater.

                  Upp till nu har ingen som ens försökt att förklara hur ett sådant script skulle kunna se ut. Kan det bero på ointresse eller att ingen kan skapa ett sådant script?
                  Eller är det så att krd & 1-2-3-4 signal är5 ett okänt begrepp?

                  Här kommer förslagen på önskade script igen.


                  Finns det någon som skulle kunna göra ett script som klarar av att plocka ut aktier som har signal enligt "key reversal day" och/eller 1-2-3-4 signal (Connors & J.Cooper")?
                  Om någon gör det skulle det vara bra om man förklarar varje steg hur man har tänkt o.s.v.


                  Back to basic.

                  rolf
                  Rolf Arvidsson

                  Comment


                  • #24
                    Hej Rolf. Har gjort nåt experiment i stil med det du efterfrågar. Detta kanske kan vara till nån hjälp, men jag garanterar inte riktigheten i scriptet. Mvh Emil

                    "Key reversal day + köpsignal"

                    p1:=GT(REF(C,1),REF(H,2))
                    {Slutkurs igår större än Högsta i förrgår}
                    p2:=LT(REF(L,1),REF(L,2))
                    {Lägsta igår lägre än Lägsta i förrgår}
                    p3:=LT(MOV(C,20,S),REF(C,1))
                    {C igår ovanför 20day ma}
                    p4:=Lt(HhvBars(Mov(C,20,S),2),1)
                    {20day ma stiger}
                    p5:=LT(REF(C,2),REF(C,3))
                    {slutkurs i förrgår lägre än i förr-förrgår}
                    p6:=GT(H,REF(H,1))
                    {Högsta idag högre än signalstapeln}
                    p7:=AND(AND(p1,p2),AND(p3,p4))
                    AND(AND(p5,p6),p7)

                    Comment


                    • #25
                      Underbart Emil att du reagerar.
                      Jag tror, trots min begränsade kunskap, att det finns några fel i ditt script.
                      Men det gör inget. Jag tycker att forumet kan ha ditt script som underlag för att göra ett scirpt som fungerar.
                      Jag hoppas att alla antager uppmaningen!!!

                      Jag tror till exempel att när man refererar till dagar bakåt i tiden måste det var ett"-" tecken för att det skall fungera. (-2 skall alltså vara för 2 dagar sen.)

                      Fältet är öppet för alla att hjälpa till. Kom igen nu alla script freinds.

                      rolf
                      Rolf Arvidsson

                      Comment


                      • #26
                        Rolf, det är allt ok som Emil gjort. Friendly's tillämpning av periodvärden är ändå att ta absolutbeloppet på dem. Stöd att peka framåt i tiden finns ej i Friendly.

                        Så om minustecknen finns är enbart nackdel faktist, fast det inte syns direkt. Det går åt en parentesnivå till då.

                        Metastock kräver dock minustecknen i sin tillämpning av script.

                        Comment


                        • #27
                          Starta nya ämnen...

                          Starta gärna nya ämnen istället för att göra nya frågeställningar inne på ett ämne.

                          Vi får en mycket plattare struktur på Forum och det är mycket lättare och roligare för folk i efterhand att titta runt.

                          Comment

                          Working...
                          X