Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Terminsmodell till mini future

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Har problemet att orderna inte går igenom direkt.

09:12 ORDER "sl) ETP Link Minishrt sell B SHRTOMX FY1 CBK" kurs 20.13
    09:12 GSM larm sänt!
    09:12 ORDER "sl) ETP Link Minishrt sell B SHRTOMX FY1 CBK" kurs 20.13
    09:12 GSM larm sänt!
    09:13 ORDER "sl) ETP Link Minishrt sell B SHRTOMX FY1 CBK" kurs 20.13
    09:13 GSM larm sänt!

Kan man ändra i etp link säljkurs?

max_spread:=1.01
    i0(
    buy0=hhv(b,10)
    sell0=llv(s,10)
    buy1=mn(buy0,sell0)
    sell1=mx(buy0,sell0)
    demo=lt(cash(i),100)
    div(int(mult(100,roundprice(mn(mult(max_spread,buy1),if(demo,sell1,mult(sell1,1.01)))))),100)
    )
    -----

max_spread:=0.99
    i0(
    buy0=hhv(b,10)
    sell0=llv(s,10)
    buy1=mn(buy0,sell0)
    sell1=mx(buy0,sell0)
    demo=lt(cash(i),100)
    div(int(mult(100,roundprice(mx(mult(sell1,max_spread),if(demo,buy1,mult(buy1,0.99)))))),100)
    )
    Vad ska ändras för att orderna ska gå igenom direkt?

Comment

Hm, lite märkligt för ETP Link tar till 1% extra i pris i båda riktningarna. Maila gärna filen Tradelog.txt så kan vi undersöka varför order inte går igenom.

Har aldrig några problem själv med det, men kör iofs nästan uteslutande Nordnets egna minis.

Comment

har skickat ett mejl nu

Comment

Lite off topic, men jag är mycket skeptisk till att använda i0. Periodiciteten beror ju på hur ofta kursen ändras. Som snabbast kan ju 10 perioder i0 vara bara några sekunder och som långsammast timmar.
          Oftast är man ju bara intresserad av de senaste minuterna då man tittar på terminen eller index. Jag skulle skrivit så här:

i1(
          buy0=hhv(b,1)
          sell0=llv(s,1)
          buy1=mn(buy0,sell0)
          sell1=mx(buy0,sell0)
          demo=lt(cash(i),100)
          div(int(mult(100,roundprice(mn(mult(max_spread,buy1),if(demo,sell1,mult(sell1,1.01)))))),100)
          )

mvh
          Bertil

Comment

Ursprungligen postat av larry Visa inlägg
            har skickat ett mejl nu
            Det är mycket riktigt priset som blir fel, vilket är märkligt då det fungerar helt perfekt med de minifutures jag testar, och vi har inga andra rapporter om problem. Det skulle vara intressant om du högerklickar i diagrammet för den minifuturen och kryssar för Rita köpkkurs och säljkurs samt ändrar till Realtidsupplösning. Om du lägger upp en screenshot här så kan vi se om något verkar knas med priserna på futuren.

Ursprungligen postat av Bertil Visa inlägg
            Lite off topic, men jag är mycket skeptisk till att använda i0. Periodiciteten beror ju på hur ofta kursen ändras. Som snabbast kan ju 10 perioder i0 vara bara några sekunder och som långsammast timmar.
            Oftast är man ju bara intresserad av de senaste minuterna då man tittar på terminen eller index. Jag skulle skrivit så här:

i1(
            buy0=hhv(b,1)
            sell0=llv(s,1)
            buy1=mn(buy0,sell0)
            sell1=mx(buy0,sell0)
            demo=lt(cash(i),100)
            )

mvh
            Bertil
            Det är ett conflation-filter som vi lagt till för att hantera NasdaqOMXs gamla protokoll för ETPer där priset först tas bort och därefter läggs upp på nytt vid en ändring, något som kan ske i princip varje sekund. Tex ligger Avanzas minifutures kvar på det gamla protokollet och prisfeeden ser "för jävlig" ut om man tittar på köp- och säljkurserna enligt ovan. Nordnet fixade det ihop med Nasdaq efter att vi hittade problemet, men Avanza har ju inget motsvarande Autotrader så de vet nog inte ens om att de har problem. Däremot har NDX inte haft några sådana problem, därav förvåningen med Commerzbank-minifuturen ovan.

