Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gårdagens close

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gårdagens close

    Sitter och backtestar och fick ett intressant fenomen.

    Jag hämtar föregående close för att använda i en trend beräkning.

    setgvarif(Cmpref(C,1,A),20,samma_dag) {Spara föregående close om vi är inne på idag. A är extraobjekt för omx på dagnivå}

    Vid vissa tillfällen blir dock föregående close dagens close (innan den ens inträffat simuleringsmässigt)

    Kör jag tex för 01 okt funkar det bra (den hämtar föregående dags close). Kör jag dock för 02 okt så blir det fel. Kör jag dock för 02 och 03 oktober samtidigt så funkar den 02 oktober men inte den tredje som får sin egen close som föregående close.

    Någon som stött på detta?

    Tack på förhand!


  • #2
    Testade lite olika perioder...verkar vara sista dagen som inte blir rätt. Mao sista dagen i testperioden får dagens värde som close och inte gårdagens.

    /N

    Comment


    • #3
      Jag har kommit fram till följande. Om inte själva signalen även har villkoret sammadag (vad du nu använder) kan nog simulatorn med cmpref(c,1,a) ge closekursen för två dagar sedan tills signalen även är på samma dag.

      Comment


      • #4
        Jag antar att det är detta du var ute efter och det vilkoret är på plats.

        samma_dag=eqv(int(d),int(date())) {Kolla att det är samma dag}

        Tack på förhand!

        Comment


        • #5
          Ja, då blir det som jag skrev ovan. Förutom första dagen av någon anledning.

          Comment


          • #6
            Tack Henrik. Där har vi det!

            (Detta kanske även är svaret på andra felet angående ordermodellerna. Kollar imorgon).

            Men varför blir det så att de inte är synkroniserade så att säga? Scripten körs ju för ett specifikt datum?

            /N

            Comment


            • #7
              Jag kan inte beksriva exakt hur det fungerar under motorhuven. Generellt händer följande.
              Simulatorn kan inte hantera uppehåll i kurserna. Projektet laddar/hämtar kurser för alla tillgängliga tidpunkter för valda datum. Saknas kurser används senast lagrade. När en ny dag börjar och feeden inte kommit igång innebär det gårdagens kurs. Därför måste man explicit kolla detta. Det bästa vore om simulatorn själv gjorde detta, dvs om ingen ny feed har kommit in för dagen hoppar scripten över körningen.

              Edit: Det vore typiskt om ditt andra problem beror på samma sak. Visste inte att problemen var relaterade, men det skulle man kunna ha läst ut mellan raderna.
              Last edited by Henric; 2018-11-27, 22:31.

              Comment


              • #8
                Tyvärr upptäckte jag att felet var kvar imorse....jag var nog lite trött igårkväll och scrollade inte ned tillräckligt i listan över resultat. Sista dagen i serien av dagar blir fortfarande inte rätt.

                Ledsen för det. Jag ringer Rickard i fm så ser vi om vi inte kan lösa upp denna knut.

                /N

                Comment


                • #9
                  Det är inget påhitt av mig. Problemet med att kurserna spiller över till nästa dag finns och kan uppstå beroende på vad man gör. Lite otacksamt när jag försökte hjälpa till.

                  Däremot är det omöjligt att veta varför du får problem. Du gör rätt i att kontakta Rikard som kan titta på problemet.

                  Comment


                  • #10
                    Det var inte meningen att uppfattas som otacksam? Jag är enbart tacksam för svar.

                    /N

                    Comment


                    • #11
                      Pratade precis med Rickard och det verkar vara en "issue" som uppstår i analysbänken.

                      Tack för all hjälp.

                      /N

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Nungwe Visa inlägg
                        Det var inte meningen att uppfattas som otacksam? Jag är enbart tacksam för svar.

                        /N
                        Det är lugnt. Det kunde uppfattas som att jag inte visste vad jag skrev. Ville hjälpa då jag själv kämpade en tid med samma sak. Hoppas du får ordning på ditt problem.

                        Comment

                        Working...
                        X