Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bull/bear spread

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Bull/bear spread

    Hej,

    Nu har jag lyckats hitta något jag inte förstår igen. Tyvärr har jag ingen screenshot på det men problemet är kort beskrivet att spreaden på Nordeas BULL/BEAR papper är högre i min ordermodell än vad man kan tro när man tittar manuellt på Nordnets och avanzas sidor.

    Som spread-koll använder jag standard xk) Spread Alert skriptet.
    Kod:
    maxspread:=3
    
    i1(
    diff=div(s,b)
    ok1=lt(diff,add(1,div(maxspread,100)))
    priser_finns=and(gt(b,0),gt(s,0))
    and(ok1,priser_finns)
    )
    Jag förstår att det borde bli ett väldigt kort glapp när market makern ändrar sitt pris och att det till och från borde gå att fråga efter b&s under ett sådant tillfälle men det borde inte hända så ofta?

    Idag torsdag den 8 mars stoppade xk-skriptet dessa köp/sälj under flertalet 5s perioder:
    Köp BULL LUPE X3 N 09:39
    Köp BULL VOLVO X3 N 12:12
    sälj BULL LUPE X3 N från 17:14 till 17:18

    Eftersom spreaden är väl tilltagen på 3% så känns det som att AT inte har fått kurserna från market makern/nordnet?

  • #2
    Hm, men du kan se köp- och säljkurserna i diagrammet i efterhand. Högerklicka och kryssa för Rita köpkurs och Rita säljkurs. Ändra till Realtidsupplösning så syns allt som hänt. Det kan vara så att Nordea har haft en del saker i sin priskvotering. Speciellt för aktier är det inte lika lätt att ställa en konstant tight spread. Index är enklare eftersom likviditeten i marknaden är mycket högre där.

    Comment


    • #3
      Ah, bra att det går att kolla på vad som har hänt.

      Jag tog en screenshot på hur BEAR SHB X3 N och BULL VOLVO X3 N var under gårdagen.
      Det ser ut som att någon förutom market makern har haft en säljorder på 50 kr i volvopappret så det är inte ett gap utan säljare. Vidare så ser det nästan ut som att Nordea inte har varit där hälften av tiden.

      Rent allmänt, har nordea commerzbank och de andra svårt att sätta en thight spread på OMXS30 aktierna? De mindre kan jag förstå men jag trodde volymen i OMXS30 skulle vara tillräcklig.
      Attached Files

      Comment


      • #4
        Oj, jösses! 1,3% spread på SHB? Även utan hävstång blir spreaden 0.43% vilket är rejält dyrt. Skulle inte handla den ETPn! Inte Volvo heller, här har ju Nordea haft uppenbara problem att överhuvudtaget ställa priser. Hade någon annan privat handlar lagt säljordrar i marknaden hade inte spikarna uppåt för säljpriset blivit så hysteriska. Det är bara Nordea som haft något i marknaden här ser det ut som, och den priskvoteringen ser inte ut att fungera så värst bra. Jag skulle leta efter en annan emittent om det ser ut sådär.

        Comment


        • #5
          Spreaden på SHB går att ha åsikter om hur dålig den är men det finns en market maker hela tiden.

          Jag valde faktiskt Nordea eftersom jag antog att de skulle vara lite sämre, dock inte på det här sättet, men det är en annan historia .

          Idag så var det mer problem, någonstans runt 10:16 så triggade min ordermodell att gå lång på Tele2. 10:45:14 görs köpet, dvs ett par hundratals mail med xk spread alert stoppar affären senare.
          Det går även att se spiken i BULL TELE2 X3 N när spreaden går under 3%.
          Jag tog även ett screenshot från avanzas hemsida lite senare vid 10:53 där det faktiskt finns en market maker och en låg köporder. Under den minut jag kollade på priserna så ändrades marketmakerns pris och det var aldrig ett gap som köp-kursen i AT antyder. Jag borde även ha kollat på nordnet sida om det även är problem med priserna där.

          Utan att ha något bevis känns det som att om det finns en köp eller säljorder som är långt utanför market makern så blir prisbilden helt förstörd.
          Är det bara Nordea som är drabbad såhär och är det bara jag som har sett det?
          Attached Files
          Last edited by SvartaBusken; 2016-03-09, 20:42. Anledning: Bilderna kom inte med

          Comment


          • #6
            Ser verkligen helknasigt ut, jag ska lägga upp samma Bull själv och kolla imorgon. Så här usel priskvotering har jag aldrig sett faktiskt. Är det här certet ett av de nya som Nordea emitterat för någon vecka sedan?

            Hur ser det ut i Deblog.txt? Man vill gärna utesluta andra problem.

            Last edited by Rikard Autostock; 2016-03-09, 21:24.

            Comment


            • #7
              Det finns en hel del rader i DEBLOG.TXT men inget ser knasigt ut eller oväntat.

              Kod:
              2016-03-09 10:16:27.431 10:16 ORDER "sl) ETS Lång köp instr BULL TELE2 X3 N" kurs 0.00
              
              2016-03-09 10:16:27.446 10:16 ORDER "xk) Spread Alert spärrar order för BULL TELE2 X3 N" kurs 0.00
              
              2016-03-09 10:16:27.634 10:16 GSM larm sänt!
              
              2016-03-09 10:16:28.509 Watchdog - 5 minute heartbeat
              2016-03-09 10:16:28.712 Private feed - Is Alive
              DEBLOG.TXT är nu 90MB stoir finns det något som håller koll på hur stor den filen blir?

              I prospektet över bull tele2 X3 N står det 9 maj 2012 så det borde inte varit förra veckan.

              Om inte tele2 är knasig i morgon, anslut någon annan och kolla. Det borde inte vara så svårt att hitta det här om det inte bara är jag som har problem. Om jag har rätt så borde alla som har mer orderdjup än market makern ha problem.

              Comment


              • #8
                Tittar på BULL TELE2 X3 N just nu och det ser uselt dåligt ut faktiskt. Det som händer är att Nordea slutar ställa köppris väldigt ofta, och då hamnar någon privat köpare längre ner i orderdjupet helt plötsligt som bästa köpare. Just nu ligger någon och försöker köpa 300 andelar på 33 kr medan Nordeas köppris är 36:54 (när det finns). Nästan som om någon uppmärksammat problemet och försöker köpa billigt på 33. När Nordea är tillbaka med sitt pris kan man sälja direkt och göra en nätt vinst på 10%.

                Tittar samtidigt på MINILONG TELE2 BNP10 och där är kursen snygg och prydlig hela tiden.

                Attached Files
                Last edited by Rikard Autostock; 2016-03-10, 09:00.

                Comment


                • #9
                  Bra att det inte bara var jag som lyckades ha problem.

                  Jaha, vad händer nu? Får vi 200000kr av Nordea för att vi har hittat ett problem med deras grejer?
                  Vi skulle kunna ha en stor grillkväll med några öl och 2 hela spädgrisar och ett lamm.

                  Eller är det så tråkigt att ingenting händer förutom att de som läser tråden just nu får reda på att man inte kan använda Nordeas bull/bear papper?
                  Finns det någon sammanställning på forumet över vilka produkter som har ok eller förkastlig spread som jag har missat?
                  Det är nog svårt att få ihop sitt investerande utan att behöva bekymmra sig om att market makern beter sig bra.

                  Comment

                  Working...
                  X