Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Standardmodeller egen-anpassning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Standardmodeller egen-anpassning

    Hej,
    Sandardmodeller är väldigt bekvämt, då NAT saknar export/import av modeller. därför skulle det vara nice om dessa blev lite mera anpassningsbara, så slipper man kopiera och arbeta med kopior som kan försvinna när man installerar om osv..

    vilket är det bästa sättet göra standardmodeller bättre för egenanpassning?
    Jag svarar med att säga att de ska vara parameterstyrda och inte hårdkodade.

    Behov:
    • Möjliggöra konfigurera globalt, utan hårdkodning (som skrivs över vid uppdaterande av standardmodeller)
    • Undvika användandet av indata fält på instrument, då en global ändring innebär många arbetsmoment vid många instrument, t.ex. OMXS30.


    Jag antar det är att läsa från ini-fil. Helst att varje skript kan ha en egen för att slippa trasel och hålla redo vad som används.

    Exempel på vad man önskar parameter-styrt Standardmodellen 5 dagar exit eller vinst.
    • X dagar tidigast exit om vinst.
    • Vinst limit i %, där default är 0%, men anpassningsbar till t.ex. 0,5%
    • Forcerad exit Y dagar, där default är t.ex. 5.



  • #2
    Jag vet inte om jag riktigt hänger med här, men gör ett försök att svara i alla fall.

    1) Kan du inte bara sätta ett nytt namn på standardmodellen och sedan anpassa den som du vill? Den kommer då inte att skrivas över vid uppdateringen.
    Ex. Standardmodell1 döper du om till MinStandardmodell1.

    2) Alla de värden du vill ha parameterstyrda lägger du högst upp i scriptet i form av "namngivna variabler :="
    Du får på så sätt en "ini-fil" till varje script.
    Ex. för modellen "5dagar exit eller vinst"

    { Vinst limit i %, anpassningsbart }
    vlim:=0.5 {procent}
    .
    vinst=gt(b,mult(portfolio(p),add(1,div(vlim,100))))

    Last edited by LillWicke; 2014-03-04, 22:23.

    Comment


    • #3
      Henric noterade ett fel i vinsttestet där det ska vara Portfolio(p) för att testa mot GAV-värde. Rättad version ligger ute nu via Hjälp > Uppdatera standardmodeller


      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
        Henric noterade ett fel i vinsttestet där det ska vara Portfolio(p) för att testa mot GAV-värde. Rättad version ligger ute nu via Hjälp > Uppdatera standardmodeller


        Jag tror inlägget tillhör en annan tråd idag angående RSI 5 dagar exit. Bara info för de som inte följt med.

        Comment


        • #5
          Hej,

          Jag är nog ute efter att höja standarden generellt.
          Mycket hänger ihop, hade man kunnat versionshantering sin kod enkelt och exportera importera modeller så hade jag troligen inte lyft frågan. Jag har under åren tappat kod som legat kvar på datorer som om installerats och och senare kommit på att jag inte haft backup på vissa skript.

          Egenanpassning och konfiguration möjlighet på en nivå som är Global för skriptet vore trevligt i standardmodell.
          Tänker att varje skript kunde ha ett "namespace" och konfiguration med åtanke att ställas in efter önskemål. Detta skulle lyfta standardmodeller ännu mer

          Tråden hänger lite ihop med en annan tråd om 5 dagar exit. Men det är två helt olika frågor och därför valde jag olika trådar.

          Last edited by jimmy; 2014-03-05, 08:49.

          Comment


          • #6
            Import/Export ordermodeller ligger på listan att göra. Annars tycker jag väl egentligen att det är ganska smidigt att helt enkelt kopiera hela ordermodellen och script samt modifiera precis som man vill. Då rörs inte något vid uppdatering av standardmodeller. Och att ta backup på hela databaskatalogen med kursdata, script, arbetsytor och inställningar är också enkelt så det bör inte vara några problem. Visst kan man vidareutveckla med globala inställningar i tex ini-filen, men det skulle inte bli någon större skillnad mot nu om man tänker användarvänlighet.

            Ett första steg som vi skulle uppskatta är en önskelista på vilka parametrar som respektive standardmodell bör ha, dels per instrument och dels globalt. Då kan vi alltid styra utvecklingen åt det hållet.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av LillWicke Visa inlägg
              Jag vet inte om jag riktigt hänger med här, men gör ett försök att svara i alla fall.

              Tack LillWicke

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Rikard Nilsson Visa inlägg
                Henric noterade ett fel i vinsttestet där det ska vara Portfolio(p) för att testa mot GAV-värde. Rättad version ligger ute nu via Hjälp > Uppdatera standardmodeller


                Hej,

                Fel ämne men jag provade att ladda ned standardmodelle men fick ingen uppdatering, Rikard tittar på det.

                Comment

                Working...
                X