Comment

Tacka vet jag att handla terminen direkt. Det är väldigt robust. Då har men inte denna typ av problem.

mvh
              Bertil

Comment

Det har man inte med Nordnets minis heller. Fungerar i ur och skur.

Comment

Bifogar screenshot. det tar flera order innan affärerna går igenom.
                  Attached Files

Comment

Ok, det ser ju snyggt ut i alla fall så inget med prisfeeden. Jag hade provat med någon av Nordnets minis för att se om det blir likadant. Visst kan man ta till priset ännu mer, men det verkar ju nästan snarare som det är någon fördröjning som gör att du blir "frånåkt" hela tiden.

Comment

ok, vi kan testa att ändra det så att den köper på högre pris från början så att ordern går igenom och sälja på lägra pris.
                      ?
                      Hur är det att handla nordnets mini futures gemfört med cbk:s? Finns alltid market makern i nordnets mini futures eller brukar det kunna bli problem, är det vanligt att spreaden sticker iväg?

i0(
                      buy0=hhv(b,10)
                      sell0=llv(s,10)
                      buy1=mn(buy0,sell0)
                      sell1=mx(buy0,sell0)
                      demo=lt(cash(i),100)
                      )

-------

max_spread:=0.99
                      i0(
                      buy0=hhv(b,10)
                      sell0=llv(s,10)
                      buy1=mn(buy0,sell0)
                      sell1=mx(buy0,sell0)
                      demo=lt(cash(i),100)
                      div(int(mult(100,roundprice(mx(mult(sell1,max_spread),if(demo,buy1,mult(buy1,0.995)))))),100)
                      )
                      Last edited by larry; 2019-07-03, 15:54.

Comment

Har även problem med att kurvan ritas ut med fördröjning gemfört med hur priset ändras på positionen i orderdialogen. Är de som gör att det blir fel? Är samma fel på både min dator och den i molnet.

Comment

Huh? Kanske är fördröjning i alla fall?

Rör sig Nordnets minis lika ungefär som Commerzbanks?

Annars är det enkelt att justera priset till 2%:

div(int(mult(100,roundprice(mn(mult(max_spread,buy1),if(demo,sell1,mult(sell1,1.02)))))),100)

och

div(int(mult(100,roundprice(mx(mult(sell1,max_spread),if(demo,buy1,mult(buy1,0.98)))))),100)

Comment

Har problem när systemet switchar position från long till kort och vice versa.
                            Den köper 1 st andelar när den switchar position. Hur kan jag göra för att den ska köpa samma antal som jag har i antal scriptet?
                            En annan fråga, vill skriva 09:02 , stämmer tiden?
                            kl0902:=gt(frac(date()),0.377)
                            Last edited by larry; 2019-07-05, 10:32.

Comment

Tiden stämmer ungefär, det blir exakt 09:02:53 in på dagen. Men du kan skriva det mer exakt om du vill med xtime() tex.

kl09=eqv(xtime(date(),h),9)
                              minut02=ge(xtime(date(),m),2)
                              efter0902=or(and(kl09,minut02),ge(xtime(date(h),10)))

Vilken av modellerna är det som switchar position och handlar 1 andel?

Comment

Det är både mina egna modeller kopplade till omxs30 samt etp link modellerna. Endast när den switchar från long till kort eller från kort till long på omxs30 annars fungerar det.
                                Är det något man ska ändra i antal scriptet? Så att den gör rätt när mina modeller på omxs30 switchar position?

i5(
                                Int(div(325000,c))
                                )
                                Last edited by larry; 2019-07-05, 11:23.

Comment

Working...
                                X