Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Egna prisscript för ETPer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Egna prisscript för ETPer

Kör en egen strategi i bänken och funderar på hur man ska göra för att inte få avslut på felaktiga priser (ja roboten köper i bänken då någon har haft en order i marknaden på en mini, ordern avviker rejält från det utställda priset och lurar roboten att köpa till för högt pris). Det ska finnas nya kontrollscript/prisscript för detta tror jag, men vad heter de och går de att använda till egna strategier??

Ursprungligen postat av swedtraders Visa inlägg
    Kör en egen strategi i bänken och funderar på hur man ska göra för att inte få avslut på felaktiga priser (ja roboten köper i bänken då någon har haft en order i marknaden på en mini, ordern avviker rejält från det utställda priset och lurar roboten att köpa till för högt pris). Det ska finnas nya kontrollscript/prisscript för detta tror jag, men vad heter de och går de att använda till egna strategier??
    Det går att köra ETP-links prisscript. Kör dom själv fast jag har moddat dom lite. Med din strategi så menar du att du köper en ETP när det har funnits volym i orderdjup rad 2 eller högre? Orderdjupen lagras nog ingenstans som man sedan kan använda i analysbänken.

Edit: ibland så drar priset på Nordnets minis upp runt 20kr på säljkursen, lite olila för olika minis. Medan köpkursen ibland drar ned ca 20kr. Testa med ETP-links script, eller lägg in en spärr på spreaden i ditt script. Typ att diffen mellan köp och sälj får inte vara mer än antal ören eller en viss procent. ETP-link kör procent, jag kör själv ören istället och har spärren i mitt triggerscript, men det går ju bra att ha det i prisscriptet också, eller ett extra kontrollscript. Men i min modell så har jag vissa anledningar att ha det i triggerscriptet.
    Last edited by walle; 2017-08-22, 21:09.

Comment

Ursprungligen postat av walle Visa inlägg
      Det går att köra ETP-links prisscript. Kör dom själv fast jag har moddat dom lite. Med din strategi så menar du att du köper en ETP när det har funnits volym i orderdjup rad 2 eller högre? Orderdjupen lagras nog ingenstans som man sedan kan använda i analysbänken.

Edit: ibland så drar priset på Nordnets minis upp runt 20kr på säljkursen, lite olila för olika minis. Medan köpkursen ibland drar ned ca 20kr. Testa med ETP-links script, eller lägg in en spärr på spreaden i ditt script. Typ att diffen mellan köp och sälj får inte vara mer än antal ören eller en viss procent. ETP-link kör procent, jag kör själv ören istället och har spärren i mitt triggerscript, men det går ju bra att ha det i prisscriptet också, eller ett extra kontrollscript. Men i min modell så har jag vissa anledningar att ha det i triggerscriptet.
      Charten blir ju helt CP när det ligger en order i marknaden, varför kan dom inte åtgärda det...?! Mycket frustrerande!

Oavsett... så har jag lagt in kontrollen i triggerscriptet men det blir ändå inte rätt i bänken. Det verkar som om den triggar då spreaden klarar kraven men får fel pris ändå när priset redan i nästa sekund hoppar direkt från det utställda priset till den nivå där det finns en order i marknaden.

Jag har testat att använda: vl) ETP Link säljkurs
      men den får fel pris ändå. Får ni andra rätt pris i bänken med detta script då kursen hoppar upp o ner då en order ligger o skvalpar? Jag ser bara första nivån i orderdjupet. Är det orsaken??

Comment

Kolla så att du verkligen förnyat i bänken efter att ha bytt scriptet. Viktigt att först spara ordermodellen så att det nya scriptet verkligen är det som används.

Comment

Jag ska väl använda 'vl) ETP Link säljkurs' som prisscript på köpsidans ordermodell i bänken? När jag gör det så köper den 719 st en gång till priset 0 men säljer aldrig. Både köp- o säljsidan funkar när jag använder t.ex. 'vl) Aktuell Säljkurs' i köpsidans ordermodell istället.

Använder jag 'vl) ETP Link köpkurs istället så får jag både köp och sälj i bänken men med felaktiga (för låga) köpkurser genomgående.

Comment

MiniF kvoteras i ören och roundprice borde inte behövas? Däremot finns det risk att roundprice då avrundas fel till tex närmaste krona och ett för högt pris läggs. Har inte kollat på ett tag, men så blev det om man använder roundprice på index i simulatorn. Försvinner market maker så kan priset bli för högt och någon ligger och fiskar. Bara en idé. Du kan prova att simulera med köp- och säljkurs och samtidigt skriva roundprice i en extrakolumn.

Comment

TIcksize-tabellen för minis är upplöst i ören, så Roundprice behövs inte just för dessa instrument. Däremot för andra instrument är det viktigt då det avrundar till resp instruments aktuella ticksize-tabell.

Comment

Simulerar direkt mot minis just nu. I bänken använder jag aktuell säljkurs vilket brukar bli helt rätt förutom om det då legat en order och skvalpat.

Jag är främst ute efter något som funkar i skarpt läge så att jag kan sjösätta min strategi utan att riskera att få helt fel pris när jag köper/säljer. Är det 'vl) ETP Link säljkurs' som jag ska använda skarpt? Måste jag ha orderdjup aktiverat hos Nordnet i så fall eller fungerar det ändå?

Comment

ETP Link-prisscripten fungerar bra, vi kommer vässa dem lite till så fort vi hinner.

Comment

Vet du varför det inte fungerar i bänken?

Comment

Sorry, missade att vi använder Odepth() i de nya prisscripten, det innebär att momentanvärdet läses i orderdjupet, vilket inte sparas som dataserie. Därför går det inte att simulera tyvärr.
                      Last edited by Rikard Autostock; 2017-08-23, 17:47.

Comment

Aha, då ska jag prova det i skarpt läge! Måste jag ha orderdjup påslaget hos Nordnet eller funkar det ändå?

Lite konstigt att det går att använda 'vl) ETP Link köpkurs' men inte 'vl) ETP Link säljkurs i bänken...!?

Comment

Aha, då ska jag prova det i skarpt läge! Måste jag ha orderdjup påslaget hos Nordnet eller funkar det ändå?

Lite konstigt att det går att använda 'vl) ETP Link köpkurs' men inte 'vl) ETP Link säljkurs i bänken...!?
                          Det går om man moddar dom lite

Edit: använder du egna antalscript eller kör du fasta antal?
                          Last edited by walle; 2017-08-24, 10:25.

Comment

Ursprungligen postat av walle Visa inlägg
                            Det går om man moddar dom lite

Edit: använder du egna antalscript eller kör du fasta antal?

Moddar dom hur?

Jag brukar köra en viss summa pengar för varje köp som då beräknar antal utifrån det, så det är ju standardscript även om jag gjort egna med andra summor för att komplettera så att det passar mina olika strategier bättre. Jag ändrar ordermodellen (eller värde i cell i indata script för vissa) när jag vill justera.

Comment

Du behöver inte ha orderdjup påslaget, det är endast översta nivån som används av scripten ändå.

Comment

Working...
                              X