Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Föregående börsdag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Föregående börsdag

    Jag skulle vilja använda högstakursen från föregående börsdag i ett papper/index som sen körs med intradayscript. Detta ska funka i alla lägen oavsett om det kommer helgdagar emellan eller om det är korta börsdagar. En börsdag är alltså en börsdag oavsett längd eller när i tiden den var. Finns det något sätt att göra detta?

    (Det finns kanske någon gammal tråd som avhandlar detta men jag har letat utan att finna... Lägg gärna en länk om det redan finns en sådan tråd!)

  • #2
    Extraobjekt:
    cmpref(h,1,A) hämtar föregående börsdags högsta om extraobjekt A är satt till dagskurs.
    Last edited by Henric; 2013-07-16, 16:28. Anledning: föregående börsdag och inte gårdagens.

    Comment


    • #3
      Ska användas intraday...

      Kan jag hämta in värdet med

      cmpref(h,1,A)

      och sen använda det i ett script som körs i t.ex. 5 min upplösning? Eller får jag då istället värdet som var en 5-minutersperiod bakåt? Jag vill som sagt använda högstavärdet från hela föregående börsdag och sen jämföra mot det värdet hela innevarande börsdag i t.ex. 5-min upplösning.

      Du skrev:

      "... om extraobjekt A är satt till dagskurs"

      ... ursäkta min okunnighet men exakt vad menar du med det?

      Tack för det snabba svaret förresten!

      Comment


      • #4
        Om du sätter extrabojektet till 0 innebär det dagsupplösning. Andra värden motsvarar minutupplösningar. Extraobjektet kan vara samma eller annat instrument och påverkas inte av scriptets upplösning. Hämtas föregående börsdags dagskurser är dessa fasta. cmpref(h,0,A) ändras däremot om senaste close är högre än tidigare registrerad högsta.

        Comment


        • #5
          Du tar med cmpref in gårdagens högsta oavsett upplösning på scriptet om du scriptar på det viset.

          Om man nu ska skriva det hela i begriplig kod så blir det ungefär så här:

          gårdagenshögsta:=cmpref(h,1,A)

          i5(
          .
          )

          {@A(0,)}

          Comment


          • #6
            Har jag förstått det hela rätt så för att jämföra dagens hittills högsta notering i OMXS30 med gårdagens högsta kan jag skriva såhär?
            ---

            gårdagenshögsta:=cmpref(h,1,A)
            högstaidag:=cmpref(h,0,A)

            i5(
            villkor=gt(högstaidag,gårdagenshögsta)
            annat=...
            köp1=and(villkor,annat)
            köp2=mult(aref(köp1,1),10)

            )

            {@A(0,OMXS30)}
            ---

            Blir det då en koll var 5:e sekund av högsta hittills idag mot gårdagens högsta i femminutersupplösning? ...Jag behöver kanske ta in dagens kurser som extra objekt B i femminutersupplösning och jämföra det med gårdagens högstakurs?

            Många frågor... hoppas ni orkar svara.

            Comment


            • #7
              Det går bra att göra som du säger med båda dina varianter.

              EDIT: Raden {@A(0,OMXS30)} måste skrivas {@A(0,OMX Stock )} om det är OMX-indexet du avser.

              Last edited by LillWicke; 2013-07-23, 23:11.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av LillWicke Visa inlägg
                Det går bra att göra som du säger med båda dina varianter.

                Hur gör man lämpligast om skriptet är kopplat till ett derivat? Då funkar inte close highest eller lowest kursen eftersom det inte sker så många avslut.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av petersi Visa inlägg
                  Hur gör man lämpligast om skriptet är kopplat till ett derivat? Då funkar inte close highest eller lowest kursen eftersom det inte sker så många avslut.
                  Swetraders lilla script ovan tar in högsta/lägsta från OMX-indexet varefter dessa värden jämförs. Det fungerar oberoende av till vilket instrument själva scriptet är kopplat till. Observera också min edit i inlägg #7.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av petersi Visa inlägg
                    Hur gör man lämpligast om skriptet är kopplat till ett derivat? Då funkar inte close highest eller lowest kursen eftersom det inte sker så många avslut.
                    Här används säljkursen i minutupplösning som borde vara utställd i stort sett hela gårdagen.

                    find(not(eqv(int(d),aref(int(d),1))),510,hhv(aref(s,1),510),1)

                    Comment


                    • #11
                      Tack!

                      Find funktionen verkar användbar... har inte använt den tidigare

                      Comment


                      • #12
                        Generellt sett när det gäller derivat är det bättre att göra all analys på det underliggande instrumentet istället för på själva derivatet. Dvs att låta underliggande papper trigga.

                        Comment


                        • #13
                          Givetvis. Men när underliggande inte finns tillgängligt så är inte det ett alternativ, ex.v. DAX

                          Comment


                          • #14
                            Nu har jag inte så mycket koll på DAX, men indexet finns ju i NAT, 15 min fördröjt.
                            Går inte det att uppgradera till realtid hos Nordnet mot en avgift?

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av LillWicke Visa inlägg
                              Nu har jag inte så mycket koll på DAX, men indexet finns ju i NAT, 15 min fördröjt.
                              Går inte det att uppgradera till realtid hos Nordnet mot en avgift?
                              Jag kollade med Nordnet och det kostar 300kr/mån

                              Comment

                              Working...
                              X