Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Får inte flytande stoploss att fungera

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Hm, just det ja, du tittar inte på index utan instrumentets egen köptrans?

Då är det raden nedan som behöver ändras:

start=if(ge(d,lasttrade(b,d)),mult(h,1.003),0)

Och:

minhittills=llv(start,200)

Ändras till:

maxhittills=hhv(start,200)

Och justera stoppvillkoret till lagom nivå.
    Last edited by Rikard Autostock; 2019-05-08, 14:40.

Comment

Hittade lite fel i koden också:

start=if(ge(d,lasttrade(b,d)),mult(h,1.003),0)
      minhittills=hhv(start,200)
      stoploss2=gt(h,minhittills)

kommer inte fungera, här sätts högsta nivå sedan köp till 1,003 ggr högsta High. Därefter testas om h är högre än den nivån, vilket aldrig blir sant.

Rättat:

start=if(ge(d,lasttrade(b,d)),h,0)
      maxhittills=hhv(start,200)
      stoploss2=lt(c,mult(0.997,maxhittills))

Comment

den med llv som du ändrar till hhv, den är ju för bear. Där vill jag ju ha lägsta värdet, inte högsta.

Däremot så förstår jag vad du menar med att flytta multen.
        Ska testa det.

Comment

Nja, jag får den fortfarande inte till att sätta nytt värde vid köp. Har innehav nu, men det bryr sig inte kurvan som jag ritar ut om. leker jag med siffran 200 så får jag hela tiden högsta eller lägsta värdet under den perioden jag satt (beroende på bull eller bear).

Så problemet kvarstår dessvärre.

Comment

Kör du direkt på Bull/Bear räcker det enligt Rikards sista inlägg. Det är alltid en lång position för instrumentet även om exponeringen kan vara den motsatta. Kör man på index eller terminen ska den motsatta med llv användas för blankningar.

För att rita behöver denna ändring göras.
            draw(mult(maxhittills,0.997),3,rqb)

Comment

Henric,

Jag tittar ju på index men handlar bull/bear.

När jag handlar bull så förstår jag ju att hhv ska användas som returnerar högsta värdet inom perioden.

llv borde jag väl använda för bear scriptet då jag vill ha lägsta värdet på index från köp. (hade den gått rakt mot bear så hade ju hhv behövts.)

Tänker jag fel ?

Comment

{för blankningar då underliggande används}
                start=if(ge(d,lasttrade(s,d)),l,mult(h,10))
                stoploss2=gt(c,mult(1.003,minhittills))
                draw(mult(minhittills,1.003),3,rqb)

Edit: Uppfattade också att du körde direkt på Bull/Bear.

Edit: Blir lätt rörigt när man inte vet mer exakt hur någon kör eller hur scripten ser ut. Jag trodde han körde på index med replikering. Se Rikards inlägg nedan.
                Last edited by Henric; 2019-05-08, 16:06.

Comment

Ah, då måste stoppen bygga på extra objekt från index:

{för blankningar då underliggande används}
                  start=if(ge(d,lasttrade(s,d)),cmpref(l,0,a),mult(cmpref(h,0,a),10))
                  stoploss2=gt(cmpref(c,0,a),mult(1.003,minhittills))

glöm inte definiera extra objektet också.

Comment

Nu ska vi se om jag förstått det hela rätt.

Start innebär att om dagens datum är större än när senaste sälj gjordes, då ska lägsta värdet på index skickas (misstänker att det är när säljtransen skapades), annars skickas högsta värdet duplicerat med 10.

I minhittills så tittar jag då på lägsta värdet de senaste 200 perioderna med startvärde som skickades in.

I mitt huvud så blir det ju att period 200 startar den med värdet som skickas in, för att sedan justeras efter lägsta värde som finns under dessa 200 perioder.

Det är också exakt såhär som utritningen visar.
                    Problemet kvarstår då fortfarande. Jag får inte värdet att "nollställas" vid senaste sälj i detta fallet.

Comment

Rikard,
                      Det blir exakt samma med utritningen som med Henriks förslag.
                      Dvs, problem kvarstår.

Comment

Henrik,
                        Jag har scriptet kopplat direkt mot bull/bear, men jag använder mig hela tiden av extraobjekt för att titta på index.
                        Index styr helt och hållet vad som ska hända.

Comment

Då man använder stop loss eller take profit så är det bäst att titta direkt på det instrument som man har handlat utan att blanda in index.
                          Om man däremot skall trigga ett köp av bull eller bear kan man ju använda sig av index som input som extra objekt.

Att rita kurvor där globala variabler som ändrar sig över tid ingår fungerar inte så bra. Enda tillfället det fungerar är i realtid under förutsättning att man inte är inne och pillar och ändrar upplösning eller zoomar, för då raderas det i grafen.

mvh
                          Bertil

Comment

Ursprungligen postat av Dast Visa inlägg
                            Nu ska vi se om jag förstått det hela rätt.

Start innebär att om dagens datum är större än när senaste sälj gjordes, då ska lägsta värdet på index skickas (misstänker att det är när säljtransen skapades), annars skickas högsta värdet duplicerat med 10.

I minhittills så tittar jag då på lägsta värdet de senaste 200 perioderna med startvärde som skickades in.

I mitt huvud så blir det ju att period 200 startar den med värdet som skickas in, för att sedan justeras efter lägsta värde som finns under dessa 200 perioder.

Det är också exakt såhär som utritningen visar.
                            Problemet kvarstår då fortfarande. Jag får inte värdet att "nollställas" vid senaste sälj i detta fallet.
                            Det är korrekt, men värdet i minhittills ligger kvar tills nästa blankning i index sker (vilket är samma tidpunkt som köp för Bear).

Comment

Men då borde ju värdet nollställs vid nästa köptrans. Det sker ju inte

Hade varit enklare om man hade kunnat göra såhär
                              Maxhittills=hhv(h,lasttrade(b,d))

Comment

Hm, kör du 60-upplösning? Prova att se om värdet uppdateras när du kommer in i nästa period. Annars ring imorgon så kör vi TeamViewer.

Comment

Working...
                                X