Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

MetaStock

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• MetaStock

Hej
    Varför fungerar inte detta, det är kopierat rakt upp och ned från MetaStock.

MACD()-Mov(MACD(),9,E);0

MetaStock har sin syntax, och Friendly sin.

I Friendly kan du inte använda det skrivsättet utan allt är strikt funktioner.

Skriv om så här:

sub(MACD(),Mov(MACD(),9,E))

Som du ser sätter du ett komma där matematiska tecknet är, och omringar det hela med en SUB()-funktion istället.

Det är samma sak. Eftersom detta är en oscillator mellan macd-kurvan och dess triggerkurva kan du i Friendly också skriva.

sub(MACD(),MACD(T))

eftersom just 9 perioder är det som macd brukar mjukas upp med som standard.

Om man vill variera med annat är 12,26,9 perioder så kan du skriva så här för exakt samma funktion men med möjlighet att ändra parametrarna.

mac:=osc(c,12,26,e)
    sub(mac,Mov(mac,9,E))

Detta är också exakt samma sak som ditt ursprungliga exempel.

Comment

MetaStock

Tack Lasse.
      Som du ser av bilden så är detta lite tydligare än ett vanligt MACD.
      Finns det ingen mall där man kan översätta MetaStock till frendly?

Attached Files

Comment

jo, histogram är tydliga.

Principen för översättning är ungefär vad jag indikerade ovan.

Istället för diverse matematiska operatorer som symboler på gängse skrivsätt så grupperar man ihop dem i funktioner.

En fördel med detta är att man aldrig gör några misstag med preceedence dvs vilka uttryck som räknas ut först såsom att multiplikation utförs före addition etc. Inga missade parenteser, för allt skall vara inom parentes med funktionsnamn framför.

Annan fördel är att det blir snabbt att kompilera för programmet när det skall exekveras.

Comment

Jag har tittat på bilden och skulle nog behöva en förklaring från Ali av vad som blir tydligare än en vanlig MACD. Hur ska man tolka kurvorna? Vad är köpsignal och vad är säljsignal?

Vad jag förstår så jämför du MACD med sitt eget glidande medelvärde. Är det de nedre kurvorna som visar detta?

Tacksam för läsanvisning och bild med lite pilar i.
          Ingemar Bergdahl

Comment

Histogram

Hej

Om jag har förstått det rätt är Histogrammet lite mer avancerat än MACD.
            Det är en variant på en Ocillator och pekar ut vändningen lite tidigare än signalkurvan, lite av ett trendverktyg.

Förklaringen är tagen ur Boken om Trading.
            Attached Files

Comment

Jag har Boken om trading. Vilken sida står det där på?

(Sen undrar jag fortfarande var på dina 7-8 kurvor jag ska titta efter köp- och säljsignaler. Man tror ju lätt när man publicerar en bild att andra ska begripa vad man menar, men jag gör inte det utan lite pilar eller liknande).
              Ingemar Bergdahl

Comment

Histogram

Titta på sidan 68-69 så förstår du vad som menas.

Det är ju inga köp o. sälj men en god ledtråd att något skall hända, det finns ju inga säkra signaler som du vet så det gäller ju att väga ihop så mycket som möjligt.

Comment

OK, så det är alltså ett histogram över MACD istället för den vanliga kurvan som du är ute efter. Jag antar att du kollat in bilden längst ner på sid 68.
                  Ingemar Bergdahl

Comment

seminarie-script

Jag har lagt in sälj och köp-script under fliken seminarier i forumet. Sälj fungerar bra, flaggorna kommer ut, men köp fungerar inte. Någon som vet varför köp-scriptet:

trendlinj:=Trend(1)
                    korsar:=cross(C,trendlinj)
                    uppåt:=GT(C,trendlinj)
                    köp:=AND(korsar,uppåt)
                    i15(köp)

ej fungerar på intraday?, utan bara på dagskurser, se mina
                    inställningar i bifogad fil. Det kvittar hur mycket man kämpar med
                    att klicka i intraday, nästa gång jag kommer in under script så
                    visas bara dagskurser ändå.
                    Attached Files

Comment

Min gissning är att samma script redan är invalt på annan plats. Då kan det bli den funktionen.

För övrigt så är det intradayprefix på scriptet så det kommer inte att visa korrekt per dagskurser heller. Så kryssa bort den.

Comment

...eller

Om det nu inte är fel skala bara.

Scriptet ger logisk ETT eller NOLL på slutet, men skalan är 0-100, så strecket blir väldigt litet.

Comment

Working...
                        X