Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarfråga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybörjarfråga

    Ok1=LT(c),(c,3)

    Blir detta sant om senaste kurs är lägre än stängningskursen för 3 perioder sedan?

  • #2
    Lite syntaxfel, rättat:

    Lt(c,aref(c,3))

    Comment


    • #3
      Aha man måste använda Aref också ja. Tackar

      Comment


      • #4
        En liten fråga till. Nedan kommer ett exempel.

        Ema1=ema(c,5)
        Ema2=ema(c,14)

        Kors=cross(ema1,ema2)
        Notok1=Gt(ema1,ema2)
        Notok2=if(notok1,kors)

        Blir Notok2 sant om ema1 är större än ema2 och det korsas nedåt? Och det agerar inte alls om ema1 är lägre än ema2?

        Comment


        • #5
          Lite syntaxfel, IF-satsen ska ha tre parametrar men har bara två, men om jag gissar rätt så tror jag du är ute efter följande:

          ma1=ema(c,5)
          Ema2=ema(c,14)

          Kors=cross(ema1,ema2)
          Notok1=Gt(ema1,ema2)
          Notok2=and(notok1,kors)

          Dvs, både notok1 och notok2 behöver vara uppfyllda för att notok2 ska bli sant. Korsning ska ske och ema1 ska vara större än ema2, alltihop i samma period.

          Comment


          • #6
            Har testat så precis som du skriver men blir dåliga resultat. I Köpskriftet har jag or-villkor så det blir många 1000 affärer så måste nu använda mig av ett if-villkor. Vad skriver man lämpligast i 3:e parametern?

            Comment


            • #7
              Alltså villkor i köp och säljskriftet blir sanna samtidigt och det blir affärer på varandra

              Comment


              • #8
                I köpskrift finns alltså både MacD 26,12 som kan korsat 9 och ema 5 som kan ha korsat ema 14, men har angivit att antingen det ena eller andra kan ha skett för köp, alltså så måste jag ange i säljskriptet att det bara ska sälja om det övergår från att vara okej till inte okej, och inte bara sälja så fort det inte är ok.
                Lite invecklat

                Comment


                • #9
                  om nån bara vill vara så snäll o förklara vad de tre olika parametrarna i IF-satsen innebär så kan jag nog lösa resten själv.

                  Comment


                  • #10
                    En IF-sats fungerar så här:

                    if(a,b,c)

                    Om A är logiskt sant returneras värdet av B, annars C.

                    Så om A är falskt får du värdet C. Om A är sant får du B.

                    Comment


                    • #11
                      Okej. Försöker förstå, men lite knepigt.
                      Eftersom jag vill sälja när en linje korsar en annan så måste jag använda både CROSS och LT eftersom det ska veta åt vilket håll det korsar, men det skulle ju kunna vara så att denna linjen redan befinner sig under den andra och då ska det alltså inte sälja. I detta sammanhang borde väl då IF användas?

                      Comment


                      • #12
                        Om man tänker efter så kan det vara en kombination av AND or OR i säljskriptet som kan va lösningen

                        Comment


                        • #13
                          Tips, kolla i befintliga script, har för mig det finns kod för det du frågar efter ��

                          Comment


                          • #14
                            Man blir knappast klokare där.. Men tränar på

                            Comment


                            • #15
                              Hur vill du att scriptet ska fungera? Vi kan lösa här på forumet såklart.

                              Comment

                              Working...
                              X