Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ordermodell och Sekvenser

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ordermodell och Sekvenser

    Hej!

    En Hedegstrategi som jag håller på att utforma går ut på att arbeta med olika intradagsprefix varför jag nu undersöker hur jag kan använda mig av sekvenser.

    Jag tänker mig två ordermodeller som innehåller flera sekvenser vardera.

    På KÖP-sidan har jag
    Sekvens 1 köp
    i60( och som ger en trigger så att nästa sekvens kan starta.
    Då triggern blir SANN ska Close sparas i en GC300

    Sekvens 2 köp
    i1. Ger köp-trigger ifall Close i denna upplösning är större än GC300 + n1(punkter). Köporder triggas ifall innehav är le(portfolio(v),0)

    Sekvens 3 sälj
    i1. Ger sälj-trigger ifall Close är lika med GC300. Säljorder triggas ifall innehav är ge(portfolio(v),1)

    PÅ SÄLJ-sidan har jag
    Sekvens 1
    i60. Ger sälj-trigger och lägger säljorder ifall innehav är ge(portfolio(v),1).

    Om denna sekvens blir sann innan Sekvens 3 på Ordermodellens köpsida blir sann ska Sekvens 3 avslutas och loopa till sekvens 1.

    Här har jag kört fast och undrar om någon har någon idé om hur detta skulle kunna lösas.
    Är inte säker på att jag uttrycker mig begripligt varför jag bifogar en bild som stöd för mina funderingar.
    Mvh
    Benjamin
    Attached Files

  • #2
    Ett litet tips. Du behöver inte köra (eller tänka) din ordermodell i sekvenser. Du kan lika gärna ha flera parallella ordermodeller som tittar på varandras globala variabler. Alla ordermodeller exekvers ju var 5:e sekund.

    Jag har t.ex många (runt 31 st ) "slavordermodeller" som aldrig handlar utan bara levererar globala variabler till handelsscripten.
    Handelscriptet behöver ju bara titta på de globala variablerna och handla efter dem.
    mvh
    Bertil

    Edit: Glöm inte att nolla de globala variabler som skall nollas då du handelstriggat (om de inte ändrar sig kontinuerligt).
    Last edited by Bertil; 2014-10-06, 15:22.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
      Ett litet tips. Du behöver inte köra (eller tänka) din ordermodell i sekvenser. Du kan lika gärna ha flera parallella ordermodeller som tittar på varandras globala variabler. Alla ordermodeller exekvers ju var 5:e sekund.

      Jag har t.ex många (runt 31 st ) "slavordermodeller" som aldrig handlar utan bara levererar globala variabler till handelsscripten.
      Handelscriptet behöver ju bara titta på de globala variablerna och handla efter dem.
      mvh
      Bertil
      Hej Bertil,
      Tack för tipset!
      Ska tänka om
      Hälsn
      Benjamin

      Comment


      • #4
        Fler tips. Om du sätter en global variabel (som inte nollar sig självt då förutsättningarna ändras) så kanske du vill nolla den efter en viss tid då informationen inte är aktuell längre. Då kan du i en intill liggande variabel spara tiden då den globala variabeln sattes och sedan jämföra med aktuell tid. Då en viss tid gått så nollar du variabeln. (Jag har dock själv inga variabler som jag behöver nolla efter tid)
        mvh
        Bertil

        Comment

        Working...
        X