Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

EMA formler

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• EMA formler

I dokumentationen nämns två sätt att beräkna Exponential Moving Average, den ena är beskriven men vad använder NAT för formel för strikt EMA?

Den vanliga formeln är: EMA = EMA(-1) + k*(Pris(0) - EMA(-1)) och beräknas på hela dataserien.

k = 2 / (N Perioder + 1)
    EMA(-1) = EMA igår
    Pris(0) = Close pris idag

Den som MOV och MACD kommandona använder reagerar snabbare än vanlig EMA, så kanske k komponeneten beräknas annorlunda?
    Har sett att det finns en EMA version som definierats av Welles Wilder där k = 1/N perioder.

Skulle vara bra att veta då jag har ett eget analysverktyg som inte kan beräkna detta just nu.
    Last edited by FredTrader; 2013-03-23, 00:24.

Har missat det här inlägget! Vi har fyra varianter av medelvärden:

MOV(c,p,s) vanlig simple mode
    MOV(c,p,e) strikt exponentiell
    MOV(c,p,w) weighted (som jag inte kommer ihåg formeln för)
    EMA(c,p) enligt metoden med approximation, samma som används i OnlineTrader etc. Vi gör approximationen på 15 senaste staplarna. I princip ska det göras med oändligt antal staplar bakåt men det finns ju en praktiskt gräns samt prestandasynpunkter att ta hänsyn till.

Comment

Ok, jag undrar egentligen vad det är för formel som döljer sig bakom kommandot MOV(c,p,e) strikt exponentiell?

Comment

Hoppas den här hjälper:

http://daytrading.about.com/od/indic...ngAverages.htm

Comment

Strikt EMA finns tyvärr inte beskrivet i länken, men som synes i bifogad bild är det en stor skillnad mellan vanlig EMA och strikt EMA.
          Attached Files

Comment

Working...
          X